انتشار این مقاله


سحرخیز بودن هم از ژنتیک منشا می‌گیرد

دانشمندان بیشتر از۳۰۰ هزار ژن کشف‌کرده‌اند که عادت خواب ما را تعیین می‌کنند.

دانشمندان بیشتر از۳۰۰ هزار ژن کشف‌کرده‌اند که عادت خواب ما را تعیین می‌کنند. هم‌چنین تحقیقات بیشتر، ارتباطی بین عادت خواب با سلامت روان ما پیدا کرده‌اند. Samuel ژنتیکدان انگلیسی می‌گوید:

ما دلیل سحرخیز بودن بعضی و همچنین شب کار بودن گروهی دیگر را به شما نشان‌خواهیم داد. دلیل آن، تفاوت در واکنش‌های مغزی به نور خارجی و عملکرد نرمال زمان‌بندی درونی بدن می‌باشد.

به عبارتی دیگر، ممکن است زمان‌بندی درونی ما، طبق اطلاعات ژنتیکی با سرعت کم یا زیاد کنترل شود. این زمان‌بندی‌های درونی ممکن است اثرات قابل توجهی نیز داشته‌باشند: مانند افزایش احتمال ابتلا به اختلالات روانی و بیماری‌ها


مقاله‌ی مرتبط: ظاهراً سحرخیزان بیش‌تر از شب‌زنده‌داران عمر می‌کنند


بیشترا افراد تمایل دارند صبح‌ها از خواب بیدار شوند و هر شب ساعت معینی به خواب روند. این ریتم خواب به جنس، سن و میزان نور محیط بستگی دارد. البته در مورد تمایل به خوابیدن و سحرخیز بودن، ژنتیک نیز موثر است. محققان حدود ۲۴ ژن را که ریتم خواب و بیداری را تنظیم می‌کنند، شناسایی‌کرده‌اند. اعمال تغییر در بعضی از این ژن‌ها، منجر به چاقی و افزایش قند خون در موش‌ها شد. طبق مطالعات قبلی نیز، دانشمندان ارتباطی بین مداخله در عادت خواب افراد و ابتلا به بیماری‌هایی مانند افسردگی و دیابت نوع دو پیدا‌ کرده‌اند. در تحقیقات جدید، Jones و همکارانش توانستند نمونه‌هایی از ادرار و خون و بزاق را آماده کنند. همچنین این محققان ژنوم ۷۰۰ هزار نفر و عادت خواب آن‌ها را مورد مطالعه قرار دادند. Jones  و همکارانش علاوه بر آن ۲۴ ژنی که در مطالعات قبلی یافته بودند، حدود ۳۲۷ ژن دیگرِ موثر در عادت خواب افراد را شناسایی کرده‌اند. مطالعات نشان می‌دهد که سحرخیز بودن با کاهش ابتلا به افسردگی و اسکیزوفرنی ارتباط دارد. مایکل یکی از همکاران Jones می‌گوید:

افراد زیادی که در این تحقیق شرکت کردند گواه بزرگی برای دستیابی به این نکته بودند که افراد شب کار، ریسک بالایی برای ابتلا به اختلالات روانی و اسکیزوفرنی دارند. البته دانشمندان پیشنهاد می‌کنند که در مطالعات بعدی، در مورد احتمال ابتلا به چاقی و دیابت، در صورت مداخله در ریتم خواب افراد شب‌کار بپردازند.

صبا قلی پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید