انتشار این مقاله


حقایق جالب در مورد مغز که نمی‌دانستید!

پزشکان و دانشمندان هنوز نتوانسته اند بعضی از مسائل مربوط به عملکرد مغز را دریابند. حقایق جالبی در مورد عملکرد مغز وجود دارد که ممکن است در آن مورد اطلاعی نداشته باشید!

مغز چگونه کار می‌کند؟

مغز بخشی از سیستم عصبی مرکزی بدن است که به عنوان پیچیده‌ترین بخش بدن در نظر گرفته می‌شود. مغز توانایی ارسال و دریافت حجم زیادی از اطلاعات را دارد. چون مغز بسیار پیچیده است، پزشکان و دانشمندان هنوز نتوانستند بعضی از مسائل مربوط به عملکرد مغز را به طور کامل دریابند. این بدین معنی است که حقایق جالبی در مورد مغزتان وجود دارد که ممکن است شما در آن مورد اطلاعی نداشته باشید!

۲۱ حقیقت جالب در مورد مغز

۱. نشانه‌های مربوط به عمل‌های جراحی مغز به عصر حجر بر می‌گردد.

۲. وزن متوسط مغز فرد بزرگسال ۳ پوند است.

۳. تقریبا ۷۵ درصد مغز از آب تشکیل شده است؛ یعنی از دست دادن آب (دهیدراتاسیون)، حتی در مقادیر کم، می‌تواند اثر بدی بر عملکرد مغز داشته باشد.

۴. بزرگترین مغز مربوط به جانوران در اسپرم وال دیده می‌شود. وزن آن ۲۰ پوند است.

۵. در سال اول زندگی، مغز انسان به اندازه‌ی سه برابر اندازه‌ی اولیه‌اش رشد می‌کند. مغز تا سن  ۱۸ سالگی به رشد خود ادامه می‌دهد.

۶. سردرد‌ها در اثر واکنش شیمیایی در مغز و به همراه عضلات و اعصاب گردن و سر ایجاد می‌شوند.

۷. مغز انسان تقریبا از صد بیلیون سلول عصبی تشکیل شده است.


حتما بخوانید: تنوع در مغز: چگونه میلیون‌‎ها نورون به شکل واحد عمل می‌کنند؟


۸. این باور که ما فقط از ۱۰ درصد مغزمان استفاده می‌کنیم، نادرست است. ما تقریبا از کل آن استفاده می‌کنیم. حتی هنگام خواب نیز عملکرد مغز بیش از ۱۰ درصد است.

۹. کلسترول در یادگیری و حافظه نقش کلیدی دارد. با این حال کلسترول بالا بسته به سن و سایر فاکتور‌های مربوطه، تاثیرات متفاوتی را خواهد داشت.

۱۰. اطلاعات مربوط به هر آن چیزی که می‌بینید، به آن فکر می‌کنید و انجام می‌دهید، در بین نورون‌ها جریان می‌یابد. این اطلاعات در طول نورون‌ها با سرعت‌های مختلفی جریان می‌یابند. سریع‌ترین سرعت برای انتقال اطلاعات بین نورون‎‌ها، تقریبا ۲۵۰ مایل بر ساعت است.

۱۱. خواب‌ها ترکیبی از تصورات، فاکتور‌های روانی و عصبی هستند. وجود خواب‌ها فعالیت مغز هنگام خواب را به اثبات می‌رسانند.

۱۲. سندرم درد اندام خیالی (درد فانتوم) موقعی اتفاق می‌افتد که سیستم عصبی مرکزی که شامل مغز است، نسبت به اندامی که قطع شده است، هنوز احساس درد می‌کند.


حتما بخوانید: سندرم چشم خیالی؛ بینایی و احساس با چشم نداشته!


۱۳. مغز نمی‌تواند احساس درد کند؛ بلکه فقط سیگنال‌هایی که به آن ارسال شده است را تفسیر می‌کند.


حتما بخوانید: آیا مغز واقعاً احساس درد ندارد؟


۱۴. انجماد مغزی (سر درد‌های ناشی از سرما) در اثر درد گانگلیون اسفنوپالاتین ایجاد می‌شوند. موقعی اتفاق می‌افتد که چیز بسیار سردی را می‌خورید یا می‌آشامید. رگ های خونی و شریان ها که در پشت گلو هستند، از جمله آنهایی که در خونرسانی به مغز نقش دارند. در این هنگام این رگ‌ها خنک می شوند. این رگ‌ها زمانی که خنک هستند، تنگ و با گرم شدن دوباره به حالت قبلی بر می‌گردند که در کل باعث درد در قسمت پیشانی می‌شوند.

۱۵. از اواخر دهه‌ی ۲۰، مغز شروع به از دست دادن بعضی از توانایی‌های حافظه و مهارت‌های شناختی می‌کند.

۱۶. با افزایش سن اندازه‌ی مغز انسان کوچکتر می‌شود. این اتفاق گاهی بعد از میانسالی شروع می‌شود.

۱۷.  مصری‌ها برای مومیایی کردن، مغز را از طریق بینی تخلیه می‌کنند.

۱۸. مصرف الکل از راه‌های مختلفی مانند دید محو، مبهم بودن تکلم، راه رفتن غیر یکنواخت و از راه‌های بسیار دیگری بر عملکرد مغز اثر می‌گذارد. این علائم معمولا بعد از برگشت به حالت هوشیاری، از بین می‌روند. با این حال شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد، مصرف طولانی مدت الکل می‌تواند تاثیر مخرب دائمی بر مغز داشته باشد که حتی با برگشتن به حالت هوشیاری از بین نمی‌رود. عوارض طولانی مدت شامل مشکلات مربوط به حافظه و کاهش برخی از عملکرد‌های شناختی می‌باشد.


حتما بخوانید: تغییر عملکرد مغز با مصرف شدید الکل


۱۹. گزارش شاهدان از مظنونین اعمال جنایی معمولا تا حدود ۵۰ درصد دقت دارد؛ چون یادآوردی جزئیات چهره‌ی فردی که با او آشنایی ندارید، برای مغز دشوار است. حوادث مختلف می‌توانند بر توانایی مغز در به یاد آوردن جزئیات تاثیر بگذارند.

۲۰. کامپیوتر و بازی‌های ویدیویی می‌توانند به بهبود توانایی‌های شناختی کمک کنند. با این حال باید مطالعات بیشتری انجام شود تا میزان تاثیر این بازی‌ها و نوع بازی‌ها موثر بر عملکرد مغز شناخته شود.

۲۱. مغز از ۲۰ درصد اکسیژن و خون بدنتان استفاده می‌کند.

نتیجه گیری

مطالب زیادی در مورد عملکرد مغز وجود دارد که هنوز پزشکان و دانشمندان قادر به درک کامل آن‌ها نیستند. با این حال هر روز در حال پیشرفت در این زمینه هستند. مطالب جالب بسیار دیگری نیز هنوز در مورد این بخش بسیار مهم از بدن وجود دارد که باید مورد مطالعه قرار گیرند. درست مانند سایر قسمت‌های بدن، مغز نیز به رژیم غذایی سالم، ورزش و خواب کافی برای داشتن بهترین میزان عملکرد، نیاز دارد.


حتما بخوانید: آیا پرخوابی برای مغز مضر است؟


 

مبینا اولادغفاری


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید