انتشار این مقاله


هر آن‌چه در مورد مطالعات حیوانی می‌دانید اشتباه است!

این یکی دیگر ربطی به مت براون ندارد!

نتایج یکی از مطالعاتی که سال قبل صورت گرفته بود، نشان داد که گوسفندان قادر به تشخیص چهره انسان (یا حداقل چهره‌هایی که بیش‌تر با آن‌ها سر و کار دارند) هستند. پژوهشگران دانشگاه کمبریج در جریان این مطالعه، که در همین دکتر مجازی نیز به آن اشاره کردیم، تعدادی گوسفند را به آزمایشگاه برده و تعدادی از تصاویر سلبریتی‌ها را در اختیار این جانور قرار دادند. آن‌ها در ادامه متوجه شدند که گوسفندان اغلب تمایل به انتخاب تصاویری دارند که آن‌ها را دفعات بیش‌تری مشاهده کرده‌اند.


مقاله مرتبط: گوسفند همانند انسان، توانایی بالایی در تشخیص چهره دارد


این یافته بدین معنی است که وقتی پای تشخیص چهره به میان می‌آید، گوسفندان نیز در کنار پریمات‌ها حرف‌هایی برای گفتن دارند. اما صرف نظر از توانایی قابل ستایش گوسفند، این یکی از مطالعات عجیبی است که تا کنون بر روی دام صورت گرفته است. (آخه به گوسفند عکس سلبریتی نشون می‌دن؟!)

۱. خوک‌های سرخوش

بیایید یک حقیقت را بپذیریم، خوراندن نوشیدنی الکلی به حیوانات اصلاً کار درستی نیست. اما در سال ۲۰۱۲، محققین بیمارستان رود آیلند (Rhode Island Hospital) اثرات مصرف شراب و ودکا را بر روی سلامت قلب و عروق در خوک‌ها ارزیابی نمودند. آن‌ها دریافتند که اضافه کردن شراب قرمز یا ودکا به رژیم غذایی پرچرب خوک‌ها، باعث افزایش جریان خون در عروق تغذیه کننده قلب و بالا رفتن سطوح HDL (کلسترول خوب) در خوک‌های مست می‌شود.


مقاله مرتبط: اثرات الکل بر مغز: آیا مصرف الکل برای مغز خوب است؟


هر چند این دو نوشیدنی الکلی تأثیر مشابهی را اعمال می‌کنند، اما ساز و کار عملکرد آن‌ها با یک‌دیگر تفاوت دارد؛ به طوری که شراب قرمز باعث اتساع عروق قلب شده، در حالی که ودکا باعث ساخته شدن عروق کرونری جانبی می‌گردد. در مورد خوک‌ها، آن‌هایی که شراب قرمز مصرف می‌کردند، اثرات بهتری را تجربه کردند. حال نمی‌دانیم که آیا این نوشیدنی‌ها بر روی انسان هم چنین اثری دارند یا خیر، فقط می‌دانیم که خوک‌ها در جریان این مطالعه مست بودند!

۲. استیک خام

گاو مقاوم به حرارت را شاید نتوان برای آماده کردن استیک به کار گرفت. اما با توجه به این که بیش از نیمی از دام دنیا و ۴۰ درصد گاوهای گوشتی در ایالات متحده، در آب و هوای گرم و مرطوب پرورش داده می‌شوند، ایده مقاوم‌سازی گاوها که از سوی پژوهشگران دانشگاه فلوریدا مورد کارآزمایی قرار گرفت، چندان هم بیراه به نظر نمی‌رسد. آن‌ها در نظر دارند به کمک ابزار ویرایش ژن، گاوهای پرواری ایجاد کنند که نسبت به گرما مقاوم بوده و گوشت درجه یک داشته باشند.

این مطالعه به بررسی بخش‌هایی از ‌DNA گاو برانگوس (Brangus) خواهد پرداخت که اختصاصاً به کد کردن عوامل دخیل در تنظیم دما می‌پردازند. برانگوس گاو دورگه‌ای است که از آمیزش نژاد آنگوس (Angus) با نژاد برهمن (Brahman) حاصل می‌شود. امیدواریم این آزمایش به حصول گوشت فرادیرپز (!) منجر نشود.

۳. گوسفندان تنوع‌طلب

حیوانات هم می‌توانند بی‌بندوبار باشند. تعدادی از اعضای این قلمرو بزرگ، بی‌پروایانه به برقراری رابطه جنسی با هر دو جنس می‌پردازند. اما انسان و گوسفند تنها گونه‌هایی هستند که واقعاً می‌توانند در تمام طول عمر خود نسبت به هم‌جنس‌شان گرایش داشته باشند. شاید باورتان نشود که چیزی در حدود ۸ درصد از تمام گوسفندان اهلی دنیا هم‌جنس‌گرا هستند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۴ توسط دانشگاه علوم و سلامت اورگن انجام شد، دلیلی برای وجود این گرایش پیشنهاد کرده است.


مقاله مرتبط: منطقه‌ای از مغز که با جهت‌گیری جنسی مردان همجنسگرا ارتباط دارد


این مطالعه حاکی از آن بود که تفاوت‌های جزئی در ساختار هیپوتالاموس (منطقه‌ای از مغز که تولید مثل را تنظیم می‌کند) گوسفندان مذکر و مؤنث هم‌جنس‌گرا، نسبت به گوسفندان عادی، مشهود است. یعنی این که نوعی تفاوت زیستی بین گوسفندان عادی و گوسفندان هم‌جنس‌گرا (هر دو جنس) وجود دارد. این مطالعه (با دوز معقولی از غلط‌پراکنی) به جر و بحث‌های شدیدی در بین تعدادی از اهالی علم دامن زد؛ چرا که تعیین گرایش جنسی جانوران کار چندان درستی به نظر نمی‌رسد.

۴. مرغان ضد مالاریا

آیا فکر خوابیدن در کنار مرغ‌ها حال‌تان را به هم می‌زند؟ اگر به شما (نه لزوماً شما!) بگویم که هم‌جواری با این پرنده باعث جلوگیری از ابتلا به مالاریا می‌شود، باز هم راضی به خوابیدن در کنار مرغ نمی‌شوید؟ مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ با همکاری دانشگاه علوم کشاورزی سوئد و دانشگاه آدیس آبابا صورت گرفت، به این نتیجه رسید که پشۀ ناقل انگل مالاریا به نام Anopheles arabiensis به بویی که از مرغ متصاعد می‌شود حساس است، و نزدیک این پرنده نمی‌رود!


مقاله مرتبط: مالاریا؛ راز جذابیت خون


پشه ناقل مالاریا میزبان خود را از طریق بوییدن پیدا می‌کند. هنگامی که محققان پشه آنوفل را در معرض بوی ویژۀ پر مرغ قرار دادند، دریافتند که این بو موجب رانده شدن پشه‌ها می‌گردد. اما تا زمانی که مادۀ دافعی با خصوصیت ساخته شود، می‌توانید با قرار دادن یک مرغ زنده در کنار رخت‌خواب‌تان، از شر مالاریا در امان باشید.

۵. آوای بزها

نه، این مطالعه هیچ‌گونه ارتباطی به عملیات نظامی کلندستاین ایالات متحده ندارد، بلکه به انعطاف‌پذیری واژگان و تحول زبان مربوط می‌شود. مطالعه‌ای که از جانب دانشگاه کوئین ماری لندن ترتیب داده شد، به این نتیجه رسید که نوزاد بز پاکوتاه پس از تولد، صدای منحصر به فردی دارد، که با بزرگ‌تر شدن جانور و ورود آن به اجتماع، تغییر پیدا کرده و شبیه صدای سایر بزها می‌شود.

جداً شوخی نمی‌کنیم! عده‌ای نشستند بر روی بزها مطالعه کردند که ببیند آیا بزها هم لهجه دارند، یا خیر. شاید احمقانه به نظر برسد، اما توانایی پستانداران در سازش با محیط و تغییر دادن صدای خود (انعطاف‌پذیری)، نشان‌دهندۀ شکلی ابتدایی از ارتباط صوتی در بین پستانداران است؛ که احتمالاً راه را برای شکل‌گیری زبان آدمی هموار کرده است.

۶. این به آن در

شاید برایتان عجیب باشد که بدانید، با وجود آن که تقریباً هیچ‌یک از پرندگان نر اندامی شبیه به آلت تناسلی پستانداران ندارند، اما اردک‌های نر نوعی اندام خارجی پیچ‌گوشتی مانند دارند که برای تولید مثل استفاده می‌کنند. اردک‌ها اغلب از طریق لقاح تحمیلی، تولید مثل خود را پیش می‌برند. در این روش تولید مثل، آلت تناسلی‌های با آناتومی خاص، از امتیاز بیش‌تری در انجام لقاح موفقیت‌آمیز برخوردار هستند. اما خب، هر سلاحی را می‌توان به روشی خلع نمود.


مقاله مرتبط: شاید علت عدم مقاومت برخی زنان در تجاوز جنسی، فلجی موقت آن‌ها باشد


پژوهشی که توسط محققین دانشگاه ییل صورت گرفت، نشان داد که ساختمان ورودی دستگاه تناسلی در اردک‌های ماده به نوعی تکامل پیدا کرده است، که حالتی شبیه به مارپیچ (در جهت عقربه‌های ساعت) دارد. این باعث می‌شود هر اردک نری نتواند خود را غالب کند. ساختمان مثال‌زدنی این دستگاه باعث می‌شود اردک ماده تصمیم بگیرد که می‌خواد به اسپرم کدام اردک نری اجازه عبور دهد؛ نمونه‌ای عالی از نبرد جنسیت‌ها در جریان تکامل.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید