انتشار این مقاله


انواع بحران‌ روانی چیست و چه عللی دارد؟

در تعاریف سلامت روانی، یک بحران لزوما یک وضعیت یا رویداد آسیب زا نیست، بلکه واکنش فرد نسبت به یک رویداد می‌باشد. یک فرد ممکن است عمیقا تحت تأثیر یک رویداد قرار بگیرد، در حالی که شخص دیگر فقط اندکی رنج ببرد رنج یا اینکه اینکه هیچ اثر قابل توجهی نداشته باشد. کلمه چینی برای […]

در تعاریف سلامت روانی، یک بحران لزوما یک وضعیت یا رویداد آسیب زا نیست، بلکه واکنش فرد نسبت به یک رویداد می‌باشد. یک فرد ممکن است عمیقا تحت تأثیر یک رویداد قرار بگیرد، در حالی که شخص دیگر فقط اندکی رنج ببرد رنج یا اینکه اینکه هیچ اثر قابل توجهی نداشته باشد. کلمه چینی برای بحران، تصویری عالی از اجزای یک بحران را ارائه می‌دهد. کلمه‌ی بحران ذر زبان چینی با از کاراکتر‌های خطر و فرصت شکل می‌گیرد. یک بحران مانع، آسیب و یا تهدید است، اما همچنین فرصتی برای رشد یا پسرفت در اختیار شما قرار می‌دهد.

تعاریف مختلف

متخصصان مختلف چگونه یک بحران را توصیف می‌کنند؟ رویکرد‌ها و تعاریف زیادی برای توصیف یک بحران وجود دارد. بیشتر تعاریف به جای تمرکز بر خود مسئله به این که فرد چگونه با بحران کنار توجه می‌کنند.

  • « زمانی فرد در شرایط بحرانی قرار دارد که با مانعی بر سر راه اهداف مهم  زندگی خود مواجه می‌شود، و از این رو مانع محسوب می‌شوند که روش‌های معمول حل مسئله را در مورد آن‎ها نمی‌توان استفاده کرد (Caplan 1961)  »
  • •«… آشفتگی در موازنه‌‌ی شکست رویکرد سنتی فرد در حل مسئله است که منجر به بهم ریختگی ، ناامیدی، غم، سردرگمی، وحشت می‌شود» (Lillibridge and Klukken،۱۹۷۸)
  • • «.. بحران یک تصور یا تجربه‌ی یک رویداد یا وضعیت است به عنوان یک مشکل غیر قابل تحمل که بیش از حد توان  و منابع فعلی و مکانیسم‌های مقابله‌ای فرد است»James and Gilliland, 2001))

انواع بحران

ما اغلب بحران را به عنوان یک فاجه‌ی غیر منتظره می‌شناسیم، مانند تصادف ماشین، فاجعه‌های طبیعی یا هر فاجعه‌ی عظیم وحشتناک دیگر. اگرچه ، اساسا بحران می‌تواند از نظر نوع و شدت انواع گوناگونی داشته باشد.

انواع کمی از بحران شامل موارد زیر است:

بحران‌های رشدی که به عنوان بخشی از روند رشد و توسعه در دوره‌های مختلف زندگی رخ می‌دهد. گاهی اوقات یک بحران یک قسمت قابل پیش بینی از چرخه زندگی است، مانند بحران‌هایی که در مراحل رشد روان شناختی اریکسون شرح داده شده است.

بحران‌های وضعیتی ناگهانی و غیر منتظره هستند، مانند حوادث و بلایای طبیعی. تصادف اتومبیل، تجربه‌ی سیل یا زلزله یا قربانی جرم بودن، که فقط چند نوع بحران موقتی هستند.

بحران‌های وجودی درگیری‌های درونی مربوط به چیزهایی مانند هدف زندگی، جهت گیری و معنویت هستند. بحران میانسالی، نمونه‌ای از بحران زندگی است که اغلب ریشه در این نوع از بحران دارد.

بعضی مواقع ممکن است بحران کاملا آشکار باشد، مثلا فرد شغل خود را از دست بدهد، طلاق بگیرد، یا بگونه‌ای در یک تصادف درگیر شود. در سایر موارد، یک بحران شخصی ممکن است نمود ظاهری کمتری داشته باشد ولی می‌توانند موجب تغییرات قابل توجه در رفتار و مزاج و حوصله‌ی فرد شود. انجمن روانشناسی آمریکا اشاره می‌کند که هر نوع بحران سلامت روانی شامل تغییراتی در الگوی خواب فرد، تغییرات ناگهانی در مشرب فرد ، حذف برنامه‌های نرمال زندگی فرد، ضعف عملکرد در مدرسه یا محیط کار،نادیده گرفتن بهداشت فردی و افزایش وزن است.

کمک به افراد برای کنار آمدن با بحران

هدف مشاوره بحران این است که با وضعیت فعلی فرد در برخورد با بحران روبرو شویم. مواجهه‌ی مزمن با آسیب یا مشکل می‌تواند سلامت روانی شما را در معرض خطر قرار دهد، بنابراین مهم است که مشاوران بحران مهارت و دانش کافی برای کمک به بیماران در مقابله با عوامل استرس زا و جراحت فعلی را داشته باشند. مشاوره در مورد بحران به منظور ارائه روان درمانی نیست، بلکه به جای ارائه مداخله کوتاه مدت برای کمک به بیمار، پشتیبانی، منابع و ثبات را ارائه می‌ کند.

زهرا اکبرزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید