انتشار این مقاله


کارشناسان هشدار می دهند: نوشیدن بیش از حد آب (Overhydration) برای ورزشکاران کشنده است!

مصرف بیش از اندازه‌ی آب یا نوشیدنی‌های ورزشی می‌تواند منجر به ایجاد هایپوناترمی مرتبط با ورزش شود.

درحالی که خطرات کم آبی بدن به‌خوبی شناخته شده هستند، دستورالعمل‌های جدید بین‌المللی به دنبال محافظت از ورزشکاران در برابر خطرات جدیِ نوشیدن بیش از حد مایعات در حین ورزش که به‌صورت بالقوه شامل مرگ است می‌باشند.

مصرف بیش از اندازه‌ی آب یا نوشیدنی‌های ورزشی می‌تواند منجر به ایجاد هایپوناترمی مرتبط با ورزش شود که این حالت زمانی رخ می‌دهد که سطح آب بدن نسبت به سطح نمک‌های موجود بسیار بالاتر باشد. کاهش سطح نمک در خون می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات نورولوژیک قابل توجه و حتی مرگ شود.

Mitchell Rosner متخصص کلیه در دانشکده پزشکی دانشگاه ویرجینیا: «مصرف بیش از اندازه‌ی آب در حین ورزش می‌تواند به ایجاد حالتی به‌نام هایپوناترمی مرتبط با ورزش یا (exercise-associated hyponatremia (EAH بیانجامد.»

Rosner  گفت:

«با وجود این که این حالت سابقاً به صورت عمده در بین ورزشکاران ورزش‌های استقامتی اتفاق می‌افتاد، پزشکان امروزه این حالت را در محدوده‌ی گسترده‌تری از ورزش‌ها دیده مشاهده می‌کنند که منجر به ایجاد دستورالعمل‌های جدید شده است.»

وی همچنین افزود:

«از سال ۱۹۸۱ ما حداقل ۱۴ مورد مرگ ناشی از هایپوناترمی مرتبط با ورزش ثبت کرده‌ایم که شامل مرگ دو جوان در حین بازی فوتبال طی تابستان گذشته می‌شد. ویژگی مشترک همه‌ی موارد، مصرف بیش از حد آب در طی فعالیت‌های ورزشی بود. این از اعتقادات اشتباهی که بیان می‌کند استفاده‌ی بیش از حد از آب می‌تواند عملکرد را بهبود ببخشد حاصل شده است. شایان ذکر است که داده‌ها نشان‌ می‌دهند که مصرف کم آب در درجات خفیف باعث کاهش کارایی نمی‌شود. مطلب کلیدی در جلوگیری از بروز این حالت این است که اجازه بدهید بدنتان به شما بگویید چه زمانی نیاز دارید که آب بنوشید.»

Rosner  گفت:

«توصیه می‌کنیم از تشنگی به عنوان راهنمای خود استفاده کنید. اگر زمانی که تشنه‌اید آب بخورید هیچگاه دچار هایپوناترمی نخواهید شد و از کم آبی نیز رنج نخواهید برد.»

او همچنین گفت که این توصیه برای آب و نوشیدنی‌های ورزشی قابل استفاده است. همچنین افزود: «استفاده بیش از حد از یک نوشیدنی ورزشی نیز می‌تواند موجب بروز هایپوناترمی شود. این نوشیدنی‌ها حاوی میزان اندکی سدیم هستند که اندکی موجب کاهش احتمال بروز این حالت می‌شود ولی همچنان قسمت اعظم این نوشیدنی‌ها از آب تشکیل شده است.»


بیشتر بخوانید:


علائم خفیف اولیه‌ی EAH شامل خیالات (هپروت)، حالت تهوع، و سردرد است. در موارد شدید، علائم شامل تشنج، منگی کامل و کما می‌باشد. در صورتی که مربی یا والدین ورزشکار مشکوک شوند که فرد درحال تجربه‌ی هایپرترمیای مرتبط با ورزش می‌باشد باید در مهم‌ترین اقدام، فرد را از نوشیدن مایعات منع کرده و با پزشک مشورت کنند.

در ورزشکارانی که علائم خفیف را تجربه می‌کند، محدود کردن مصرف مایعات و نظارت دقیق وضعیتشان می‌تواند کمک کند که در عرض چند ساعت بهبود یابند. ولی طبق گفته‌ی Rosner، علائم شدیدتر مانند گیجی و منگی نیاز به مراقبت پزشکی فوری دارد.

دستورالعمل‌های جدید در Clinical Journal of Sports Medicine منتشر شده‌اند. Rosner رئیس گروه ۱۶ نفره‌ای از کارشناسان بود که از ۴ کشور بودند و دستورالعمل‌ها را طرح کردند.

عرفان رضازاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید