انتشار این مقاله


علت سرطان روده ممکن است سم باکتری های آن باشد

سمی که از برخی باکتری‌های روده تولید می‌شود، به DNA سلول‌های روده آسیب می‌زند. این امر ممکن است مقدمه‌ای برای سرطانی شدن سلول شود.

ممکن است باکتری‌های روده، مقصر اصلی سرطان آن باشند. اغلب جمعیت برخی سویه‌های اشرشیاکلای در سیستم‌ گوارش افراد مبتلا به سرطان روده بیشتر است. حال، نشان داده شده است سمی که از این باکتری‌ها تولید می‌شود، به DNA سلول‌های روده آسیب می‌زند. این امر ممکن است مقدمه‌ای برای سرطانی شدن سلول شود.

در حالی که برخی سویه‌های اشرشیاکلای مسمومیت غذایی ایجاد می‌کنند، مابقی جزئی از جمعیت باکتری‌های روده‌ی سالم را تشکیل می‌دهند. طبق مطالعاتی که در گذشته انجام شده است، تقریباً ۲۰ درصد این باکتری‌ها، سمی آسیبب‌زننده به DNA تحت عنوان کولیباکتین تولید می‌کنند. اغلب میزان باکتری‌های این سویه‌ها در سیستم گوارش بیماران مبتلا به بیماری التهابی روده و سرطان‌های روده، بیشتر است.

در این ارتباط،  Emily Balskus و همکارانش از دانشگاه هاروارد در ماساچوست، با هدف یافتن تأثیرات کولیباکتین بر بدن، اشرشیاکلای تولیدکننده‌ی این سم را به سلول‌های روده‌ی انسان تزریق کردند. آن‌ها متوجه شدند سم پس از ۱۶ دقیقه، DNA سلول‌ها را تخریب می‌کند. این تغییرات در سلول‌هایی که باکتری به آن‌ها تزریق نشده بود، دیده نشد.


بیشتر بخوانید: 


زمانی که تیم تحقیقاتی آزمایش را روی موش تکرار کرد، همین نتایج در سلول‌های کولون موش مشاهده گردید. به گفته‌ی Balskus:

برای اولین بار شواهدی مبنی بر تخریب مستقیم DNA توسط کولیباکتین در سلول‌های موش و انسان به دست آمده است. هنوز باید بررسی شود که این آسیب می‌تواند سلول را سرطانی کند یا نه. اما از مطالعات گذاشته می‌دانیم تخریب DNA، به عنوان مثال در اثر محصولات تنباکو، سرطان‌زا است.

مشخص نیست چه زمانی و چرا باکتری‌های اشرشیاکلای کولیباکتین آزاد می‌کنند. بسیاری از افراد سویه‌های تولیدکننده‌ی این سم را در روده‌ی خود دارند، اما به نظر سالم می‌آیند.

دقیقاً نمی‌دانیم این به چه معناست!

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید