انتشار این مقاله


دیابت تیپ ۲ شیوع بیش‌تری بین افراد بدبین و منفی‌نگر دارد

آیا شما هم در معرض خطر هستید؟

نتایج پژوهش‌های جدید حاکی از آن است که ویژگی‌های شخصیتی مثبت در کاهش خطر ابتلا به دیابت تیپ ۲ در زنان، نقش دارد. سابقه خانوادگی، نژاد/قومیت، چاقی و سطح فعالیت فیزیکی از جمله مهم‌ترین عوامل خطر ابتلا به دیابت هستند که تاکنون شناسایی شده‌اند.

شواهد جدید نشان می‌دهد که افسردگی و بدبینی با خطر افزایش یافتۀ ابتلا به دیابت در ارتباط است. به علاوه، نوعی ارتباط بین بالا بودن خصومت در افراد با سطوح افزایش یافته قند خون ناشتا، مقاومت به انسولین و شیوع بیش‌تر دیابت، گزارش شده است.

تاکنون کم‌تر پژوهشی داشته‌ایم که به بررسی رابطۀ بین خصوصیات شخصیتی محافظت‌کننده با بیماری دیابت، پرداخته باشد. مطالعه‌ای که اخیراً در همین راستا انجام شده، با بهره‌گیری از داده‌های پیمایش نوآوری در سلامت زنان (WHI)، به بررسی این پرسش پرداخته است که آیا ویژگی‌های شخصیتی، نظیر مثبت‌اندیشی، منفی‌بافی و خصومت، با خطر افزایش یافتۀ ابتلا به دیابت تیپ ۲ در زنان یائسه ارتباط دارد یا خیر.

این مطالعه هم‌چنین تأثیر عوامل مختلف رفتاری، مانند رژیم غذایی، فعالیت جسمانی، و استعمال الکل و سیگار، بر احتمال بروز دیابت تیپ ۲ را ارزیابی کرده است. بدین معنی که آیا می‌توان با کنترل آن چیزی که وابسته به رفتارمان است، خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهیم؟


مقاله مرتبط: علائم هشدار دهنده‌ی دیابت نوع ۲ می‌توانند سال‌ها قبل از تشخیص بیماری نمایان شوند


پژوهش مذکور درست سر موقع به انجام رسیده است، چرا که دیابت هم‌اکنون ۳۰ میلیون آمریکایی را گرفتار کرده است. ابتلای ۹.۴ درصد از جمعیت ایالات متحده به دیابت تأیید شده است. شیوع این بیماری با افزایش سن، بالاتر می‌رود، به طوری که ۲۵.۲ درصد از جمعیت بالای ۶۵ سال به دیابت مبتلا هستند. دیابت انواع مختلفی دارد (دیابت نوع ۱ و ۲، دیابت جوانان و دیابت بارداری)؛ تیپ ۲ این بیماری ۹۰ تا ۹۵ درصد از موارد ابتلا در بین بزرگ‌سالان را به خود اختصاص داده است.

پژوهشگران در این مطالعه، که نتایج آن مدتی قبل در ژورنال Menopause منتشر گردید، ۱۳۹۹۲۴ خانم یائسه‌ی عضو برنامۀ WHI را که در ابتدا به این بیماری ابتلا نداشتند، مورد بررسی قرار دادند. بعد از ۱۴ سال پیگیری، مشخص شد که ۱۹۲۴۰ نفر از شرکت‌کنندگان، به دیابت تیپ ۲ مبتلا شده است.

محققان زنانی را که در چارک اول مثبت‌اندیشی (پایین‌ترین حد مثبت‌اندیشی) قرار داشتند، با زنان چارک سوم (بالاترین حد مثبت‌اندیشی) مورد مقایسه قرار دادند. آن‌ها دریافتند که زنان مثبت‌اندیش‌تر ۱۲ درصد کم‌تر به دیابت مبتلا می‌شوند.


مقاله مرتبط: کشف مکانیسمی جدید برای دیابت نوع ۲


پژوهشگران هم‌چنین زنان چارک اول برای “ابراز هیجان منفی” یا خصومت را با زنان چارک سوم برای همین ویژگی مقایسه کرده، و متوجه شدند که خصومت با خطر افزایش یافتۀ ابتلا به دیابت همراه است. رابطۀ بین خصومت و ابتلا به دیابت در بین زنان چاق، معنی‌دارتر بود.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که کمبود مثبت‌اندیشی، منفی‌بافی زیاد و خصومت، باعث بالاتر رفتن خطر ابتلا به دیابت –مستقل از اختلالات رفتاری عمده و علائم افسردگی – همراه است.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید