انتشار این مقاله


روغن دانه ی کتان می‌تواند کلسترول مضر را کاهش دهد؟

رژیم غذایی چرب باعث افزایش سطح کلسترول می‌شود اما استفاده از انواع خاصی از روغن‌ها  مثل روغن دانه ی کتان می‌تواند از این اثرات منفی پیشگیری کند.

[kkstarratings]کلسترول بالا مضر بوده و خطر بیماری‌های قلبی شدید مثل سکته‌ی قلبی و مغزی را در فرد افزایش می‌دهد. رژیم غذایی چرب باعث افزایش سطح کلسترول می‌شود اما برخی از محققان بیان می‌کنند که استفاده از انواع خاصی از روغن‌ها  مثل روغن دانه ی کتان می‌تواند از این اثرات منفی پیشگیری کند.

به طور کلی، دو نوع کلسترول وجود دارد، کلسترول لیپوپروتئین پرچگال که کلسترول خوب نیز نامیده می‌شود و کلسترول لیپوپروتئین کم‌چگال که کلسترول بد نامیده می‌شود.
متخصصان مراقب سلامت، معمولا از کلسترول لیپوپروتئین کم‌چگال با عنوان کلسرول بد نام‌می‌برند چرا که تجمع بیش از حد این ماده‌ی چربی با گردش خون تداخل داشته و خطر حملات قلبی و سکته‌ی مغزی را افزایش می‌دهد.
در مقابل، آن‌ها کلسترول لیپوپروتئین پرچگال را کلسترول خوب می‌نامند چرا که به از بین بردن کلسترول بد از بدن کمک می‌کند. کلسترول بد به کبد برده شده و در آن‌جا شکسته شده و مواد زائد حاصل پردازش می‌شود.

متخصصان برای پیشگیری از بالا رفتن سطح کلسترول بد خون، توصیه می‌کنند از غذاهای دارای کلسترول خوب بالا و کلسترول بد پایین استفاده نمایند.
با این حال، محققان دانشگاه جورجیای آتن یافته‌اند که افزودن روغن دانه‌ی کتان به رژیم پرچرب می‌تواند سطح کلسترول بد را کاهش دهد.

روغن دانه‌ی کتان در مقابل روغن زیتون

محققان بر روی گروهی از ۱۵ نفر ۱۸ تا ۴۵ ساله که میانگین وزنی سالمی دارند، تحقیق می‌کنند. آن‌ها از شرکت‌کنندگان خواستند که هر کدام یکی از دو نوع رژیم غذایی پرچرب را که هر کدام دارای جزئی خاص بودند، انتخاب نمایند.

در یک نوع از این رژیم‌ها محققان از روغن زیتون برای وعده‌های غذایی استفاده کردند، و در نوع دیگر روغن دانه‌ی کتان را جایگزین نمودند. تمام شرکت کنندگان متعهد شدند که رژیم غذایی اختصاصی خود را در یک دوره‌ی ۵ روزه رعایت نمایند.

محققان پس از مقایسه‌ی اثرات این دو نوع رژیم غذایی بر روی شرکت کنندگان، پی بردند که گروعی که رژیم غذایی دارای روغن دانه‌ی کتان را دنبال می‌کردند، سطح تری‌گلیسیرید و کلسترول بد پایینی دارند. در مقابل، در شرکت‌کنندکانی که از رژیم غذایی دارای روغن زیتون استفاده می‌کردند، هیچ تغییر خاصی مشاهده نشد.
Jamie Cooper، استادیار دانشگاه جورجیا اظهار دارد:

یکی از دلایلی که این نتایج را شگفت‌انگیز می‌کند، مقدار تغییرات مشاهده شده در صورت استفاده از رژیم غذایی دارای روغن دانه‌ی کتان است.
مشاهده‌ی این مقدار از تغییرات در مدت زمان کوتاه بسیار تعجب‌آور می‌باشد.

تأثیرات روی سطح کلسترول بد و خوب

افرادی که روغن دانه‌ی کتان استفاده می‌کردند، به طدر میانگین کاهش تقریباً ۸ درصدی در سطح کلسترول کل را مشاهده نمودند. سطح کلسترول بد خون آن‌ها تا ۱۵ درصد و سطح تری‌گلیسیریدشان تا ۳۰ درصد کاهش یافت.
از طرفی سطح کلسترول خوب در این افراد تا در حدود ۸ درصد افزایش یافت.

محققان حدس می‌زنند که احتمالاً وجود نوع خاصی از اسید چرب به نام دی‌هیدرواسترکولیک اسید، در روغن دانه‌ی کتان برخلاف روغن زیتون، مانع از تجمع تری‌گلیسیرید می‌شود.
Cooper توضیح می‌دهد:

از این طریق بدن مجبور به سوزاندن چربی می‌شود چرا که آن را به درستی ذخیره نکرده است، بنابراین تجمع لیپید و کلسترول کاهش می‌یابد.

کوپر اشاره می‌کند چربی‌های اشباع نشده و امگا-۶ که به فراوانی در روغن دانه‌ی کتان وجود دارد نیز می‌تواند مفید باشد.

هدف محققان در آینده آگاهی از اثرات روغن دانه‌ی کتان بر سلامت با مطالعه بر روی افراد مسن که هم اکنون دارای سطح بالای کلسترول و گسترش دوره ی مداخلات رژیم غذایی هستند، خواهد بود.

هانیه مظفری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *