انتشار این مقاله


چگونه فردی خوش بین باشیم و مثبت فکر کنیم؟

اثرات تفکر مثبت بر سلامت روحی و جسمی افراد غیر قابل چشم پوشی است. ۴ روش اجتناب از گفتار منفی با خود، شوخ طبعی، ارتقا خوش بینی و تمرین مداوم از روش‌های دستیابی به فکری مثبت‌تر است.

آیا می‌توانید یاد بگیرید چطور مثبت فکر کنید؟ شما احتمالا یک یا دو مورد از مزایای تفکر مثبت را شنیده‌اید. تحقیقات نشان می‌دهد که مثبت اندیشان مهارت‌های مقابله با استرس بهتر و ایمنی قوی‌تری دارند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در این افراد کمتر است. با این که مثبت اندیشی یک اکسیر سلامتی نیست، اما دیدگاه خوش بینانه داشتن نسبت به داشتن افکار منفی، می‌تواند منافع کلی روانی بسیاری را برای شما به همراه داشته باشد.

۴ راه‌کار برای مثبت اندیشی

پس برای تبدیل شدن به یک فرد مثبت اندیش چه کاری می‌توان انجام داد؟ چند روش معمول شامل این مورد است که چگونگی تشخیص افکار منفی را بیاموزیم و این افکار را با اندیشه‌هایی مثبت جایگزین کنیم. با این که ممکن است این روش کمی طول بکشد، اما در نهایت ممکن است متوجه شوید که ناخودآگاه تفکر مثبت دارید.

در این مقاله چهار روش که با انجام آن‌ها می‌توانید تفکر مثبت داشته باشید، بیان شده است.

اجتناب از گفتار منفی با خودتان

گفتار با خود شامل سخنانی است که در ذهن خود به خودتان می‌گویید. این را به عنوان صدای درون ذهن خود در نظر بگیرید که به تجزیه و تحلیل نحوه عملکرد و ارتباط شما با جهان اطراف می‌پردازد. اگر گفتار شما با خودتان بر روی اندیشه‌های منفی تمرکز است، اعتماد به نفس شما می‌تواند آسیب ببیند.

بنابراین برای مبارزه با این الگوهای گفتار منفی با خود چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ یکی از راه‌های شکستن این الگو این است که دریابید چه زمانی فکر کردن به این اندیشه‌ها آغاز می‌شود و سپس به طور فعالانه‌ای در پی تغییر آن‌ها باشید. هنگامی که شما درباره خودتان شروع به تفکر انتقادی می‌کنید، یک لحظه مکث کنید و شرایط را ارزیابی کنید.

توجه به گفتار درون خودتان یک قدم بزرگ برای آغاز تلاش در راستای تفکر مثبت بیشتر است. اگر متوجه شدید که به گفتاری منفی با خود مشغول هستید، می‌توانید به دنبال راه‌هایی برای تغییر الگوهای ذهنی خود و اصلاح تفسیرهای خود از رفتارهایتان باشید.

کارشناس مدیریت استرس الیزابت اسکات به مردم توصیه می‌کند که این کار را با توجه به الگوهای ذهنی خود شروع کنید و سپس روی تغییر دادن آن‌ها به تفکر مثبت‌تر تمرکز کنند. هنگامی که خود را درگیر یک تفکر منفی یافتید، به طور ذهنی به خود بگویید “بس کن” تا بتوانید این الگو را بشکنید.

سعی کنید شوخ طبع باشید.

خوش بین بود زمانی که در زندگی شما شوخ طبعی یا آرامش کمی وجود دارد، مشکل است. حتی زمانی که با چالشی مواجه هستید، مهم است که خنده رو و شاد باشید. بعضی اوقات، به سادگی تشخیص قسمت طنز بالقوه موجود در یک وضعیت می‌تواند استرس شما را کاهش دهد و چشم انداز شما را روشن کند. جستجو منبع طنز مانند تماشای یک سریال خنده دار یا خواندن جوک‌های آنلاین می‌تواند به شما در اندیشیدن به افکار مثبت‌تر کمک کند.

ارتقاء خوش بینی

یادگیری تفکر مثبت مانند تقویت عضله است. هر چه بیشتر از آن استفاده کنید قوی‌تر خواهد شد. محققان بر این باورند که سبک توضیحی شما، و یا نحوه توضیح رویدادها از دیدگاه شما، نشان دهنده این است که آیا شما خوش بین هستید یا بدبین.

خوشبین‌ها یک سبک توضیحی مثبت دارند. اگر شما اتفاقات خوب رخ داده را ناشی از مهارت و تلاش خود بدانید، احتمالا فردی خوش بین هستید. از طرف دیگر، بدبین‌ها معمولا دارای یک سبک استنادی منفی هستند. اگر این رویدادهای خوب را به نیروهای خارجی مرتبط دانید، احتمالا یک روش بدبینانه‌تری برای تفکر دارید.

همان اصول برای نحوه توضیح رویدادهای منفی نیز برقرار است. افراد خوش بین تمایل دارند که حوادث بد یا تاسف آور را به عنوان اتفاقاتی جداگانه که خارج از کنترل آن‌ها هستند، در نظر بگیرند. در حالی که بدبین‌ها چنین مشکلاتی را معمول و شایع می‌دانند و اغلب خود را سرزنش می‌کنند.

با اختصاص دادن زمانی برای تجزیه و تحلیل رویدادهای اطرافتان و اطمینان از این که وقوع اتفاقات خوش آیند را مرتبط به خود می‌دانید و خودتان را به خاطر حوادثی ناگوار که خارج از کنترل شما هستند، سرزنش نمی‌کنید؛ می‌توانید خوشبین بودن را آغاز کنید.

تمرین کردن را ادامه دهید.

هیچ سوئیچ خاموش-روشنی برای تفکر مثبت وجود ندارد. حتی اگر شما مادزادی فردی خوش بین باشید، تفکر مثبت در مواجهه با شرایط چالش انگیز تلاش کردن می‌طلبد. همانند هر هدفی، راه حل کلیدی این است که برای مدت طولانی به راه خود پایبند باشید‌. حتی اگر غرق در افکار منفی باشید، می‌توانید راه‌هایی برای به حداقل رساندن گفتار منفی با خودتان و رشد چشم اندازهای خوش بینانه بیابید.

در نهایت، از کمک خواستن از دوستان و خانواده خود هراس نداشته باشید‌. هنگامی که مشغول تفکری منفی می‌شوید به یکی از دوستان خود یا اعضای خانواده، که به او اطمینان دارید، خبر دهید تا شما را تشویق و پشتیبانی کنند. به یاد داشته باشید که برای تفکر مثبت، باید خودتان را پرورش دهید. صرف انرژی روی کارهایی که از آن‌ها لذت می‌برید و معاشرت با افراد خوش بین تنها دو راهی است که می‌توانید با انجام آن‌ها تفکر مثبت را در زندگی خود گسترش دهید.

سخن نهایی

یادگیری چگونگی تفکر مثبت یک تطابق سریع نیست، و کاری است که ممکن است برای مدتی طول بکشد. تجزیه و تحلیل عادت‌های تفکر خود و پیدا کردن راه‌های جدید برای ایجاد چشم اندازی مثبت‌تر در زندگی می‌تواند شروع خوبی برای اتخاذ رویکرد تفکر مثبت باشد.

فریما فرهنگی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *