انتشار این مقاله


پیش نمایش ۲۰۱۹: انتقال خون مصنوعی به انسان

خون آزمایشگاهی در سال ۲۰۱۹ برای اولین بار در انسان آزمایش خواهد شد.

انتقال خون زندگی افراد را نجات می‌دهد؛ اما خون موجود برای عرضه، همیشه با تقاضا سازگار نیست. این امر می‌تواند عواقب مرگباری در پی داشته باشد. به زودی با ساخت خون مورد تقاضا در آزمایشگاه، بدون نیاز به دهنده، قادر به غلبه بر این مشکل خواهیم شد.

فرآیند انتقال خون نیازمند گروهی از دهنده‌ها و همچنین شبکه‌ای پیچیده جهت جمع‌آوری و ذخیره‌ی خون اهدا شده است. برخی کشورها قادر به تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز برای این کار نیستند. حتی در ملل پیشرفته نیز ممکن است بیمارستان‌ها در تأمین خون برخی گروه‌های خونی خاص، با مشکل مواجه شوند.

چنین مشکلاتی با در اختیار داشتن راه‌حلی جهت تولید خون مصنوعی کارآمد، قابل حل شدن هستند. خون آزمایشگاهی این چنینی، در سال ۲۰۱۹ برای اولین بار در انسان آزمایش خواهد شد.


بیشتر بخوانید:


خون اعمال مختلفی دارد؛ اما حیاتی‌ترین آن‌ها، تأمین اکسیژن لازم برای بافت‌های بدن است. این کار بر عهده‌ی گلبول‌های قرمز خون است، که غنی از پروتئینی متصل شونده به اکسیژن تحت عنوان هموگلوبین هستند. تاکنون تلاش‌های بسیاری در راستای ساخت هموگلوبین مصنوعی یا استفاده از انواع حیوانی آن صورت گرفته است؛ اما همه‌ی این‌ها به مشکل خورده‌ و محققان را وادار کرده چاره‌ی دیگری بیاندیشند: ساخت کامل گلبول‌های قرمز.

این سلول‌ها در بدن انسان توسط نوعی سلول بنیادی که به طور طبیعی در مغز استخوان زندگی می‌کند، ساخته می‌شوند. AllisonBlair به همراه همکارانش از دانشگاه بریستول انگلستان، برخی از این سلول‌های بنیادی را برای ساخت گلبول‌های قرمز خونی در آزمایشگاه، استخراج کرده و تغدیه کردند. در نتیجه سلول‌ها تکثیر یافته و شروع به تولید سلول‌های قرمز خونی دارای عملکرد کردند.

در سال آتی، به اندازه‌ی یک قاشق چای‌خوری از مایع محتوی این سلول‌ها، به ۱۰ داوطلب سالم تزریق خواهد شد. سلول‌های ساخته شده با یک ردیاب رادیواکتیو خفیف نشان‌دار خواهند شد تا محققان ببیند در مقایسه با سلول‌های معمولی، چقدر در بدن زنده خواهند ماند.

در گام بعدی، برای حذف نیاز به منبع مستمری از اهداکنندگان سلول‌های بنیادی، تیم دیگری برای زنده‌ نگه داشتن سلول‌های بنیادی برای همیشه در آزمایشگاه، راهی یافته است.

این امر یک منبع بی‌انتها فراهم می‌کند.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید