انتشار این مقاله


عوارض جانبی آلبوترول: آیا می توان از آن‌ها اجتناب کرد؟

گر روش مصرف آلبوترول (albuterol) و یا مقدار مصرف آن را تغییر دهید، ممکن است قادر به کاهش برخی از عوارض جانبی آن باشید.

اگر روش مصرف آلبوترول (albuterol) و یا مقدار مصرف آن را تغییر دهید، ممکن است قادر به کاهش برخی از عوارض جانبی آن باشید. همچنین ممکن است متوجه شوید که داروهای تجویز شده دیگری دارای عوارض جانبی کمتری برای شما است. آلبوترول دارویی است که به عنوان یک برونکودیلاتور کوتاه مدت عمل می‌کند. با انبساط عضلات صاف در راه‌های هوایی به رفع حملات آسمی کمک می‌کند.


مقاله مرتبط: آسم


این دارو معمولا با اسپری تنفسی (ProAir HFA، Proventil HFA، Ventolin HFA) مصرف می‌شود، اما همچنین می‌تواند با دستگاهی به نام نبولایزر یا به عنوان قرص یا به صورت مایع مصرف شود. عوارض جانبی آلبوترول شامل عصبانیت یا لرزش، سردرد، گلودرد یا تحریک بینی، و درد عضلانی است. عوارض جانبی جدی‌تر – هرچند کمتر معمول هستند – ضربان قلب سریع (تاکیکاردی) ، احساس خستگی یا تپش قلب است. اگر تحمل عوارض جانبی آلبوترول برایتان سخت است، با پزشک خود در مورد گزینه‌های زیر صحبت کنید:

  • تغییر حالت مصرف- آگر به جای حالت قرص از اسپری آن استفاده کنید، احتمال بروز عوارض جانبی آلبوترول کمتر خواهد بود. اگر در حال حاضر از یک نبولایزر برای استنشاق دارو استفاده می‌کنید، ممکن است در صورت استفاده از اسپری تنفسی علائم را کاهش دهید. در صورتی که از اسپری تنفسی استفاده می‌کنید، در صورت استفاده از دستگاه محفظه دار که به اسپری متصل است، علائم را کاهش می‌دهید.
  • مدیریت آسم شما – به طور کلی، شدت عوارض جانبی بستگی به میزان مصرف دارو دارد. آلبوترول به نظر می‌رسد که علائم قابل توجه آسم را درمان می‌کند. اما برای مدیریت آسم طولانی مدت در نظر گرفته نشده است. اگر شما دوزهای مکرر مصرف می‌کنید، احتمالاً پزشکتان بخواهد که برنامه کلی درمان شما را ارزیابی کند. در صورت مصرف آلبوترول سه روز یا بیشتر در هفته، و یا مصرف یک اسپری کامل در طول یک ماه ، با پزشک خود مشورت کنید. مدیریت بهتر آسم شما ممکن است نیاز شما به آلبوترول و عوارض جانبی را کاهش دهد.
  • کاهش دوز- برای برخی از افراد، استفاده از یک پاف اسپری آلبوترول، به جای دو پف، با علائم کمتری همراه است.
فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید