انتشار این مقاله


غذای نشاسته‌ دار می‌تواند حملات لوپوس را کاهش دهد

باکتری‌های خاصی در روده، لوپوس را تشدید می‌کنند؛ اما مصرف نشاسته می‌تواند رشد این باکتری‌ها را متوقف کند.

غذای نشاسته دار ممکن است واکنش‌های خودایمنی را در افراد مبتلا به لوپوس کاهش دهد. آزمایش‌های انجام گرفته بر روی موش‌ها حاکی از آن است که باکتری‌های خاصی در روده، این بیماری را تشدید می‌کنند؛ اما مصرف نشاسته می‌تواند رشد این باکتری‌ها را متوقف کرده و در نتیجه کاهش حملات لوپوس را در پی داشته باشد. 

در بیماری لوپوس، سیستم ایمنی شخص علیه بدنش حمله می‌کند. Martin Kriegel به همراه همکارانش در دانشگاه Yale، با شک به احتمال اثرگذاری باکتری‌های روده بر این بیماری، به موش‌های مبتلا به لوپوس آنتی‌بیوتیک تجویز کردند تا باکتری‌های روده‌شان را کاهش دهند. نتیجه آن که این موش‌ها پاسخ‌های ایمنی شدید را کمتر تجربه کرده و نسبت به سایرین احتمال زنده ماندن‌شان دو برابر شد.

تیم تحقیقاتی متوجه شد سطح لاکتوباسیلوس در موش‌های ناسالم افزایش یافته و احتمالاً این افزایش با لوپوس مرتبط است. باکتری‌ها همچنین به روده‌ها، کبد و طحال این باکتری‌ها انتشار یافته بودند؛ چیزی که در موش سالم اتفاق نمی‌افتد. به گفته‌ی Kriegel این مورد شاید توضیح دهد چرا لوپوس علاوه بر روده، در سایر اعضا نیز به صورت سیستمیک پاسخ ایمنی ایجاد می‌کند.

لاکتوباسیلوس کاندید غیرمنتظره‌ای در این زمینه بود. این باکتری در افراد سالم وجود دارد و اغلب به عنوان باکتری خب در پروبیوتیک‌ها تلقی می‌شود؛ اما در این جا به طور متفاوتی عمل می‌کند.


بیشتر بخوانید: 


نشاسته‌ی مقاوم –فیبر رژیمی که در لوبیا و سیب‌زمینی یافت می‌شود- می‌تواند باکتری‌های روده را تحت تأثیر قرار دهد. Kriegel در صدد بود بداند آیا این نوع نشاسته نقشی در لوپوس نیز دارد یا خیر؛ از این رو، به مدت ۷ ماه به موش‌های مبتلا به لوپوس نشاسته‌ی مقاوم خورانید. نتیجه آن که رشد لاکتوباسیلوس در روده‌هایشان کمتر شد؛ باکتری کمتری به سایر بخش‌های بدن انتشار پیدا کرد و در مجموع شرایط بهتر گشت.

حال باید نشان داد آیا نشاسته‌ی رژیمی می‌تواند در بیماران انسانی نیز مفید واقع شود یاخیر؛ اما این هدف به زمانی طولانی احتیاج دارد.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید