انتشار این مقاله


مغز زنان نسبت به مردان همسن جوان تر است

این یافته می‌تواند توضیح دهد چرا زنان در سال‌های آخر عمر خود نسبت به مردان ذهن تیزتری دارند.

سن مغز زنان و مردان همسن با هم متفاوت است. زنان نسبت به مردان هم‌سن خود، مغز جوان‌تری دارند. طبق مطالعه‌ای که در ارتباط با سن بر اساس متابولیسم به جای تاریخ تولد صورت گرفته است، اختلاف سن ۳.۸ ساله بین زنان و مردان وجود دارد. این کشف می‌تواند به درک این موضوع که چرا زنان در سال‌های آخر عمر خود نسبت به مردان ذهن تیزتری دارند، کمک ‌کند.

مغز با افزایش سن کوچک‌تر می‌شود و قبلاً مشخص شده که سرعت این فرآیند در مغز مردان بیشتر است. Manu Goyal و همکارانش از دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه واشنگتن در St Louis، برای بررسی بیشتر در مورد تفاوت مغز دو جنس،  مغز ۲۰۵ مرد و زن در سنین ۲۰ تا ۸۲ سال را مورد بررسی قرار دادند.


بیشتر بخوانید: 


آن‌ها برای این منظور از پرتونگاری نشر پوزیترون (PET) برای این کار استفاده کردند. PET نوعی تکنیک تصویربرداری است که با اندازه‌گیری جریان اکسیژن و گلوکز، متابولیسم مغز را بررسی می‌کند. مغز مقادیر بالایی از گلوکز را به عنوان انرژی استفاده می‌کند؛ اما الگوی مصرف با افزایش سن تغییر می‌یابد. آن‌ها متوجه شدند هم در مردان و هم در زنان، پیر شدن متابولیک مغز با پیر شدن زمانی آن همبستگی دارد؛ اما در هر سنی، مغز زنان از نظر متابولیکی نسبت به مردان جوان‌تر است.

این بدان معنا نیست که مغز مردان سریع‌تر پیر می‌شود. مردان نسبت به زنان ۳ سال دیرتر بالغ می‌شوند و در طول زندگی این روند ادامه دارد. اما دقیقاً نمی‌دانیم به چه معناست. به نظرم می‌تواند دلیل این امر باشد که زنان نسبت به مردان کاهش شناختی کمتری در سنین پیری تجربه می‌کنند. چرا که مغزشان در این سنین به طور مؤثری جوان‌تر از مردان است. البته ما همچنان برای اثبات این یافته در حال مطالعه هستیم.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید