انتشار این مقاله


بازيابى حس شنوايى با رويش سلول هاى مژكدار

انسان ها نمى توانند اثر از دست دادن شنوايى را دوباره بازگردانند و جبران كنند اما يك پروسه كشف شده ميان گونه ديگرى از حيوانات مى تواند روزنه اميدى براى بازگشت شنوايي در انسان نيز باشد. چگونگي فرايند تفسير صدا توسط مغز فرايند تقريباً ساده ايست به طوريكه ابتدا صدا وارد گوش مى شود سپس با […]

انسان ها نمى توانند اثر از دست دادن شنوايى را دوباره بازگردانند و جبران كنند اما يك پروسه كشف شده ميان گونه ديگرى از حيوانات مى تواند روزنه اميدى براى بازگشت شنوايي در انسان نيز باشد.
چگونگي فرايند تفسير صدا توسط مغز فرايند تقريباً ساده ايست به طوريكه ابتدا صدا وارد گوش مى شود سپس با برخورد به پرده صماخ آن را مرتعش مى سازد.
با به ارتعاش در آمدن پرده صماخ،ارتعاش ايجاد شده وارد گوش ميانى شده و استخوان هاى كوچك آن ناحيه را مرتعش مى سازد
ارتعاش ايجاد شده در اين ناحيه تقويت مى شود.
و در نهايت سلول هاى حلزون گوش صدا را به پيام الكتريكى تبديل كرده و آن را به مغز مى فرستند تا مغز آنها را پردازش كند.
افزايش سن يا به مدت طولانى در معرض صداهاى بلند قرار گرفتن مى تواند سبب آسيب حلزون گوش و درنهايت از دست دادن شنوايى شود.
سازمان بهداشت جهانى اعلام كرده است سالانه حدود ٤٠٠ ميليون نفر شنوايى خود را از دست مى دهند.
شدت از دست دادن در افراد مختلف متفاوت است و برخى به ميزان بيشترى شنوايي خود را از دست داده و در معرض ناشنوايي قرار مى گيرند. درمان هاى سنتى استفاده از ابزارى مانند سمعك را پيشنهاد مى كنند.ميزان كارساز بودن اين ابزار از شخصي به شخص ديگر متفاوت است.
دانشمندان كشف كرده اند كه حيواناتى مانند پرندگان و ماهيها مى توانند شنوايي خود را با توليد دوباره سلول هاى مژكدار حلزون گوش به طور كامل داشته باشند.در واقع پستانداران تنها مهره دارانى اند كه اين توانايي را ندارند!
•تست گوش داخلى
در سال ۲۰۱۲، آزمایشگاه دکتر پاتریشیا وایت، گروهی از گیرنده های مسئول این روند بازسازی را شناسایی کرد.محققان این گروه را عامل فاکتور رشد اپیدرمی یا EGF نامیدند که سبب ايجاد سلول هاى حمايت كننده در سیستم شنوایی پرندگان می شوند. این سلولهای حمایت کننده پس از تولید سلول های مژكدار حسی جدید ايجاد می کنند.
در حال حاضر، در یک مطالعه جدید که در مجله علوم اعصاب اروپا منتشر شده است، دکتر وایت – همراه با محققان دانشگاه راچستر و مرکز آموزشی گوش و چشم ماساچوست – نشان می دهد که چگونه آنها سعی کردند این روند رويش مجدد را در پستانداران نيز ایجاد کنند.
آنها یک گیرنده خاص به نام ERBB2، که در سلولهای حمایت کننده درون حلزون قرار دارد، مشخص کرده و سه روش مختلف را که می تواند از این گیرنده ها برای فعال کردن مسیر استفاده کند، مورد آزمایش قرار دادند.
در ابتدا یک سری آزمایش انجام شد که در آنها از یک ویروس برای هدف گیری گیرنده های ERBB2 در موش استفاده می کردند.در ازمايش دوم، محققان ژنتیک را در تلاش برای فعال کردن ERBB2، تغییر دادند و در آخرین آزمایش آنها از دو دارو استفاده کردند که می دانستند می توانند پاسخی در ERBB2 ایجاد کنند.
•پروسه بازسازى
در نهايت دانشمندان توانستند تمام سلول هاى لازم براى ايجاد سلول هاى مژكدار را رشد بدهند.
یافته های آنها نشان می دهد که فعال سازی ERBB2 فرایندی را آغاز مى كند که منجر به تولید سلول های پشتیبانی در حلزون گوش مى گردد. این امر موجب می شود سلول های بنیادی به سلول های مژكدار حسی تبدیل شوند. این سلول ها همچنین با سلول های عصبی که برای شنیدن ضرورى هستند، یکپارچه می شوند.
دکتر White معتقد است که دانشمندان می توانند از یافته های خود استفاده کنند تا یک نوع روش جدید و نوآورانه برای بازيافتن شنوایی در انسان ایجاد کنند. او می گوید: “روند بازگرداندن شنوایی یک مسئله پیچیده است و نیاز به یک سری رویدادهای سلولی دارد.”
“شما باید سلول های حسی حیوانی را بازسازی کنید و این سلول ها باید به درستی عمل کنند و با شبکه ضروری نورون ارتباط برقرار کنند. این تحقیق مسیری را نشان می دهد که می تواند توسط روش های مختلف فعال شود و بتواند یک رویکرد جدید برای بازسازی حلزون گوش و در نهایت بازيابي شنوایی ارائه دهد ”
دانشمندان باید تحقیقات بیشتری در مورد استفاده و پردازش گیرنده EGF برای انجام هر نوع آزمایش انسانی انجام دهند. با این حال، این کشف جدید می تواند آغاز یک بهبود به میلیون ها نفر باشد.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید