انتشار این مقاله


افسردگی، مشکلات حافظه و افزایش سن مغز

افسردگی شدید با مشکلات حافظه همراه است.

مطابق مطالعه منتشر شده در تاریخ ۹ می ۲۰۱۸ در نسخه آنلاین نشریه‌ی Neurology، افسردگی در بزرگسالان احتمالا با مشکلات حافظه مرتبط است. همچنین در این مطالعه، مقایسه ساختار مغز افراد مسن با علائم شدیدتر افسردگی با افراد فاقد علائم، تفاوتهای ساختاری را نشان داد.


مقاله مرتبط: افسردگی طولانی مدت و تغییر مغز


دکتر زکی الحضوری از مدرسه‌ی پزشکی دانشگاه میامی میلر، در فلوریدا و مولف ارشد مطالعه اذعان دارد: “بخاطر اینکه علائم افسردگی قابل درمان هستند، ممکن است درمان، مشکلات حافظه و تفکر را کاهش دهد. با وجود نزدیک به ۲۵ درصد فرد بزرگسال که از علائم افسردگی رنج می‌برند، فهم ارتباط میان افسردگی و مشکلات حافظه مهم است”.

این مطالعه ۱۱۱۱ نفر را که سابقه سکته مغزی نداشته و میانگین سنی آنها ۷۱ سال است، مورد بررسی قرار داد. اکثر این افراد، از نژاد کارائیب اسپانیایی (Caribbean Hispanic) بودند. در آغاز مطالعه، همگی این افراد تحت اسکن مغزی، یک بررسی روانشناختی و ارزیابی‌هایی برای حافظه و مهارتهای تفکر قرار گرفتند. حافظه و مهارتهای تفکر آنها دوباره تقریبا پس از ۵ سال بررسی گردید.

در ابتدای این مطالعه، ۲۲ درصد شرکت کنندگان علائم افسردگی شدید داشتند. این مورد با نمره ۱۶ یا بالاتر در یک آزمون با بازه ۰ تا ۶۰ تعریف گردید، که ریسکی بعنوان افسردگی بالینی تلقی می‌شد. به منظور بررسی، شرکت کنندگان تعداد دفعاتی که در هفته گذشته با حالتهای “من با چیزهایی که معمولا اذیت نمی‌شوم، اذیت شدم” و “من دوست نداشتم غذا بخورم” مواجه شده‌بودند، گزارش کردند و محققان پس از تطابق سنی، نژادی، داروهای ضد افسردگی و دیگر متغیرها، به این نکته دست یافتند که هر چه علائم افسردگی شدیدتر باشد وضعیت حافظه رویدادی وخیم‌تر است. امتیازهای این آزمایش به اندازه ۰.۲۱ از میزان انحراف استاندارد در مقایسه با افرادی که علائم شدیدتر افسردگی نداشتند، کم‌تر بود. حافظه رویدادی، توانایی برای به خاطر سپردن تجارب و وقایع بخصوص است.


مقاله‌ی مرتبط: چگونه مغز شما شام شب قبلتان را به یاد می اورد؟


محققان همچنین دریافتند افرادی که علائم شدیدتر افسردگی داشتند، تفاوتهایی در مغز آنها وجود دارد؛ از جمله حجم مغز و نزدیک به ۵۵ درصد شانس بیشتر برای ضایعات کوچک عروقی در مغز.

محققان هیچ شواهدی مبنی بر ارتباط میان علائم شدیدتر افسردگی و تغییرات مهارتهای رفتاری در عرض ۵ سال بدست نیاوردند.

زکی الحضوری گفت: “ضایعات کوچک عروقی در مغز، نشانه‌ای مبنی بر بیماری عروق کوچک است؛ وضعیتی که دیواره عروق خونی کوچک دچار آسیب می‌شود. مطالعه ما به این مورد اشاره دارد که افسردگی و افزایش سن مغز ممکن است همزمان باشد، و علائم شدیدتر افسردگی ممکن است سلامت مغز را در بیماری عروق کوچک تحت تاثیر قرار دهد”.

زکی الحضوری خاطر نشان کرد این مطالعه اطلاعاتی درباره افسردگی، حافظه و مهارتهای تفکر فراهم می‌کند، خصوصا در میان افرادی که تحت عنوان اسپانیایی شناخته می‌شوند؛ این افراد در مطالعات پیشین به میزان اندکی حول و حوش عنوان پزوهش، مطالعه شده‌اند. حتی این افراد می‌توانند رد معرض خطر بیشتری برای ابتلا به زوال عقل قرار داشته باشند.

از محدودیتهای مطالعه می‌توان به مواردی مانند سلامت کافی شرکت کنندگان برای MRI اشاره کرد که آنها ممکن است از جمعیت عمومی، سالم‌تر باشند. همچنین این مطالعه در بازه زمانی ۵ ساله انجام شد که ممکن است به اندازه کافی برای وقوع تغییرات معنی‌دار در توانایی‌های تفکر و حافظه در طول زمان، طولانی نباشد.

این مطالعه تحت حمایت انستیتو بین المللی سلامت، انجمن قلب آمریکا و انستیتو مغز Evelyn F. McKnight انجام شد.

رضا مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید