انتشار این مقاله


قرص ضد بارداری اورژانسی را چگونه باید مصرف کرد؟

چهار نوع متفاوت قرص ضد بارداری اورژانسی وجود دارد که در ادامه اطلاعاتی در مورد برند‌های مختلفی که به فروش می‌رسند، آورده شده است.

چهار نوع متفاوت قرص ضد بارداری اورژانسی (یا قرص صبح روز بعد) وجود دارد که در همه جا در دسترس می‌باشند.

در آمریکا نظارت بر فروش قرص ضد بارداری اورژانسی(ED) مکررا تغییر می‌کند؛ در نتیجه چگونگی مصرف آن‌ها می‌تواند سردرگم کننده باشد. در ادامه اطلاعاتی در مورد برند‌های مختلفی که به فروش می‌رسند، آورده شده است. برای مثال اگر می‌خواهید الا (ella) مصرف کنید، ابتدا برای اطمینان از وجود آن با داروخانه تماس حاصل فرمایید.


مقاله مرتبط: قرص صبح روز بعد (پیشگیری اورژانسی)


  • پروژستین (Progestin) که برای فروش بدون محدودیت در دارو‌خانه‌ها، به اثبات رسیده‌اند. این قرص با برچسب  Plan B One-Stepشکل‌های عمومی آن مانند Next Choice One Dose و  My Way دیده می‌شود. همه‌ی افراد می‌توانند بدون نشان دادن کارت شناسایی، بدون توجه به سن و جنس، این دارو را تهیه کنند. قرص Plan B تقریبا ۵۰ دلار بوده و قیمت عمومی آن نیز ۴۰ دلار است.
  • اگر می‌خواد به کمک بیمه این قرص‌ها را تهیه کنید، به بخش پیشخوان داروخانه مراجعه کرده و از آنها کمک بگیرید.

می‌توانید دارو‌ی  PlanB را از سایت www.afterpill.com و به قیمت ۲۰ تا ۲۵ دلار تهیه کنید. توجه کنید که این سایت نمی‌تواند دارو را سریعا در اختیارتان قرار دهد؛ بنابراین نمی‌تواند برای مصرف اورژانسی مناسب باشد. می‎‌توانید آن را برای مصرف‌های آتی تهیه کنید.

  • Ella بدون توجه به سن، فقط با تجویز پزشک قابل خرید است. همچنین می‌توانید آن را از سایت‌‌های KwikMed و prjktruby به قیمت ۶۷ دلار در طی یک روز تهیه کنید.

اولین نوع قرص ضد بارداری اورژانسی هورمونی است به نام پروژستین یا لوونورژسترول (levonorgestrel). پروژستین به تنهایی احتمال بارداری را تا ۸۸ درصد کاهش می‌‌دهد. در مقایسه یا قرص‌های ترکیبی، این قرص‌های ضد بارداری اورژانسی دارای عوارض جانبی کمتری هستند.

دومین نوع قرص ضد بارداری اورژانسی قرص یولی پریستال استات ( ulipristal acetate) می‌باشد. این قرص نیز (مانند ella در آمریکا و ellaOne در اروپا) فقط با تجویز پزشک قابل خرید است. این دارو بسیار موثر بوده و میزان تحمل نیز به آن بالا است. این قرص را می‌توان تا پنج روز بعد از رابطه جنسی محافظت نشده مصرف کرد و به نظر می‌رسد نسبت به قرص ضد بارداری لوونورژسترول تاثیر گذار‌تر است.

سومین نوع قرص ضد بارداری اورژانسی شامل هر دو  هورمون پروژستین و استروژن می‌باشد. روزانه بسیاری از برند‎‌های قرص‌های پیشگیری از بارداری در آمریکا مصرف می‌شود. این دارو‌ها شانس باردار شدن را تا ۷۵ درصد کاهش می‌دهد. احتمال داشتن عوارض جانبی مانند حالت تهوع و استفراغ در اثر مصرف این دارو‌ها بیشتر است.

چهارمین نوع قرص ضد بارداری اورژانسی دارای مقادیر اندکی از میفپریستون (mifepristone) است. این قرص‌ها نیز با وجود داشتن عوارض جانبی اندک، بسیار موثر هستند. این نوع قرص ضد بارداری اورژانسی در چین، ویتنام، ارمنستان و روسیه در دسترس است.

متد Copper-T IUD (آی یو دی ) نیز برای پیشگیری از بارداری بسیار موثر است و می‌تواند به عنوان روشی مداوم برای پیشگیری از بارداری برای مدت حداقل ۱۲ سال مورد استفاده قرار گیرد.

این موارد را به خاطر بسپارید:

  • بعضی افراد به قرص ضد بارداری اورژانسی، قرص صبح روز بعد می‌گویند؛ ولی نیازی نیست برای مصرف آنها تا صبح صبر کرد. می‌توان این قرص‌ها را همان موقع یا تا ۵ روز بعد از برقراری رابطه جنسی مصرف کرد. در صورتی که رابطه جنسی‌تان محافظت‌ شده نباشد، یا در حفاظت از بارداری موفق نبوده باشد و یا اگر اجبارا رابطه جنسی محافظت نشده داشته اید، می‌توانید از آنها استفاده کنید. توجه کنید که هر چقدر سریع‌تر از قرص ضد بارداری اورژانسی استفاده کنید، تاثیرشان بیشتر خواهد بود.
  • می‌توانید از قرص‌هایی که به آنها برچسب ضد بارداری زده شده است، یا برندهای خاصی از قرص‌های پیشگیری از تولد روزانه، بعد از رابطه جنسی استفاده کنید.
نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید