انتشار این مقاله


واکسن روتاویروس می‌تواند از بروز دیابت نوع یک پیشگیری کند

واکسن روتاویروس ممکن است از بروز دیابت نوع یک در کودکان پیشگیری کند. این ویروس شایع‌ترین علت اسهال شدید در کودکان خردسال است.

واکسن روتاویروس ممکن است از بروز دیابت نوع یک در کودکان پیشگیری کند. واکسن روتاویروس در سال ۲۰۰۷ به برنامه‌ی ایمنی‌سازی کودکان استرالیا اضافه شده است. این ویروس شایع‌ترین علت اسهال شدید در کودکان خردسال است.

Kirsten Perret و همکارانش از دانشگاه ملبورن در استرالیا میزان بروز دیابت را در ۸ سال پیش از واکسیناسیون و پس از آن مقایسه کردند. آ‌ن‌ها متوجه کاهش ۱۴ درصدی در بروز دیابت نوع یک در کودکان ۰ تا ۴ ساله شدند؛ اما در سنین ۵ تا ۱۴ سال تفاوتی وجود نداشت.

به گفته‌ی Perrett علت این امر آن است که کودکان زیر ۵ سال در این مطالعه، پس از اضافه شدن برنامه‌ی واکسن به دنیا آمده بودند. چرا که واکسن برای اعمال اثر حفاظتی خود در برابر دیابت نوع یک، باید قبل از مواجهه با ویروس زده شود.


بیشتر بخوانید: 


روتاویروس سلول‌های پانکراس را از طریق گیرنده‌ی طبیعی واقع بر سطح‌شان آلوده کرده و موجب مرگ این سلو‌ل‌ها می‌شود. واکسن این فرآیند را در سلول‌های مترشحه‌ی انسولین متوقف می‌کند. بدین صورت می‌توان علت اثر حفاظتی آن را در برابر دیابت توضیح داد. حال Perret و تیمش در تلاش برای یافتن ارتباط میان دیابت نوع یک و کاهش اندازه‌ی پانکراس در این بیماری هستند.

 

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید