انتشار این مقاله


۸ مورد از مشکلات شرم آور که باید با پزشک خود درباره آن‌ها صحبت کنید

مشکلات شرم آور به ظاهر کوچک ممکن است مسائلی بزرگ و نشانه‌هایی هشدار دهنده برای برخی از مشکلات پزشکی خطرناک باشند. در مسیر بزرگسالی، همه ما با چالش‌هایی مواجه شده‌ایم. ما به موانع به ظاهر شکست ناپذیر در زندگی شخصی و حرفه‌ای غلبه کرده‌ایم. ما مجبور شدیم صدایمان را به گوش اطرافیان برسانیم و به […]

مشکلات شرم آور به ظاهر کوچک ممکن است مسائلی بزرگ و نشانه‌هایی هشدار دهنده برای برخی از مشکلات پزشکی خطرناک باشند.

در مسیر بزرگسالی، همه ما با چالش‌هایی مواجه شده‌ایم.

ما به موانع به ظاهر شکست ناپذیر در زندگی شخصی و حرفه‌ای غلبه کرده‌ایم. ما مجبور شدیم صدایمان را به گوش اطرافیان برسانیم و به خاطر خودمان ایستادگی کنیم. ما آموخته‌ایم که از بسیاری جهات بی باک باشیم.

اما اغلب تمام شجاعت ما به محض این که نیاز به صحبت در مورد برخی از چیزهای عجیبی که در بدن ما اتفاق می‌‌افتد می‌شود، ازبین می‌رود. سپس ناگهان به شخصی خجالت زده و زمزمه گو تبدیل می‌شویم.

این اتفاق بیشتر از آن چه که فکر می‌کنید رخ می‎‌دهد.

طبق یک نظرسنجی تجاری در سال ۲۰۱۵ که توسط Zocdoc انجام شد، ۴۶% ازشرکت کنندگان آمریکایی‌ به علت خجالت و یا ترس از قضاوت، در مورد مشکلات شرم آور خاص مربوط به سلامتی خود با پزشکان خود صحبت نکرده‌اند.

این گزارش نشان می‌دهد‌ که نزدیک نیمی از افراد سلامت جسمی خود را قربانی کمی ناراحتی روانی( معذب شدن) می‌کنند- و حتی زندگی خود را در معرض خطر قرار می‌دهد.

نکته مهم این است: این مشکلات شرم آور کوچک گاه می‌تواند نشانه‌های هشدار دهنده‌ای برای برخی از مشکلات پزشکی خطرناک باشد.

از هم‌اکنون مراقب این مشکلات شرم آور باشید تا قبل از این که خود متوجه شوید، در جاده سلامتی باشید.

بنابراین، در ویزیت بعدی با پزشک خود چه نکاتی نیاز است تا بازگو کنید؟ از این که می‌پرسید بسیار خوشحالیم!

مشکل ۱: شما همواره زیاد عرق می‌کنید.

هنگامی که پیراهن شما از عرق خیس شود حتی اگر فعالیت زیادی نکرده باشید، احساس ناخوشایند یک پسر ۱۵ ساله خواهید داشت.

اما hyperhidrosis (ازدیاد مرضی تعریق)- کلمه مصطلح برای تعریق بیش از حد- یک مشکل غیر معمول نیست.

بر اساس تحقیقات سال ۲۰۱۶، ۴.۸ درصد از آمریکایی‌ها (حدود ۱۵.۳ میلیون نفر) این حالت را تجربه می‌کنند. با این که به گفته بیشتر آن‌ها این موضوع اثر منفی روی زندگی آن‌ها داشته است، تنها ۵۱ درصد این مشکل را با یک پزشک در میان گذاشته‌اند.

روش‌‌های درمانی نظیر کرم‌های موضعی، روش‌های تزریقی مانند بوتاکس یا الکتروتراپی در کاهش علائم بسیار موثر است. بنابراین هیچ دلیلی ندارد که در سکوت و با مطرح نکردن این مشکل از آن رنج ببرید.

گفت شده که تعریق بیش از حد ممکن است نشان دهنده یک مشکل بهداشتی اساسی باشد- هر مشکلی از پرکاری تیروئید یا سایر اختلالات هورمونی گرفته تا مشکلات قلبی، دیابت یا سرطان.

بنابراین اگر شما بیش از حد طبیعی تعریق می‌کنید ضروری است که با پزشک خود این مورد را بررسی کنید.

مشکل ۲: خارش مقعد دارید.

فقط با خواندن جمله‌ی بالا احتمالا خجالت زده شده‌اید یا خنده عصبی کرده‌اید. اما این جمله را با ما تکرار کنید: مقعد درست مانند دیگر قسمت‌های بدن شماست.

بله، اگر در مدفوع خود خون مشاهده کنید یا درد داشته باشید، احتمالا به سرعت به پزشک مراجعه می‌کنید، اما ممکن است در رابطه با صحبت در مورد این مشکل خارش دار بودن دودل باشید.

اولین اقدامات شما بررسی این موارد خواهد بود که از تمیز بودن خود کاملا مطمئن شوید، از مواد شوینده یا صابون جدید استفاده نکرده‌اید، غذاهای تند و یا مرکبات که می‌توانند موجب تشدید خارش شوند مصرف نکرده‌اید و مبتلا به بواسیر نباشید( با این که اذیت کننده است اما خطرناک نیست و قابل درمان است).

با این حال، اگر خارش ظاهرا بدون هیچ دلیل مشخص و با انجام اقدامات شما برطرف نشود، ممکن است به بعضی مشکلات، از جمله مشکلات پوستی مانند اگزما و یا پسوریازیس دلالت داشته باشد. همچنین ممکن است نشان دهنده دیابت، عفونت‌های منتقله جنسی، عفونت مخمر، انگل‌ها، بیماری‌های خود ایمنی یا حتی سرطان مقعد باشد.

مشکل ۳: مدتی است که مدفوع شما حالت عجیبی دارد.

احتمالا شما هرگز نمی‌خواهید در مورد مدفوع خود صحبت کنید مگر این که پسربچه ۷ تا ۱۰ ساله باشید!

اما اگر مدفوع شما برای مدت طولانی آن طور که باید به نظر نمی‌رسد، اگر بخواهیم بهتر توصییف کنیم شل و سوسیسی شکل است!، شما باید به پزشک مراجعه کنید.

یک دست بودن، رنگ و بوی مدفوع شما می‌تواند نشان دهنده فعل و انفعالاتی باشد که در بدن شما درحال جریان است. به عنوان مثال، یبوست مزمن ممکن است نشانه این باشد که شما به اندازه کافی آب نمی‌نوشید یا به بیماری‌های التهابی روده یا حتی سرطان مبتلا هستید.

مدفوع رنگ زرد می‌تواند نشانه سندرم سو جذب( به عنوان مثال، عدم تحمل لاکتوز یا بیماری سلیاک) و مدفوع سیاه یا قرمز روشن ممکن است به معنی خون ریزی در دستگاه گوارش فوقانی شما باشد.

احتمالات دیگر و روش‌های تشخیصی بالقوه دیگر نیز وجود دارد که به دلیل زیاد بودن از عنوان آن‌ها در این بخش صرف نظر می‌کنیم- که دقیقا به همین علت باید با پزشک خود تماس بگیرید.

مشکل شماره ۴: نوک پستان‌های شما شکل متفاوتی دارد.

قبل از اینکه مردان تیتر این مقاله را بخوانند و به سراغ مشکلات شرم آور دیگر بروند هشدار می‌دهم: نه این کار را نکنید!

مشخصا شما هم نوک پستان دارید پس ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوید. امکان ابتلا به آن هم تقریبا مانند زنان شایع است( کمتر از ۱ درصد از سرطان‌های پستان را تشکیل می‌دهد)، و مرگبارتر نیز می‌باشد.

علت چیست؟ محققان معتقدند که مردان ممکن است حتی مطلع نباشند که  ممکن است مبتلا به این نوع از سرطان شوند، بنابراین توجهی به این موضوع ندارند.

در واقع، یک مطالعه کوچک نشان داد که بین اولین نشانه‌های سرطان سینه در مردان و تشخیص سرطان به طور متوسط ۱۶ ماه طول می‌کشد.

هم در مردان و هم در زنان، وجود توده‌ها شایع‌ترین علامت سرطان پستان است، اما مشکلات نوک پستان نیز می‌تواند علامت مشخص برای سرطان باشد. حدود ۷ درصد افراد مبتلا به سرطان سینه از ناهنجاری‌های نوک پستان شکایت دارند.

مراقب قرمز شدن، پوسته پوسته شدن، خارشی که علت آن آلرژی یا تماس با لباس نیست، باشید. همچنین فشردگی نوک پستان، فرو رفتگی و ترشحات آن را نیز زیر نظر داشته باشید.

مشکل ۵: نفس شما بسیار بدبو است.

اگر اغلب نفس‌هایتان بد بوست، اسپری نعناع چاره کار شما نیست.

اغلب اوقات، بوی بد دهان ناشی از مشکل بهداشت دهان و دندان می‌باشد، بنابراین حتما مکررا مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید و برای اطمینان از نبود ضایعه دندانی و پوسیدگی به دندانپزشک مراجعه کنید.

اما اگر مشکل شما حل نشد، ممکن است مقصر باکتری هلیکوباکتر پیلوری( H. pylori) باشد.

مطمئنا می‌خواهید که آن را چک کنید، زیرا اگر آلودگی با هلیکوباکتر پیلوری بدون درمان بماند ممکن است باعث زخم معده و سرطان معده شود.

گاهی هم ممکن است نفس بد بو نشانه‌ای از سرطان ریه، نارسایی کلیه( که باعث به وجود آمدن بوی ماهی می‌شود)، مشکلات متابولیک، بیماری ریفلاکس معده( GERD)، آپنه خواب یا حتی ترشحات پشت حلق باشد.

مشکل ۶: موهای عجیبی در نقاط عجیبی از بدن شما وجود دارد.

خانم‌ها، اگر شما تا به حال با موهای زائد چانه( یا موهای تیره و ضخیم در نقاط دیگر بدن) که با هر بار کندن آن‌ها باز هم مجددا می‎رویند مواجه شده‌اید، پس خواندن این مطلب برای شما مفید خواهد بود.

شاید بخواهید( یا بهتر باشد) که به جای وقت گرفتن برای موم انداختن، با پزشک خود ملاقات کنید: تغییرات طبیعی هورمون‌ها به دلیل پیری و مهم تر از آن اختلالات هورمونی ممکن است علت رویش این مو‌ها باشند.

برای مثال، ممکن است سندرم تخمدان پلی کیستیک(PCOS ) به علت سطح بالای آندروژن و سندرم کوشینگ به علت افزایش کورتیزول باعث این عارضه شوند.

مشکل ۷: پاهای شما بسیار بد بو است.

اگر احساس می‌کنید که باید جوراب‌های خود را در دفتر دکتر در پا نگه دارید( نه به خاطر کف زمین سرد) شما تنها نیستید.

پاهای بد بو در میان مشکلات شرم آور طبقه بندی شده‌ است اما خارش و بوی بد، که اغلب در نتیجه قارچ یا باکتری ایجاد می‌شود، به راحتی قابل درمان است.

هر چند مسائل دیگر دردسر سازترند. برای مثال، نواری مستقیم و تیره روی ناخن پا می‌تواند نشان از ملانوم باشد، در حالی که ناخن‌های رنگ پریده ممکن است ناشی از کم خونی، بیماری کبدی یا مشکلات قلبی باشد.

سایر مشکلات عجیب: زخم‌های پا که بهبودی سختی دارند می‌توانند به مشکلات گردش خون یا دیابت اشاره کنند و پوست بسیار خشک و ناخن‌های شکننده می‌توانند علامت مشکل تیروئیدی باشند.

مشکل شماره ۸: شما در اتاق خواب با چالش رو به رو هستید( مشکل جنسی دارید).

مسائل جنسی علاوه بر دلایل روان شناختی یا عاطفی ممکن است ریشه‌های پزشکی داشته باشند.

به عنوان مثال، مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۸ نشان داد که در مردان مبتلا به اختلال نعوظ احتمال بیماری‌های قلبی یا سکته مغزی دو برابر است.

کمبود میل جنسی در هر دو جنس می‌تواند به علت عوارض جانبی داروهای خاصی- از جمله افراد تحت درمان مبتلا به فشار خون بالا، افسردگی و ریزش مو- یا در نتیجه آپنه خواب باشد.

و اگر زنی در طول رابطه جنسی درد را تجربه کند و پیش نوازی بیشتر و روان کننده‌ها( لوبریکانت) نتیجه ندهد، مشکل وی ممکن است رنج عفونت‌های آسان درمان تا کیست‌های تخمدان، فیبروئید، اندومتریوز یا سرطان دهانه رحم را شامل شود.

شما فورا به برخی درمان‌های سلامت جنسی نیاز دارید- مواردی که تنها با ویزیت پزشک میسر می‌شود.

بنابراین می‌بینید؟ وقتی مشکلی داشتید ضروری است که آن را بیان کنید مهم نیست که یکی از مشکلات شرم آور باشد.

کیفیت زندگی شما نباید به خاطر نگرانی در باره قضاوت دیگران نباید در معرض خطر قرار بگیرد. به یاد داشته باشید که در حرفه پزشکی مردان و زنان همه این موارد را مشاهده کرده‌اند، و درواقع کار آن‌ها کمک به شما است.

پس به آن‌ها اجازه دهید.

فریما فرهنگی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید