انتشار این مقاله


لبخند شما جادویی است!

گاهی شادی شما منبع لبخند شماست اما گاهی اوقات این لبخند زدن است که می‌تواند منبع شادی شما شود. صبح سختی پیش روی شماست، زنگ هشدار شما کار نکرده‌است، پس برای رساندن فرزندتان به مدرسه دیر می‌کنید، راننده‌ی دیگری جلوی شما می‌پیچد، این کار به ماشین شما آسیب نمی‌زند ولی به کلی حوصله‌ی شما را […]

گاهی شادی شما منبع لبخند شماست اما گاهی اوقات این لبخند زدن است که می‌تواند منبع شادی شما شود.

صبح سختی پیش روی شماست، زنگ هشدار شما کار نکرده‌است، پس برای رساندن فرزندتان به مدرسه دیر می‌کنید، راننده‌ی دیگری جلوی شما می‌پیچد، این کار به ماشین شما آسیب نمی‌زند ولی به کلی حوصله‌ی شما را از بین می‌برد. سپس به ملاقات پزشک خود می‌روید و متوجه می‌شوید یک ساعت زودتر به آنجا مراجعه کرده‌اید. همه‌ی اینها احتمالا، اتفاقات یک شنبه معمولی است.

دانشمندان و معلمان روحانی به طور یکسان موافق این عقیده‌اند که عمل ساده لبخند زدن می‌تواند شما و جهان اطرافتان را تغییر دهد. تحقیقات کنونی (و عقل سلیم) نشان می‌دهد که لبخند مسری است. لبخند زدن می‌تواند ما را در نظر دیگران جذاب‌تر کند، خلق و خوی ما، و همچنین روحیه کسانی که در اطراف ما هستند را بهتر می‌کند و می‌تواند طول عمر را نیز افزایش دهد. بنابراین قبل از اینکه به خواندن این متن ادامه دهید، یک لبخند زیبا و واقعی بزنید.

من تصمیم گرفتم مدت زمانی را که در انتظار ویزیت بودم به کافی شاپ فرانسوی که در همان حومه بود بروم و یک لیوان قهوه سفارش دهم. همانطور که منتظر بودم سرور جوان و زیبای من، کولت، در تمام طول مدت کار لبخند جذاب و خیره کننده‌ای بر لب داشت. من کاری جز لبخند متقابل نمی‌توانستم انجام دهم. در حقیقت وقتی در دستشویی دست‌هایم را می‌شستم، متوجه شدم ناخودآگاه لبخند می‌زنم و همینطور ناگهانی آن روز دیگر بنظرم بد و آشفته نبود. من قهوه‌ام را تمام کردم و درحالی که لبخندی به چهره داشتم و حس می‌کردم با عینکی به رنگ گل سرخ به دنیا نگاه می‌کنم برای ویزیت به مطب دکتر رفتم. درس امروز برای چه بود؟ بنظر می‌رسد زمانی که من لبخند می‌زنم، جهان نیز به من لبخند می‌زند.

چگونه لبخند زدن بر مغز شما اثر می‌گذارد

هربار که لبخند می‌زنید جشن احساس خوب را در مغز خود به راه می‌اندازید. لبخند زدن پیام رسانی عصبی را فعال می‌کند که برای سلامتی و شادی شما سودمند است.

برای تازه کار‌ها لبخند زدن، نوروپپتید‌های مسئول مبارزه با استرس را فعال می‌کند.نوروپپتید‌ها مولکول‌های کوچکی هستند که به نورون‌ها اجازه‌ی ارتباط برقرار کردن می‌دهند، این مولکول‌ها پیام رسانی به سرتاسر بدن را زمانی که شاد، ناراحت، عصبانی یا هیجان زده هستیم را تسهیل می‌کنند. پیامرسان‌‌های احساس خوب- دوپامین، اندروفین و سرتونین- همه هنگامی که لبخندی بر روی صورت شما ظاهر می‌شود، ترشح می‌شوند. این کار فقط بدن شما را آرام نمی‌کند، بلکه میزان ضربان قلب و فشار خون شما را نیز کاهش می‌دهد.

اندروفین همچنین به عنوان یک مسکن طبیعی عمل می‌کند که عوارض جانبی سایر ترکیبات مصنوعی را ندارد. در نهایت، ترشح سروتونین بواسطه‌ی لبخند به عنوان یک تقویت کننده ضد افسردگی و بهتر کننده‌ی روحیه عمل می‌کند. بسیاری از داروهای ضد افسردگی نیز روی سطح سروتونین در مغز تاثیر می‌گذارند، اما با یک لبخند، مجبور نیستید برای عوارض جانبی منفی نگران باشید – و همینطور نیاز به تجویز نسخه توسط پزشک ندارید.

لبخند زدن چگونه بر بدن شما اثر می‌گذارد

شما قطعا با لبخند جذاب‌تر هستید و من نمی‌خواهم با این حرف چاپلوسی بکنم. هنگامی که لبخند می‌زنید مردم با شما متفاوت‌تر رفتار می‌کنند. شما جذاب، قابل اطمینان، آرام و صادق بنظر می‌رسید. مقاله‌ای که در ژورنال نوروسایکولوژی منتشر شد، گزارش می‌کند که دیدن یک چهره‌ی شاد و جذاب، قسمت اوربیتوفرونتال مغز شما منطقه‌ای پاداش‌های حسی را پردازش می‌کند، را فعال می‌کند، به عبارتی با نگاه کردن به کسی که لبخند میزند، مغز شما حس پاداش گرفتن دارد.

این همچنین یافته‌های ۲۰۱۱ محققان در آزمایشگاه دانشگاه آبرده، اسکاتلند، را توضیح می‌دهد. از افراد خواسته شد تا میزان لبخند و جذابیت را ارزیابی کنند. آن‌ها دریافتند که هر دو گروه، مردان و زنان بیشتر به تصاویری از افرادی که تماس چشمی برقرار می‌کنند و لبخند می‌زنند، بیشتر جذب می‌شوند. اگر شما به حرف من اعتقاد ندارید، ببینید چه توجه زمانی که با لبخند پا به بیرون می‌گذارید بسمت شما جلب می‌شود. (آیا هنوز همانطور که از شما خواسته بودم، لبخند می‌زنید؟)

لبخند زدن چگونه بر اطافیانتان اثر می‌گذارد

آیا می دانستید که لبخند شما واقعا مسری است؟ قسمتی از مغز شما که مسئول پردازش حالات صورتتان زمانی که از روی شادی لبخند می‌زنید یا فقط آن را تقلید می‌کنید در قشر سینگولیت قرار دارد، که یک بخش پاسخ ناآگاهانه و اتوماتیک است. در یک مطالعه‌ی سوئدی به شرکت کنندگان تصاویری از احساسات مختلف نشان داده شد: لذت، عصبانیت، ترس و تعجب. زمانیگه تصویر کسی که لبخند می‌زد نشان داده شد محقیقن از شرت کنندگان خواستند که اخم کنند. ولی در عوض آن‌ها مشاهده کردند که تقلید مغزی مستقیما به آنچه شرکت کننده می‌بیند، مربوط است. و برعکس کردن این لبخند و اخم کردن نیازمند تلاش آگاهانه بود. پس اگر شما به کسی لبخند بزنید، احتمالا آن‌ها کاری جز لبخند زدن نمی‌توانند انجام دهند. و اگر این کار را نکنند، در حال تلاش آگاهانه برای انجام ندادن این کار هستند.

با نگاهی به تصویر بزرگتر، هر بار که به فردی لبخند می‌زنید، مغز آن‌ها تلاش می‌کند تا این لطف شما را جبران کند. وقتی لبخند می‌زنید در حال ایجاد یک روابط همزیستی هستید که به شما اجازه می‌دهد تا مواد شیمیایی حس خوب را در مغز خود فعال کنید، مراکز پاداش را فعال کنید، هر دو شما جذاب‌تر ‌شوید، و شانس طول عمر شما افزایش ‌یابد.

صبح من بسیار آشفته شروع شد. هر کسی که بجای من بود، زمانی که در کافه بود قطعا در حال اخم بود. ما همیشه نمی‌توانیم آنچه را که برای ما اتفاق می‌افتد را کنترل کنیم، اما من ۱۰۰ درصد اطمینان دارم که زیبایی صورت شما با یک لبخند می‌تواند به طور جدی تجربه‌های داخلی و خارجی شما را تغییر دهد. لبخند شما چیزی است که باید اغلب از آن استفاده کنید، بنابراین اولویت خود را در اختیار افراد، مکان‌ها و چیزهایی که روز را روشن می‌کنند، قرار دهید. قول مثبت و خوشبختی در گروه دوستانتان بدهید. فیلم‌های خنده دار تماشا کنید و با اعتمائ بنفس داخل چشم دیگران نگاه کنید و دندان‌های سفید خود را به آن‌ها نشان دهید. وقتی لبخند می‌زنید، جهان جای بهتری برای زندگی کردن است.

 

زهرا اکبرزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید