انتشار این مقاله


واکسن فلوزون با دوز بالا: چه تفاوتی با واکسن های آنفلوانزای دیگر دارد؟

واکسن فلوزون با دوز بالا (High Dose)، یک واکسن تزریقی آنفلوآنزا است که برای افراد بالای ۶۵ سال تولید شده است. مانند دیگر واکسن‌های آنفولانزا، فلوزان High Dose از سه نوع آنفلوآنزای خوکی تشکیل شده است که به احتمال زیاد باعث ایجاد آنفولانزا در فصل آینده می‌شوند.

واکسن فلوزون با دوز بالا (High Dose)، یک واکسن تزریقی آنفلوآنزا است که برای افراد بالای ۶۵ سال تولید شده است. مانند دیگر واکسن‌های آنفولانزا، فلوزون High Dose از سه نوع آنفلوآنزای خوکی تشکیل شده است که به احتمال زیاد باعث ایجاد آنفولانزا در فصل آینده می‌شوند. با این حال واکسن High Dose حاوی چهار برابر آنتی‌ژن آنفلوانزای ویروسی است که بخشی از واکسن است که سیستم ایمنی را تحریک می‌کند – همان طور که فلوزون و دیگر واکسن‌های استاندارد آنفولانزا اینگونه هستند.


مقاله مرتبط: واکسن آنفولانزا در بزرگسالان به اندازه‌ی کودکان مؤثر نیست


چرا لازم است؟

در پاسخ به یک تزریق عادی آنفولانزا، افراد سالمند نسبت به جوانان بالغ ۵۰ تا ۷۵ درصد آنتی بادی‌های کمتری تولید می‌کنند که از آنتی ژن‌های واکسن محافظت کنند.
شواهد حاکی از آن است که واکسن آنفلوانزای با دوز بالا می‌تواند این تفاوت را جبران کند، در اصل مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد سطح آنتی بادی‌های بعد از واکسن در افراد مسن در واکسن High Dose بالاتر از کسانی است که واکسن‌های استاندارد آنفلوانزا دریافت می‌کنند.
علاوه بر این، در یک مطالعه ثابت شده است که بالغین ۶۵ سال و بالاتر که واکسن High Dose دریافت کرده‌اند ۲۵ درصد کمتر به آنفلوانزا مبتلا می‌شوند تا افرادی که واکسن استاندارد دریافت کرده‌اند.


مقاله مرتبط: تزریق واکسن آنفولانزا در دوران بارداری به جنین آسیب نمی‌رساند!


عوارض جانبی وجود دارد؟

در بزرگترین سه مطالعه بالینی که واکسن‌های High Dose و دوز استاندارد آنفولانزای انسانی را مقایسه کرده‌اند، کسانی که واکسن های با دوز بالا دریافت کرده‌اند، در طول هفته بعد از واکسیناسیون، عوارض جانبی بیشتری مانند تب و درد در محل تزریق را تجربه می‌کنند.

تحقیقات بیشتری لازم است

خطر ابتلا به عفونت‌های ویروسی در افراد بالای ۶۵ سال بیشتر است، بنابراین حفاظت از این گروه بسیار مهم است. اداره غذا و داروی آمریکا اعلام کرد که فلوزان High Dose را تأیید می کند، با این شرایط که مطالعات به بررسی تاثیر واکسن جدید بر نتایج آنفولانزای فصلی همچون موارد عفونت‌های آنفلوانزا و آنفولانزا در افراد مسن ادامه خواهد داد. اگر در طی چند سال آینده فلوزان High-Dose با این اقدامات بهتر از واکسن آنفلوانزای معمول باشد، واکسن با دوزهای بالا ممکن است به واکسن انتخابی برای افراد مسن تبدیل شود.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید