انتشار این مقاله


تست بکارت را متوقف کنید!

بکارت؛ معیاری برای ارزش‌گذاری زنان. WHO: تست بکارت را متوقف کنید.

WHO: انجام تست بکارت بر روی زنان و دختران توسط پزشک، پلیس و هر کس دیگر باید ممنوع شود و هر کسی که هم‌چنان این تست را انجام می‌دهد باید دستگیر گردد.

در سراسر جهان این نوع از تست‌ها برای تشخیص تجاوز و حتی استخدام زنان برای مشاغل خاص استفاده می‌شوند. حال WHO از دولت‌ها می‌خواهد تا انجام این چنین آزمایشات را برای پزشکان، پلیس و به طور کل تمامی افراد ممنوع کرده و به آن‌ها بیاموزد این تست نمی‌تواند معیاری برای تشخیص روابط جنسی گذشته باشد.

قرن‌ها تصور بر آن بود که وجود پرده هایمن یا بکارت می‌تواند نشانه‌ی باکرگی شخص باشد اما طبق مطالعه‌ی انجام شده توسط سفیر WHO کلاودیا گارسیا مارنو، هیچ شواهدی مبنی بر ارتباط پرده‌ی هایمن و رابطه‌ی جنسی گذشته فرد وجود ندارد. در یک مطالعه، پزشکان دریافتند که پرده‌ی هایمن میان کسانی که رابطه‌ی جنسی داشته‌اند و آنان که نداشته‌اند تفاوت مشخصی ندارد. در مطالعه‌ای دیگر مشخص شد بررسی دقیق پرده‌ی هایمن تنها در ۱۰ درصد از زنان پارگی پرده را به درستی تشخیص داده است این در حالی است که زنان برای استخدام در ارتش کشور اندونزی باید باکره باشند. در آفریقای جنوبی (و ایران) دخترانی که از تست بکارت سربلند بیرون نیایند طرد خواهند شد. برخی نیز انجام تست بکارت را جزو ملزومات استخدام می‌دانند.

WHO می‌گوید؛ کسانی که تست بکارت حکم به باکرگی‌شان نمی‌دهد –جدا از این‌که اصلا رابطه‌ای داشته‌اند یا نه- هم از نظر اجتماعی و هم روانی تحت فشار خواهند بود؛ برخی اقدام به خودکشی می‌کنند و برخی توسط خانوادشان کشته می‌شوند.

تست بکارت

تست بکارت تنها به پرده‌ی هایمن محدود نمی‌شود. در کشور هندوستان و کشورهای همسایه، متخصص یا پلیس به کمک دو انگشت “شلی” عضلات واژنی را تست می‌کند تا بفهمد آیا زن به داشتن رابطه‌ی جنسی “عادت” کرده است یا نه! اما بنا بر گزارشات WHO تون عضلات واژنی نمی‌تواند نشان‌گر هم‌چین مسئله‌ای باشد. با این وجود در دادگاه تشخیص داشتن رابطه‌ی جنسی قبلی می‌تواند علیه زنانی که ادعا می‌کنند مورد تجاوز قرار گرفته‌اند استفاده شود. آرونا کاشیاپ از دیدبان حقوق بشر می‌گوید که پزشکان هندی “بر روی شواهد واژینال تأکید می‌ورزند” این در حالی است که تجاوز معمولا هیچ جراحت واژنی بر جای نمی‌گذارد. گایدلاین هندوستان برای برخورد با زنان مدعی بر تجاوز دیگر شامل “تست دو انگشتی” نمی‌شود اما این گایدلاین تنها در ۹ منطقه از ۳۶ منطقه‌ی هندوستان اجرا می‌شود.

در حالی که تست بکارت بیشتر در برخی بخش‌های آفریقا، خاورمیانه و آسیا مرسوم است، WHO می‌گوید که این تست‌ها هم‌چنان در کشورهای ثروتمندی هم‌چون انگلستان نیز انجام می‌شوند.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید