انتشار این مقاله


کدام نوع شخصیت ها بیشتر باهم سازگارند؟

نگرش‌های مشابه ممکن است به افراد با ویژگی‌های شخصیتی مشابه در پیداکردن همدیگر کمک کند.

طبق تحقیقات، افراد دارای شخصیت‌های مشابه سازگاری بیشتری دارند. افراد برون‌گرا با افراد برون‌گرا، افراد سخت‌کوش با افراد سخت‌کوش و افراد بشاش با افراد بشاش و… سازگار و خوشحال هستند و همدیگر را دوست دارند. در این مطالعه هیچ شواهدی وجود ندارد که متضادها همدیگر را جذب می‌کنند. پارتنرهای رومانتیک نیز -حداقل در اوایل- وقتی که طرز برخورد و نگرش مشابهی دارند، روابطشان بهتر پیش می‌رود. به هر حال، برای ازدواجی شاد، شخصیت‌های مشابه هستند که موفق‌تر می‌شوند. نگرش‌های مشابه -که سنجش آن آسان‌تر از شخصیت است- ممکن است به افراد با ویژگی‌های شخصیتی مشابه در پیداکردن همدیگر کمک کند.

نویسندگان مطالعه می‌گویند:

مردم ممکن است جذب افراد دارای نگرش‌ها، ارزش‌ها و باورهای مشابه شوند و حتی براساس این شباهت‌ها با آن‌ها ازدواج کنند، زیرا نگرش‌ها و طرز برخورد ویژگی‌های بسیار نمایان و چشمگیر هستند و اساس روش‌هایی می‌باشند که افراد زندگی خود را هدایت و پیش می‌برند.


بیشتر بخوانید:

کیفیت ازدواج می تواند تحت تاثیر ژنتیک قرار بگیرد


این نتایج حاصل بررسی ۲۹۱ فرد تازه ازدواج کرده است که درمورد شخصیت، نگرش‌ها و رضایت زناشویی‌شان سوال شده بود. نتایج نشان داد که زوج‌هایی که شخصیت مشابهی داشتند، با یکدیگر شادتر بودند. نگرش‌ها -چه مشابه و چه غیرمشابه- در رضایت زناشویی تفاوتی ایجاد نمی‌کند.

هنگامی که افراد در یک رابطه‌ی متعهد قرار دارند، اساسا شباهت شخصیتی است که بر سعادت زندگی زناشویی تاثیر می‌گذارد، زیرا داشتن یک رابطه‌ی متعهد مستلزم تعامل منظم و نیازمند هماهنگی گسترده‌ای در برخورد با وظایف، مسائل و مشکلات زندگی روزمره است.
در حالی که شباهت‌های شخصیتی به احتمال زیاد این روند را تسهیل می‌کند، تفاوت‌های شخصیتی ممکن است منجر به اختلاف نظر و عدم توافق در زندگی روزمره شود.

تا جایی که به نگرش‌ها مربوط می‌شود، افرادی که تصمیم به ازدواج با یکدیگر دارند باید به خوبی از شباهت‌ها و تفاوت‌ها در این زمینه آگاه شوند، زیرا نگرش‌ها بسیار آشکار و قابل توجه هستند. این نشان می‌دهد که تفاوت‌های نگرشی و ارزشی، در هنگام وجود، بخشی از تصمیم آگاهانه برای باهم بودن براساس سایر ملاحظات مهم است.

این مطالعه در Journal of Personality and Social Psychology منتشر شده است.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید