انتشار این مقاله


یوگا شدت علائم آرتریت روماتوئید را کاهش می دهد

تمرینات شدید یوگا به مدت ۸ هفته شدت علائم فیزیکی و فیزیولوژیکی بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی فعال را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.

براساس مطالعه ای که در Restorative Neurology and Neuroscience منتشر شده است، تمرینات شدید یوگا به مدت ۸ هفته شدت علائم فیزیکی و فیزیولوژیکی بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی فعال را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. آرتریت روماتوئید یک بیماری التهابی خودایمن ناتوان کننده است. پیشرفت های مهمی در سطح بیومارکر های التهابی مشخص و ارزیابی وضعیت عملکردی و فعالیت بیماری در بیماران مورد مطالعه مشاهده شد که نشان دهنده ی پتانسیل پیشگیرانه، درمانی و توان بخشی یوگا برای دستیابی به سلامت ایده آل است.


بیشتر بخوانید:


ریما دادا، پژوهشگر ارشد این مطالعه، MD,PhD و استاد دپارتمان آناتومی موسسه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی همه هند (AIIMS) در دهلی نو، هند، در این باره گفته است:

یافته های ما حاکی از بهبودی قابل توجه در بیماران گروه آزمایش است که نشان دهنده ی نقش تنظیم ایمنی تمرینات یوگا در درمان آرتریت روماتوئید می باشد. رژیم شدید یوگا به همراه دارودرمانی معمول باعث القای بهبود بیماری در سطح مولکولی و افزایش تحمل ایمونولوژیکی می شود. علاوه براین یوگا، با افزایش نوروپلاستیسیتی (Neuroplasticity) یا انعطاف پذیری عصبی باعث کاهش افسردگی می شود. فعالیت بالای بیماری و افسردگی زمینه ای با افزایش ناتوانی، کاهش کیفیت زندگی و کاهش در میزان بهبودی بالینی و پاسخ به درمان مرتبط هستند.

این مطالعه برای بررسی تاثیرات یوگا به مدت ۲ ساعت در روز و ۵ روز در هفته و در کل به مدت ۸ هفته روی ۷۲ بیمار مبتلا به آرتریت روماتوئید انجام گرفت.هر دو گروه آزمایش و گواه به طور همزمان داروهای معمول درمان آرتریت روماتوئید را دریافت می کردند. یافته ها نشان دهنده ی بهبود قابل توجه در بیومارکرهای سیستمیک نوروپلاستیسیتی، التهاب، مدولاسیون سیستم ایمنی، سلامت سلولی و پیری در ارتباط با نتایج بالینی مثبت در کاهش شدت افسردگی، فعالیت بیماری و میزان ناتوانی بیماران در بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی در پی تمرینات شدید یوگا بود.

تحقیقات موجود نقش یوگا را به عنوان یک مداخله موثر در کمک به مدیریت روماتیسم مفصلی، باتوجه به علائم بالینی، کیفیت زندگی، نتایج روانی اجتماعی و توانایی های عملکردی ارزایابی کرده است. این مطالعه یکی از اولین مطالعاتی است که به چگونگی تاثیر تمرینات یوگا در بیومارکرهای سیستمیک التهاب، پیری سلولی و استرس اکسیداتیو بخصوص در آرتریت روماتوئید پرداخته است. دکتر دادا در ادامه صحبت هایش گفته است:

نتایج مطالعه ما شواهدی را فراهم می کند که یوگا پاتوبیولوژی خودایمنی در سطح سلولی و مولکولی را با هدف قرار دادن ارتباط های ذهن و بدن، در جهت مثبت، تغییر می دهد. مطالعات بیشتری مورد نیاز است تا بتوان ساز و کار های احتمالی زمینه ای اثرات تجمعی یوگا را در مسیرهای چندگانه در سطح سلولی توضیح داد. یوگا توان ذهنی را افزایش می دهد تا بر عملکرد بدن و علائمی که به واسطه مسیرهای مختلف در سطوح پایین تر ایجاد می شوند، تاثیر بگذارد و باعث ایجاد تحمل ایمونولوژیکی طبیعی شود.

آرتریت روماتوئید یک بیماری اتوایمیون هتروژن است که دراثر عوامل ژنتیکی و محیطی ایجاد می شود و باعث التهاب سیستمیک گسترده، آسیب غضروف ها و هایپرپلازی سینوویال می گردد. ناتوانی فیزیکی و اختلالات روانی همراه ، نتیجه این بیماری است. وجود همزمان افسردگی و روماتیسم مفصلی در افراد یک بار مهم مراقبت بهداشتی روی بیماران، افراد مراقبت کننده از آن ها، سیستم های مراقبت بهداشتی و در کل جامعه قرار می دهد. درمان های پزشکی موجود محدودیت دارند و نمی توانند قسمت روانشناسی بیماری را درمان کنند. این درمان ها عوارض جانبی زیادی هم دارند. به نظر می رسد افسردگی، قابلیت انطباق بیمار به درمان پزشکی را کاهش داده و موجب افزایش شدت بیماری می شوند. بهبود در سلامت روانی و کاهش شدت بیماری باعث شد که گروه یوگا بتوانند فعالیت های روزمره شان را بهتر انجام دهند.

این مطالعه گزینه جدیدی ارائه می دهد. می توان با مداخلات جایگزین و مکمل مثل یوگا درمان های دارویی را تکمیل کرد وموجب بهبود علائم هم در سطح فیزیکی و هم روحی و روانی شد. از آن جایی که بسیاری از بیماری ها اثرات روحی و روانی هم دارند، این رویکرد می تواند به طور گسترده به کار رود.

فاطمه عالی نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید