انتشار این مقاله


فوائد کتابخوانی: بزرگ شدن در میان انبوه کتاب‌ها این سه مهارت را در زندگی به شما می‌آموزد

ذخیره کتاب احتکار محسوب نمی‌شود! کتاب‌ها بسیار شگفت انگیز‌اند- دروازه‌ای به دنیای دیگر و قطعه‌هایی فشرده مملو از دانش هستند. و اگر شما در محیطی کتاب دوست پرورش یافته‌اید در مقایسه با کسانی که کتاب نمی‌خوانند، در زندگی ترقی بیش‌تری خواهید داشت. دست کم، نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که نوجوانانی که قبل از فارغ […]

ذخیره کتاب احتکار محسوب نمی‌شود!

کتاب‌ها بسیار شگفت انگیز‌اند- دروازه‌ای به دنیای دیگر و قطعه‌هایی فشرده مملو از دانش هستند. و اگر شما در محیطی کتاب دوست پرورش یافته‌اید در مقایسه با کسانی که کتاب نمی‌خوانند، در زندگی ترقی بیش‌تری خواهید داشت.

دست کم، نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که نوجوانانی که قبل از فارغ التحصیلی، مدرسه را ترک می‌کنند، اما دسترسی به کتاب دارند، از مهارت‌های کسانی که تحصیلات دانشگاهی دارند اما مطالعه ندارند، برخوردارند.

 

محققان به سرپرستی Joanna Sikora از دانشگاه ملی استرالیا به بررسی داده‌های جهانی پرداختند و به این نتیجه رسیدند که، در سراسر جهان، کتابخانه‌های خانگی در سه حوزه مهارت‌های زندگی را به کودکان آموزش می‌دهند.

آن‌ها در مقاله خود بیان کردند:

ما اثرات مثبت فرهنگ آکادمیک (و فوائد کتابخوانی) را بر روی سواد بزرگسالان، توانایی حسابرسی و توانایی حل مشکلات تکنولوژیکی (فناوری اطلاعات و ارتباطات) آن‌ها مشاهده کرده‌ایم.

پرورش در محیطی با کتابخانه‌های خانگی، مهارت‌های بزرگسالان را در این زمینه‌ها، در کنار مزایای حاصل از آموزش با والدین یا خودآموزی یا دستیابی به پیشرفت تحصیلی و شغلی ارتقاء می‌دهد.

این تیم از داده‌های برنامه ارزیابی بین‌المللی مهارت‌های بالغین (PIAAC)، که مهارت‌های یزرگسالان از ۳۱ کشور جهان در طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ جمع آوری شده بود، استفاده کرد.

به بیش از ۱۶۰۰۰۰ بزرگسال در رنج سنی ۲۵ تا ۶۵ سال پیش از انجام آزمونی برای برآورد سطح سواد، توانایی حسابرسی و مهارت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات آن‌ها، پرسشنامه‌ای داده شد تا در آن تعداد کتاب‌هایی که در ۱۶ سالگی در خانه داشتند (مطالعه کرده‌اند) را قید کنند.

به طور متوسط، تعداد کتاب ها حدود ۱۱۵ کتاب در هر خانه بود، اما این عدد بسته به هر کشور متفاوت بود. به عنوان مثال، نروژ، سوئد و چک، به طور متوسط بیش از ۲۰۰ کتاب، در حالی که شیلی، سنگاپور و ترکیه به طور متوسط کمتر از ۶۰.

اما یک مورد در تمام مناطق ثابت بود: بین مهارت‌های بالاتر و تعداد کتاب بیشتر ارتباط مستقیم وجود داشت.

برجسته ترین مهارت- به طور طبیعی- سواد بود، اما مهارت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات و حسابرسی نیز به طور قابل توجهی در میان کسانی که حدودا ۸۰ کتاب مطالعه کرده بودند در مقایسه با خانوارهایی که سرانه مطالعه پایینی داشتند نیز بالاتر بود.

جالب است که محققان کشف کرده‌اند فوائد کتابخوانی با افزایش تعداد کتاب‌ها بیش‌تر می‌شود و نهایتا در حدود ۳۵۰ کتاب ثابت می‌شود. (اما اگر بیش از ۳۵۰ کتاب در خانه خود بخواهید، به هیچ وجه توقف نشوید!)

و نتایج بسیار تاثیر گذار است.

محققان در مقاله خود این گونه نوشتند:

نوجوانان با مدرک تحصیلی lower secondary education که کتاب‌های زیادی مطالعه کرده‌‌اند، در بزرگسالی، همانند فارغ التحصیلان دانشگاه که مطالعه کمتری داشته‌اند، سواد و مهارت حسابرسی و فناوری ارتباطات و اطلاعات مناسبی دارند.

طبق گفته Sikora به The Guardian:

همانطور که انتظار می‌رود، آموزش و پرورش، وضعیت شغلی و فعالیت‌های خواندن در منزل، تقریبا در بسیاری از مناطق پیش بینی کننده مهارت سواد فرد هستند، اما نوجوانانی که کتاب‌های بیشتری مطالعه می‌کنند از فوائد کتابخوانی در کنار موارد بالا بهره مند می‌شوند.

فریما فرهنگی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید