انتشار این مقاله


چه گیاهانی به درمان پسوریازیس کمک می‌کنند؟

سوریازیس یک بیماری پوستی التهابی است. هیچ درمانی برای آن وجود دارد؛ ولی افراد می‌توانند با استفاده از داروهای گیاهی علائم آن را کنترل کنند.

قرن‌هاست که مردم برای درمان بیماری‌های پوستی از گیاهان استفاده می‌کنند. تحقیقات اخیر نشان داده است که برخی درمان‌های گیاهی می‌توانند علائم پسوریازیس را بهبود بخشند.

پسوریازیس یک بیماری التهابی است که باعث ایجاد ضایعات قرمز و فلس‌مانند به ویژه در زانو، آرنج یا پوست سر می‌شود.

درمانی برای پسوریازیس وجود ندارد؛ ولی داروهای طبیعی می‌توانند به افراد کمک کنند تا علائم آن را کنترل کنند. گیاهان زیادی می‌توانند التهاب را کاهش دهند یا رشد سلول‌های پوست را کند کنند؛ زیرا رشد سلول‌های پوستی باعث کمک به علائم پسوریازیس می‌شود.

این مقاله در مورد داروهای گیاهی است که در حال حاضر طبق قوی‌ترین شواهد، برای درمان پسوریازیس به کار می‌روند.

۱– گیاه Mahonia aquifolium

Mahonia aquifolium یک گیاه گلدار است که از درختچه‌ی Mahonia به وجود می‌آید. این گیاه به انگور “اورگون” نیز معروف است. این گیاه، تاریخچه‌ای در درمان بیماری‌های التهابی از جمله پسوریازیس دارد.

Mahonia aquifolium حاوی ترکیبی به نام بربرین است که التهاب ناشی از پسوریازیس را سرکوب می‌کند. هم‌چنین این گیاه دارای خواص antiproliferative است؛ به این معنا که می‌تواند سرعت رشد سلول‌های پوستی را کاهش دهد. این توانایی به درمان پسوریازیس کمک می‌کند؛ زیرا در این بیماری سلول‌های پوستی به سرعت رشد می‌کنند و ضایعات فلس‌مانند و پلاک ایجاد می‌شود.

بر طبق مرکز ملی سلامت تکمیلی و یکپارچه، Mahonia aquifolium جزو داروهای گیاهی است که قوی‌ترین شواهد را برای درمان پسوریازیس دارد. چندین مطالعه‌ی مروری سیستماتیک که دو مورد از آن‌ها در سال‌هال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ چاپ شده‌اند، Mahonia aquifolium را به عنوان درمانی برای بهبود علائم پسوریازیس می‌شناسند. افراد می‌توانند روغن، کرم یا تنتور (داروی حل‌شده در الکل) Mahonia aquifolium خریداری کنند.

همیشه قبل از مصرف، روغن اسانس را رقیق کنید. هم‌چنین افراد می‌توانند کرم‌های موضعی پسوریازیس را به طور مستقیم بر روی ناحیه‌ای از پوست که دچار پسوریازیس است، مصرف کنند. روغن، کرم و تنتور Mahonia aquifolium  را می‌توان از داروخانه‌ها و فروشگاه‌های آنلاین خریداری کرد.


مقاله‌ی مرتبط: چگونگی پیشگیری از پسوریازیس


۲- Indigo naturalis

این فرآورده با نام qing dai نیز معروف است و یک داروی گیاهی و سنتی چینی است که افراد برای درمان بیماری‌های پوستی از آن استفاده می‌کنند. تولیدکنندگان، این فرآورده را از انواع گوناگونی از گیاهان به دست می‌آورند؛ از جمله گیاه Baphicacanthus cusia.

کارآزمایی‌های بالینی اخیر نشان می‌دهد که این درمان می‌تواند به پسوریازیس کمک کند. هم‌چنین یک مرور سیستماتیک از سال ۲۰۱۵ نشان داده است که در کنار Mahonia aquifolium، این فرآورده یک داروی گیاهی موثر برای پسوریازیس است.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ بر روی ۲۴ نفر با پسوریازیس متوسط، به مدت ۸ هفته Indigo naturalis و پلاسبو (دارونما) را اعمال کرد. پس از اتمام کارآزمایی، افرادی که در گروه Indigo naturalis بودند نسبت به افرادی که پلاسبو دریافت کردند، به طور چشمگیری علائم کم‌تری داشتند. هم‌چنیم میزان اینترکولین ۱۷ در این افراد کم‌تر بود؛ اینترکولین ۱۷ یک نشانگر التهابی در افراد دارای پسوریازیس است. افراد می‌توانند Indigo naturalis را ازداروخانه‌ها یا فروشگاه‌های آنلاین خریداری کنند.

۳- آلوئه ورا

کرم‌ها و ژل‌های حاوی عصاره‌ی گیاه Aloe vera دارای خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی هستند. این گیاه می‌تواند باعث تسکین پوست و مبارزه با باکتری‌های عفونت‌زا شود.

مرکز ملی سلامت تکمیلی و یکپارچه بیان می‌کند که شواهدی وجود دارد که Aloe vera برای درمان پسوریازیس موثر است؛ ولی این شواهد به اندازه‌ی Mahonia aquifolium و Indigo naturalis قوی نیستند.

یک مرور سیستماتیک از سال ۲۰۱۳ نشان داد که تعداد کمی از مطالعات، Aloe vera را در کنار Mahonia aquifolium و  Indigo naturalis برای درمان پسوریازیس پیشنهاد می‌کنند.

یک مرور سیستماتیک جدیدتر از سال ۲۰۱۷ نشان داد که هر سه گیاه دارویی فوق، بهترین گزینه‌ها برای درمان پسوریازیس هستند. با این حال، این مطالعه بیان می‌کند شواهد بیشتری نیاز است تا علم بتواند این داروها را برای درمان بیماری تایید کند.

روش‌های مختلفی برای استفاده از Aloe vera وجود دارد و افراد می‌توانند آن را در محصولات متعدد و متنوعی بیابند. برای پسوریازیس، ژل موضعی آلوئه ورا را در نواحی آسیب‌دیده‌ی پوست بگذارید.

سایر درمان‌های طبیعی

در حال حاضر شواهد کافی وجود ندارد که سایر داروهای گیاهی برای درمان پسوریازیس موثر باشند. با این حال، گیاهانی که مردم می‌توانند آن‌ها را امتحان کنند عبارت‌اند از:

  • چریش (neem)
  • عصاره‌ی آب پنیر شیرین
  • کپسایسین
  • زردچوبه

در حال حاضر هیچ شواهد قانع کننده‌ای وجود ندارد که گیاهانی که معمولا افراد برای پسوریازیس مصرف می‌کنند، موثر باشند. این گیاهان شامل موارد زیر هستند:

  • witch hazel
  • عصاره‌ی شیرین‌بیان
  • چای قاصدک

شواهدی وجود دارد که کرم‌های ویتامین D می‌تواند به بهبود پسوریازیس کمک کند.

یک مرور سیتماتیک از سال ۲۰۱۳ شواهدی یافت تا نشان دهد استفاده از کرم‌های ویتامین D به اندازه‌ی کرم‌های کورتیکواستروئید می‌تواند برای درمان علائم موثر باشد. با این حال، کورتیکواستروئیدها برای درمان پسوریازیس در پوست سر موثرتر اند.

خطرها و عوارض جانبی

استفاده از داروهای گیاهی بر روی پوست ممکن است برای برخی افراد عوارض جانبی به دنبال داشته باشد؛ از قبیل:

  • تحریک پوست
  • ورم
  • خارش
  • سوزش
  • درد

قبل از استفاده از روغن اسانس، حتما آن را با یک روغن دیگر رقیق کنید. در صورتی که تولیدکنندگان یک فرآورده توصیه کنند، افراد می‌توانند کرم‌های حاوی عصاره‌ی گیاهی را به طور مستقیم بر روی پوست استفاده کنند.

قبل از مصرف هر داروی گیاهی، مقدار کمی از آن را برای بررسی واکنش‌های آلرژیک روی پوست امتحان کنید.

قبل از مصرف هر داروی طبیعی و جدید، با پزشک مشورت کنید؛ زیرا ممکن است داروی گیاهی با دارویی که در حال حاضر مصرف می‌کنید تداخل داشته باشد یا بر بیماری‌های خاصی اثر بگذارد.

نتیجه‌گیری

پسوریازیس یک بیماری پوستی التهابی است. هیچ درمانی برای آن وجود دارد؛ ولی افراد می‌توانند با استفاده از داروهای گیاهی علائم آن را کنترل کنند.

شواهدی وجود دارد که ۳ داروی گیاهی (Mahonia aquifolium، Indigo naturalis و Aloe vera) می‌توانند از طریق کاهش التهاب یا کاهش سرعت رشد سلول‌های پوستی، علائم پسوریازیس را بهبود ببخشند.

اثربخشی درمان به عوامل زیادی بستگی دارد؛ از جمله شدت بیماری و زمان تشخیص بیماری. این داروهای گیاهی معمولا بی‌خطر هستند؛ ولی ممکن است عوارض جانبی نیز داشته باشند. عقلانی است که افراد همیشه قبل از مصرف داروهای گیاهی جدید یا درمان‌های طبیعی، با پزشک مشورت کنند.

مهدیه نوروزی


نمایش دیدگاه ها (2)
  1. این مطلب دقیقا و بدون هیچ تغییری از سایت :
    https://www.medicalnewstoday.com/articles/324270.php

    از زبان انگلیسی به فارسی ترجمه شده و نویسنده این مطلب بدون اشاره به منبع آن
    و همچنین بدون آنکه نوشته باشد ترجمه … آن را قرار داده است.
    فقط در بخش تگ های پست اسم سایت در کنار چند تگ دیگر آمده که در اصل باید به درستی اشاره شود که این نوشته از چه زبانی ترجمه و منبع لینک اصلی مطلب قرار داده شود.

    احترام به حق کپ رایت برای یک خانم دکتر نباید چیز خیلی سختی باشد!
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید