انتشار این مقاله


امگا۳ از طریق شیر مادر خطر دیابت نوع یک را کاهش می‌دهد

تحقیق جدیدی به این نتیجه رسیده است که دریافت زودهنگام اسیدچرب غیراشباع چندگانه امگا۳ از طریق شیر مادر شاید احتمال ابتلا به دیابت نوع یک را در نوزادان کاهش دهد.

تحقیق جدیدی به این نتیجه رسیده است که دریافت زودهنگام اسیدچرب غیراشباع چندگانه امگا۳ از طریق شیر مادر شاید احتمال ابتلا به دیابت نوع یک را در نوزادان کاهش دهد. این روغن در ماهی، روغن آن، آجیل‌ها و روغن‌های گیاهی یافت می‌شود.

دیابت نوع یک تاکنون حدود ۲۰ میلیون فرد را در سراسر جهان مبتلا کرده است. این عارضه یک بیماری‌ای خودایمنی است که در آن به دلایلی تقریباً نامعلوم سسیستم ایمنی بدن به سلول‌های تولیدکننده‌ی انسولین حمله کرده و میزان تولید این هورمون را کاهش می‌دهد. دیابت نوع یک با “ظهور جوانی” خود مشهور است. طبق تحقیقات انجام گرفته بین سال‌‍‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹ بیشترین موارد ابتلا به دیابت نوع یک بین نوجوانان ۱۵ تا ۱۹ ساله بوده است.

اکنون محققان مؤسسه‌ی ملی سلامت آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که دریاقت اسیدچرب سالم امگا۳ در زمان کودکی می‌تواند از ظهور بیماری جلوگیری نماید. محققان ارتباطی را بین پیشگیری از بیماری‌های خودایمنی و سطح سرمی امگا۳ مخصوصاً در نوزادان پیشنهاد می‌کنند.

۷,۷۸۲ نوزاد که زمینه‌ی ژنتیکی ابتلا به دیابت نوع یک را داشتند از سنین ۳ تا ۲۴ تحت نظر بودند. تا ۱۵ سالگی نمونه‌های خونی و سلول‌های جزیره‌ای پانکراس که مسئول تولید انسولین هستند مورد بررسی قرار گرفتند. ۲۴۰ نوزاد از این گروه به همراه ۴۸۰ مورد کنترل به این بیماری مبتلا شدند. محققان سطح امگا۳ در نوزادی را به همراه انسولین و آنتی‌بادی‌های گلوتامیک اسید دکربوکسیلاز که هر دو از نشانگرهای دیابت نوع یک هستند اندازه‌گیری نمودند.

نتایج نشان دادند که دریافت امگا۳ شانس ابتلا به دیابت نوع یک را پائین می‌آورد. اگر بخواهیم به صورت تخصصی‌تر بیان کنیم، سطوح بالای دکوزاهگزانوئیک‌اسید و دکوزاپنتانئوئیک‌اسید به نظر می‌آید که احتمال ابتلا به دیابت نوع یک را کاهش می‌دهند. برخلاف این‌ها، نسبت بالای آلفالینولئیک‌اسید به دکوزاهگزانوئیک‌اسید و امگا۶ به امگا۳ (که در بیشتر روغن‌های مایع این نسبت بالاست) با بیماری ارتباط مستقیم دارند. همچنین استفاده از فرمولا یا شیر خشک به جای شیر مادر نیز چنین نتایجی در پی دارد.

با این حال محققان بخاطر مشاهده‌ای بودن پژوهش‌شان و عدم توضیح علت محتاطانه رفتار می‌کنند.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید