انتشار این مقاله


ویروسی ضدسرطان می‌تواند از نابینایی در اثر رتینوبلاستوم ممانعت کند

ویروسی ضدسرطان احتمالاً می‌تواند تومورهای مرتبط با رتینوبلاستوم را از بین ببرد.

ویروسی ضدسرطان احتمالاً می‌تواند تومورهای مرتبط با رتینوبلاستوم را از بین ببرد. رتینوبلاستوم سرطان نادر چشمی است که معمولاً در کودکان زیر ۳ سال تشخیص داده می‌شود. محققان امیدوارند در راستای درمان رتینوبلاستوم ، این راهکار بتواند از جراحی برداشت چشم که جهت جلوگیری از انتشار سرطان به مغز انجام می‌شود، ممانعت کند.

در حال حاضر، شیمی‌درمانی خط اول حمله است؛ اما این روش در قریب به ۳۰ درصد از موارد به علت مقاومت دارو نسبت به داروها، با شکست مواجه می‌شود. در این شرایط تنها گزینه‌ی موجود جراحی است. کودکان مبتلا به نوعی از رتینوبلاستوم که با توجه جهش ژنتیکی موروثی موجب تومور در هر دو چشم می‌شود، اغلب پس از برداشت هر دو چشم با جراحی، نابینا می‌شوند.

سلول‌های حامل جهش ژنتیکی مسبب رتینوبلاستوم، نشانگر خاصی دارند. از این رو، Angel Carcaboso و تیمش از مؤسسه‌ی تحقیقات Sant Joan de Déu در بارسلونا، ویروسی مهندسی کرده‌اند که فقط در حضور نشانگر مذکور همانندسازی کند. این امر به ویروس امکان می‌دهد تنها سلول‌های سرطانی را آلوده کرده و بافت سالم اطراف را درگیر نکند.


بیشتر بخوانید:


تیم تحقیقات در حیوانات نشان داد ویروس تنها محدود به چشمی که به آن تزریق شده بود، باقی ماند. عوارض جانبی ویروس نیز خفیف و قابل برگشت بود. آن‌ها همچنین قابلیت‌های ضدتوموری ویروس در سلول‌های انسانی را در آزمایشگاه ثابت کردند.

تیم تحقیقات سپس درمان را در دو کودک ۲ ساله که کاندید جراحی برداشت چشم بودند، آزمایش کرد. نتیجه امیدوارکننده بود. تومورهای کوچک تحلیل یافته یا از بین رفتند. البته در نهایت هر دو کودک مجبور شدند تحت جراحی قرار بگیرند. Carcaboso اذعان داشت باید کارآزمایی بالینی فعلی بر روی ۱۳ بیمار را ادامه داد تا ببینند آیا دوز بالاتر ویروس مؤثرتر خواهد بود یا خیر.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید