انتشار این مقاله


تمرینات شادکام بودن می‌تواند باعث بالا رفتن خلق در افراد بهبود یافته از سوء مصرف مواد شود

براساس تحقیقات تمرینات اصولی و خودگردان می‌تواند به طور قابل توجهی احساس شادکامی را در بزرگسالانی که از اختلالات سوء مصرف مواد بهبود یافته‌اند بالا ببرد .

محققان گزارش می‌دهند که تمرینات مختصر، اصولی و خودگردان می‌تواند به طور قابل توجهی احساس شادکامی را در بزرگسالانی که از اختلالات سوء مصرف مواد بهبود یافته‌اند بالا ببرد .

محققان موسسه تحقیقات بهبود و بازیابی بیمارستان عمومی ماساچوست  (MGH) گزارش دادند که تمرینات کوتاه مدت، بر طبق اصول و خودمراقبتی می‌تواند موجب افزایش  احساس خوشبختی لحظه ای برای بزرگسالانی شود که از اختلالات  سوء مصرف مواد بهبود یافته اند. این مطالعه که به صورت آنلاین در مجله درمان سوء مصرف مواد منتشر شده است، اولین مطالعه در نوع خود  است که بررسی می کند آیا روانشناسی مثبت گرا  می تواند موجب افزایش احساس خوشبختی در افراد بهبود یافته از سوء مصرف مواد شود یا خیر.

دکتر بتینا .ب . هوپنر دانشمند ارشد پژوهشی موسسه تحقیقات بهبود و بازیابی و سرپرست نویسندگان گفت:

دانشمندان اعتیاد به طور فزاینده‌ای از تمرکز سنتی در کاهش یا حذف مواد مصرفی به سمت حمایت از پروتکل های درمان که کیفیت زندگی را شامل می‌شوند، حرکت می‌کنند. با این حال تجربیات هماهنگ مثبت گرا به ندرت در درمان کسانی که مبتلا به اختلالات مصرف مواد هستند، جای داده می‌شوند .


مقاله مرتبط: آیا اعتیاد یک بیماری است؟

                    ناحیۀ مغزی مرتبط با اعتیاد شناخته شد


از طریق یک بررسی آنلاین تصادفی،  از بیش از ۵۰۰ بزرگسالی که مصرف مواد مخدر مضر را  قبلاً یا در حال حاضر گزارش کرده بودند، خواسته شد یکی از پنج تمرین کوتاه اصولی که انجام آن به طور متوسط ​​چهار دقیقه طول میکشید را تکمیل کنند. شرکت کنندگان بعد از اتمام تمرینی به نام «زنده کردن لحظات شاد» بزرگترین دستاوردهای شادکامی را گزارش کردند، که در آن آزمایش، آنها یکی از عکس های خود را یک لحظه ی شاد را به نمایش می گذاشت انتخاب کرده بودند که و چیزی که در تصویر اتفاق می‌افتاد را با متنی شرح داده بودند. .

تمرین “مزه کردن “ که در آن شرکت کنندگان دو تجربه مثبت را که در طول روز قبلاً متوجه آن شده و قدردان آن بودند و منجربه بالاترین میزان احساس شادکامی شده بود شرح داده و بعد با تمرین “رز، خار، بوته” دنبال شد که در آن افراد نکات برجسته و چالش روز قبل و لذتی که آنها در روز بعد انتظار داشتند، به صورت فهرستی به تحریر درآوردند. در مقابل، “۳ چیز سخت”، که در آن  ازشرکت کنندگان خواسته شده بود در مورد  مسائل چالش  برانگیزی که در طی روز قبل با آن روبروشده بودند بنویسند، باعث کاهش قابل توجهی در شادکامی شان شد.

نویسندگان خاطرنشان می کنند که سهولت استفاده و اثربخشی این تمرینات روانشناختی مثبت نشان میدهند که ممکن است ابزارهای امیدوارکننده برای تقویت شادی در طول درمان باشد که ممکن است به بهبود در دراز مدت کمک کند.

دکتر هوپنر، استاد دانشکده روانپزشکی دانشگاه پزشکی دانشگاه هاروارد می گوید:

این یافته ها اهمیت خنثی سازی چالش ها یی  که با تجربیات مثبت  ترمیم و بهبود یافته اند رانشان می دهد.

وی در آخر افزود :

بهبود از اعتیاد  سخت است، و در تلاش برای پایدار بودن آن، تجربیات مثبت باید در طول مسیر به دست آید .


مقاله مرتبط: وجود این ویروس باستانی در ژن‌هایمان ممکن است نقش مهمی در اعتیاد داشته باشد

                    تحقیقات مغزی راهی جدید برای درمان اعتیاد به نیکوتین پیشنهاد می‌کند

اعتیادآورترین مواد مخدر در دنیا

تبسم سعیدپرور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید