انتشار این مقاله


بی‌نظمی‌های دیداری

ما تصویر دنیای اطراف را افقی می‌بینیم، اما شکل عمودی تلفن‌های همراه را استفاده می‌کنیم!

ما تصویر دنیای اطراف را افقی می‌بینیم، اما شکل عمودی تلفن‌های همراه را استفاده می‌کنیم.

در جهان الکترونیکی، واژه‌ی «نسبت ابعاد» به شکل صفحه‌ی نمایش‌گر مربوط می‌شود. صفحه‌ی نمایش‌گر تلویزیون‌های امروزی به شکل مستطیل منظم با اندازه‌ی ۹:۱۶ اینچ می‌باشد. مدل‌های قدیمی بیش‌تر شبیه مکعب مستطیل، با اندازه‌ی ۳:۴ اینچ بوده و فیلم‌های آی‌مکس و عکس‌ها، اندازه‌ی مخصوص به خود را داشتند.

این نا‌هماهنگی در اشکال مختلف تلویزیون، بازتاب خوبی نداشت. نمایش فیلم‌های قدیمی با تصویر عریض، در تلویزیون‌های استاندارد این‌گونه بود که صفحات سیاه‌رنگ از بالا و پایین، صحنه‌های فیلم را پوشش می‌داد. برای نمایش فیلم‌های قدیمی در تلویزیون‌های HD که وضوح تصویر بالاست، صفحات سیاه رنگ شبیه صندوق پستی، در دو طرف تصویر مربعی شکل لازم است.

متهم اصلی این بی‌نظمی، تلفن هوشمند است. امروزه برای تماشای فیلم و ویدئو از تلفن همراه به جای تلویزیون استفاده می‌شود. صفحه‌ی نمایش‌گر تلفن همراه یک مستطیل ایستاده می‌باشد که بدترین شکل برای نمایش تصاویر عریض است. این گونه تصاویر به شکل مربع در وسط صفحه‌ی تلفن همراه نشان داده می‌شوند. با این وجود، با چرخاندن تلفن همراه به اندازه‌ی ۹۰ درجه، تصویر مورد نظر به بهترین شکل دیده می‌شود. مانع بزرگی در این کار وجود دارد؛ گرفتن تلفن همراه به شکل افقی با استفاده از دو دست، کار سخت و نا‌پسندی به شمار می‌آید که بیش‌تر مردم این زحمت را متحمل نمی‌شوند!

تولید‌کنندگان فیلم و نرم افزار برای تطبیق صفحه‌ی نمایش‌گر عمودی با فیلم‌ها و تصاویر تلاش می‌کنند. برنامه‌ی Snap Chat برای اولین بار به ۱۷۸میلیون کاربرش این امکان را داد که عکس‌ها و فیلم‌های عمودی بگیرند. Facebook فیلم‌ها را به همان صورت که در صفحه‌ی کاربرانش می‌باشد، پخش می‌کند. تبلیغ‌کننده‌های فیس‌بوکی ادعا می‌کنند که با این روش، بنر تبلیغاتی‌شان، بیش‌تر از بنر‌های مربعی شکل در معرض توجه قرار می‌گیرد. Instagram، YouTube و Twitter  در بروز‌رسانی‌های اخیر، گزینه‌ی پخش فیلم عمودی را اضافه کرده‌اند.

Vervid  نرم افزاری برای پخش ویدئو به صورت عمودی است. «سینمای عمودی» یک فستیوال فیلم است که در آن، پرده‌ی سینما به طور عمودی نصب شده‌است.

نتیجه‌گیری: چون تلفن همراه همه‌جا در دسترس است، افراد فیلم‌ها را از طریق آن تماشا می‌کنند. تلفیق کار و شرایط آن با نیاز‌های انسانی باعث می‌شود تا تولید‌کنندگان به فکر اختراع روشی برای عمودی کردن فیلم و عکس پیدا کنند، زیرا انسان‌ها تلفن همراه را به طور عمودی استفاده می‌کنند.

این کار وضعیت دشواری را برای تنظیم نسبت ابعاد ایجاد می‌کند. صفحات تلویزیون و رایانه‌ها هنوز به شکل افقی هستند و اگر ویدئوی موجود در گوشی همراه از طریق رایانه پخش شود، تصویر با نسبت بی‌نظمی دیده می‌شود. برعکس، آرشیو فیلم‌های تلویزیون‌های HD به صورتی افقی می‌باشد که به‌هیچ‌وجه در صفحات عمودی قابل پخش نیستند.

محتوای فیلم هم در نوع بُعد تاثیر دارد. اکثر بینندگان معتقدند که بُعد عمودی برای نشان دادن درخت‌ها، ساختمان‌ها، کوه‌ها و شکل تمام‌قد انسان‌ها مناسب است.

دلیلی منطقی برای افقی بودن صفحه‌ی نمایش تلویزیون وجود دارد: چشم انسان به طور افقی قرار گرفته‌است و مردم در دنیایی افقی زندگی می‌کنند. بُعد افقی برای نشان دادن زندگی روزمره، به طور مثال، صحنه‌ی صحبت کردن دو شخص با یکدیگر، مناسب‌تر است. به بیان ساده، مشاهده‌ی غرق شدن کشتی تایتانیک در بُعد افقی ملموس‌تر می‌باشد!

در نهایت جوانان به افقی نگه داشتن گوشی همراه تن نمی‌دهند. از طرف دیگر، عمودی کردن نمایش‌گر سینما و تلویزیون به این زودی اتفاق نمی‌افتد. جایگزینی تلویزیون‌های نسل قدیم با نسل جدید تغییر ساده‌ای نبود. تغییر جدید در نمایش‌گرها هر چه باشد، بی‌نظمی‌های دیداری زیادی خواهد داشت!

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید