انتشار این مقاله


آهن‌رباهای کوچک می‌توانند صنعت داروسازی را متحول کنند!

به زودی کریستال‌های میکروسکوپی دارو‌ها را احاطه کرده و آن‌ها را به اندام‌های بیمار می‌برند. در گذشته به نظر می‌رسید که این راه غیرممکن است، چرا که این کریستال‌ها، که دارای خاصیت مغناطیسی هستند، به قدری کوچکند که که دانشمندان نمی‌توانند حرکات آن‌ها را کنترل کنند. اما تیم تحقیقاتی چینی راه‌حل این مشکل را پیدا […]

به زودی کریستال‌های میکروسکوپی دارو‌ها را احاطه کرده و آن‌ها را به اندام‌های بیمار می‌برند. در گذشته به نظر می‌رسید که این راه غیرممکن است، چرا که این کریستال‌ها، که دارای خاصیت مغناطیسی هستند، به قدری کوچکند که که دانشمندان نمی‌توانند حرکات آن‌ها را کنترل کنند. اما تیم تحقیقاتی چینی راه‌حل این مشکل را پیدا کرده و به زودی شاهد استفاده فراگیر آن‌ها در حوزه داروسازی خواهیم‌ بود.

تیم تحقیقاتی دانشگاه کوئینگدو چین روشی برای ساخت کریستال‌ای مغناطیسی ابداع کردند. اگر مواد مغناطیسی، مانند آهن اکسیدها، به اندازه کافی کوچک باشند دارای خاصیتی غیرعادی خواهند بود: خاصیت مغناطیسی آن‌ها به طور تصادفی با تغییرات دما تغییر پیدا می‌کند. دانشمندان با قرار دادن این کریستال‌ها در میدان مغناطیسی قوی آن‌ها را درحد آهن‌رباهای یخچال قوی می‌کردند. ممکن است عجیب به نظر برسد ولی این آهن‌ربا قوی‌ترین آهن‌ربای شناخته شده است. به این پدیده سوپرپارامغناطیس میگویند.

از نظر تئوری این کریستال‌ها روش خوبی برای انتقال دارو به تومور‌ها با استفاده از میدان مغناطیسی هستند. اما اندازه کوچک آن‌ها هدایتشان را مشکل می‌سازد. با افزایش اندازه کریستال‌ها هدایتشان آسان‌تر می‌شود. این تیم با افزایش دما و فشار کریستال‌ها شرایط سختی برای آن‌ها فراهم کردند. کریستال‌هایی که در این شرایط سخت به وجود می‌آیند دچار تغییراتی در ساختارشان می‌شوند که خاصیت مغناطیسی قوی‌ای در آن‌ها ایجاد می‌کنند. کریستال‌هایی که با همین اندازه در دما و فشار پایین به وجود می‌آیند خاصیت مغناطیسی ضعیفی دارند. این روش ساخت کریستال‌های سوپرپارامغناطیسی می‌تواند صنعت داروسازی را متحول کند.

161114082225_1_540x360

این کریستال‌ها استفاده‌های دیگری نیز دارند. برای مثال از این کریستال‌ها برای ساخت مایع هوشمند در پروژه‌های مهندسی می‌توان استفاده کرد. همچنین استفاده از این کریستال‌ها در صنعت اتومبیل می‌تواند امنیت و سرعت اتومبیل‌ها را بالا ببرد. اکنون که دیگر اندازه کریستال‌ها محدود نیست محققین می‌توانند از آن‌ها در تحقیقات گوناگون بهره ببرند.

Avatar


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید