انتشار این مقاله


تاییدیه جدید واکسن HPV برای بزرگسالان تا ۴۵ سالگی. آیا باید آن را بزنند؟

واکسن HPV که تاکنون به افراد ۹ تا ۲۶ ساله توصیه می‌شد، با تازگی تاییدیه برای افراد بزگسالان تا سقف ۴۵ سال را نیز دریافت کرده است. آیا لازم است آن را بزنند؟

سازمان غذا و داروی ایالات متحده هفته گذشته اعلام کرد که گارداسیل ۹ (واکسن HPV) اکنون برای استفاده افراد بین ۲۷ تا ۴۵ سال نیز مورد تایید است. این واکسن که در برابر چندین گونه از عفونت‌های منتقله جنسی به نام پاپیلوماویروس انسانی از فرد محافظت می‌کند، از ۱۲ سال پیش به بازار عرضه شد و تنها برای افراد ۹ تا ۲۶ سال مورد تایید قرار گرفت. FDA در تاریخ ۹ اکتوبر امسال در بیانیه‌ای عنوان کرد که تحقیق جدیدی منجر شده که این آژانس رنج سنی را تا ۴۵  سال گسترش دهد. اما آیا این سن جدید تاییدی به این معناست که بزرگسالانی که هرگز واکسن HPV دریافت نکرده بودند باید آن را دریافت کنند؟ لزوما خیر.


مقاله مرتبط: محققان از واکسن HPV برای درمان بیمار مبتلا به سرطان پوست استفاده می‌کنند


برای درک چرایی این مورد،  مهم است بدانیم که این واکسن چه کارهایی رو می‌تواند انجام دهد و چه کارهایی را نمی‌تواند. گارداسیل ۹ که نمونه توصیه شده ایالات متحده است از افراد در مقابل ۹ گونه از HPV ها محافظت می‌کند که هفت مورد از آن‌ها می‌توانند باعث سرطان سرویکس، واژن، مقعد، پنیس و گلو شوند و دو مورد دیگر می‌توانند زگیل‌های تناسلی ایجاد کنند. (به گفته FDA نسخه اصلی این واکسن، گارداسیل نامیده می‎شد که در برابر گونه‌های ایجاد کننده زگیل و دو گونه مرتبط با سرطان محافظت می‌کرد.)

گیبپسیامبر دسوزا، اپیدمیولوژیست دانشکده سلامت عمومی دانشگاه جان هاپکینز، گفت:

این واکسن از بیش از ۹۰ درصد سرطان‌های محتمل ناشی از HPV جلوگیری می‌کند.

اما نتیجه تحقیقات نشان می‌داد: این واکسن تنها زمانی کار می‌کند که دریافت کننده قبلا به HPV آلوده نشده باشد. به گفته دسوزا در گفتگو با Live Science، اگر کسی در معرض یکی از گونه‌های HPV قرار گرفته باشد (که در آمریکا در سنین باروری رایج است) براساس مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ایالات متحده (CDC) این واکسن نمی‌تواند عفونت را پاکسازی کند. با این وجود از آن جایی که این واکسن در برابر ۹ گونه ایمنی ایجاد می‌کند اگر فرد بزرگسالی قبلا در معرض سایر گونه‌های درون این واکسن قرار نگرفته باشد، این واکسن می‌تواند از وی در برابر عفونت‌های آتی آن گونه‌ها جلوگیری کند.


مقاله مرتبط: تفاوت بین تشخیص زگیل تناسلی (HPV) و هرپس در چیست؟


به گفته انیستیتو ملی سرطان ایالات متحده، بیشتر عفونت‌های HPV از جمله انواعی که به طور بالقوه می‌توانند سرطان ایجاد کنند خود به خود از بین می‌روند. طبق گفته CDC اما هر ساله حدود ۳۳۷۰۰ نفر با سرطان‌های ناشی از HPV تشخیص داده می‌شوند. دسوزا گفت:

در کسانی که عفونت می‌تواند منجر به سرطان شود دریافت واکسن قبل از شروع فعالیت جنسی می‌تواند از تبدیل شدن یک رویارویی با HPV به عفونت و در نهایت سرطان جلوگیری کند. در واقع به همین دلیل است که توصیه واکسیناسیون و تاییدیه FDA بر افراد جوان‌تر و کسانی که در گذشته فعالیت جنسی کمتر داشته‌اند تمرکز کرده است.

عموما انتظار می‌رود بزرگسالان ۲۷ تا ۴۵ سال تاکنون در معرض HPV قرار گرفته باشند چرا که بیشتر احتمال دارد که با یک فرد و به مدت طولانی در رابطه باشند. البته این طور نیست که تمام افراد در این گروه سنی رابطه جنسی کم خطر داشته باشند و حالا گزینه دریافت واکسن HPV باشند. با این تحقیق جدید و تایید گارداسیل ۹ برای این گروه سنی، FDA عنوان می‌کند که در بزرگسالان نیز این دارو همچنان از عفونت HPV جلوگیری می‌کند.

اعلامیه FDA به این معناست که این واکسن برای آن‌ها تایید می‌شود چرا که بی خطر است و اجازه داده خواهد شد تا در صورت تمایل واکسینه شوند. اما نیاز است تا سازمان‌های پزشکی ما که توصیه‌هایی در مورد پیشگیری و غربالگری بیماری می‌کنند، اطلاعات و دانسته‌ها را مرور کنند تا ببیند این واکسن باید به طور وسیع به این گروه سنی توصیه شود یا نه.


مقاله مرتبط: واکسن HPV: مخالفت با تصمیم عدم توسعه برنامه NHS برای پسران


همه‌ی انواع واکسن می‌توانند بسته به پوشش بیمه هزینه‌های اقتصادی و احساسی داشته باشند. با این که واکسن HPV هیچ گونه خطری نخواهد داشت اما سازمان‌های پزشکی تا وقتی که اطلاعات کافی از فواید این واکسن برای کلیه گروه‌های سنی حکایت نکند آن را به طور رسمی توصیه نخواهند کرد. (بعضی از سازمان‌ها که آن را خواهند سنجید عبارتند از American Society for Colposcopy and Cervical Pathology و U.S. Preventive Services Task Force)

پ.ن: اگر کسی قبل از زدن واکسن در معرض گونه خاصی از ویروس HPV قرار گرفته است، واکسن در برابر آن گونه محافظتی نخواهد کرد. با این حال از فرد در مقابل سایر گونه‌هایی که هنوز در معرضشان قرار نگرفته است محافظت خواهد کرد.

 

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید