انتشار این مقاله


غربال کردن باکتری‌ها از خون با آهنربا!

سپسیس یا آلودگی خون چیز ساده‌ای نیست. بیشتر از نصف مبتلایان به این عارضه سرنوشتی جز مرگ ندارند. در این باره درمان نامتعارف توسط اپلیکیشنی بسیار نو از آنتی‌بیوتیک‌ها در هنگام مشاهده‌ی اولین علائم عفونت آزمایش شده است.  حتی اگر شاید بهترین درمان‌های هم دیگر کافی نباشند و این آنجاییست که آهنرباها وارد عمل می‌شوند.  تحقیقی مشترک […]

سپسیس یا آلودگی خون چیز ساده‌ای نیست. بیشتر از نصف مبتلایان به این عارضه سرنوشتی جز مرگ ندارند. در این باره درمان نامتعارف توسط اپلیکیشنی بسیار نو از آنتی‌بیوتیک‌ها در هنگام مشاهده‌ی اولین علائم عفونت آزمایش شده است.  حتی اگر شاید بهترین درمان‌های هم دیگر کافی نباشند و این آنجاییست که آهنرباها وارد عمل می‌شوند.

 تحقیقی مشترک از دانشگاه هاروارد و دیگر مراکز تحقیقی که جدیداً منتشر شده به معنای خالص‌سازی خون است. آن‌ها به سادگی باکتری‌ها را باید نیروی مغناطیس بیرون می‌کشند. ابتدا محققان آنتی‌بادی‌ها را که به باکتری‌های مضر متصل می‌کنند که با ذرات آهنی پوشانده شده‌اند. باکتری‌ها در معرض آنتی‌بادی‌ها قرار داده شده و به آن متصل می‌شوند. وقتی محلول از ماشین دیالیز گذشت، آهنرباها تدریجاً آنتی‌بادی‌ها را همراه با پاتوژن‌های همراهشان از خون دفع می‌کنند و به این راحتی خون پاکسازی می‌شوند.

تنها مشکل این واقعیت است که آنتی‌بادی‌ها هدفدار تولید می‌شوند. این به آن معناست که فقط می‌توانند به بک نوع از باکتری‌ها متصل شوند. بنابراین اگر باکتری‌های عامل عفونت متفاوت باشند، باید روش‌های درمانی بیشتری در نظر گرفته شود. تصادفاً تیم تحقیقاتی وابسته به هاروارد به ساخت آنتی‌بادی سیناپتیکی که می‌تواند تقریباً به همه‌ی سویه‌های باکتریایی مسئول ایجاد سپسیس متصل شود، نزدیک شده‌اند. این مولکول هنوز برای انسان‌ها تأیید نشده ولی مسئولان تحقیق می‌گویند که تأثیر آن امیدوارکننده است. هنوز برنامه‌ی زمانی برای استفاده‌ها انسانی آن دردست نیست.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید