انتشار این مقاله


آیا مواد NSAIDs برای رفع عوارض آب مروارید موثر هستند؟

استفاده از NSAIDs بعد از جراحی آب مروارید، باعث کاهش ریسک ورم چشم می شود، اگر چه مقدار این کاهش به گفته ی پزشکان اغراق است! Nonsteroidal anti-inflammatory drugs  معمولا از انباشتگی مایع خارج سلولی در شبکیه چشم  که باعث کدر شدن بینایی و آسیب چشم می شود، جلوگیری می کند. عملکرد مواد NSAIDs از سال […]

استفاده از NSAIDs بعد از جراحی آب مروارید، باعث کاهش ریسک ورم چشم می شود، اگر چه مقدار این کاهش به گفته ی پزشکان اغراق است!

Nonsteroidal anti-inflammatory drugs  معمولا از انباشتگی مایع خارج سلولی در شبکیه چشم  که باعث کدر شدن بینایی و آسیب چشم می شود، جلوگیری می کند. عملکرد مواد NSAIDs از سال ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۶، بر روی ۵۰۰۰ نفر که تحت عمل جراحی چشم قرار گرفته بودند،  مورد بررسی قرار گرفت. در ۲۸ مورد، NSAIDs ترکیب شده با استروئید، با مواد استروئیدی خالص مقایسه شدند. در ۶ مورد، NSAIDs به تنهایی با استروئید ها بررسی شد. در نتیجه این بررسی ها شواهدی مبنی بر کاهش ریسک ادم و ضخیم بودن شبکیه با ترکیب NSAIDs و استروئید ها در مدت سه ماه نشان می دهد. اما  هیچ کدام از این بررسی ها نتایج را بعد از ۱۲ ماه تایید نکردند!  هم چنین این نتایج نا هماهنگ، نشان می داد که ۹ از ۱۰ نفر مورد آزمایش، قدرت بینایی بهتری بدست آوردند.

download

فقط در یکی از آزمایش ها  مشخص شد که NSAIDs  تاثیری بر کیفیت زندگی دارد که آن هم مربوط به خارش و التهاب چشمان در مواقع حیاتی بود. هر کاهش ریسکی تاثیر جزئی بر روی بینایی فرد و کیفیت زندگی او دارد.اما ارزش و کارایی افزودن استروئید به NSAIDs هنوز نا مشخص است. دکتر    Wormald و همکارانش اظهار کردند:

هر آزمایشی که در آینده مربوط به این موضوع انجام گیرد باید به اندازه ای گسترده باشد که کاهش علائم بعد از جراحی آب مروارید را توسطNSAIDs  در تمامی بیماران مورد توجه قرار دهد و تاثیر قطعی NSAIDs را برای پیشگیری از این علائم را بررسی کند.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید