انتشار این مقاله


سلامتي پزشكان بهبود يافته اما خطر خستگي مفرط همچنان باقي است

پزشکان بیشتر از سایر رشته‌ها در معرض خستگی شدید قرار می‌گیرند.

خبر خوب اين است كه خستگي و فرسودگي پزشكي با بهبود شاخص‌هاي سلامت بهتر مي شود اما پزشكان نسبت به ساير متخصصان بيشتر در معرض افسردگي و زوال شخصيت قرار مي‌گيرند. اين‌ها يافته‌هاي جديدي از محققان myo clinic و همكاران آن‌ها است كه در مقالات myo clinic منتشر شده‌است. دكتر Lotte Dyrbye محقق myo clinic و نويسنده‌ي ارشد اين مقاله مي‌گويد:

اين يافته خوب است و اين نشان مي‌دهد كه خستگي و فرسودگي شغلي در سطح جهاني قرار دارد و برنامه‌ها تا حدودي موثر بوده‌اند و واضح است كه تغييرات سازماني و يافته‌هاي بيشتري براي حفظ اين مسير لازم است.

محققان myo clinic، انجمن پزشكان آمريكا و دانشگاه استنفورد در بررسي ملي پزشكان در ٢٠ تخصص برای ارزیابی هرگونه تغییر بین مطالعه قبلی كه در سال ٢٠١٤ و بررسی اصلی در سال ٢٠١١بوده، شركت كردند. خستگي و فرسودگي هر تخصص با تخصص ديگر متفاوت است ولي به طور كلي سطح خستگي و ادغام زندگي كاري بين سال هاي ٢٠١٤ تا ٢٠١٧ نسبت به ٢٠١١ بهبود پيدا كرده است محققان مي‌گويند تلاش‌هاي فردي و سازماني وضعيت را بهبود مي‌بخشد اما كار بيشتري بايد انجام شود.
خستگي و فرسودگي جنبه‌هاي مختلفي را شامل مي‌شود اما شامل مواردي از خستگي‌هاي عاطفي، زوال شخصيت، اضطراب و افسردگي مي‌شود. موارد شديد خستگي مي‌تواند منجربه خطاهاي پزشكي برروي بيماران، از دست دادن شغل و خودكشي شود.
پاسخ دهندگان به اين نظرسنجي مي‌گويند خواسته‌هاي به روزرساني پرونده‌هاي الكترونيكي عامل مهمي در فرسودگي شغلي است. اين خواسته‌ها باعث محدود كردن زماني مي‌شود كه پزشك بايد آن زمان را صرف بيمار بكند و بر رضايت شغلي اثر مي گذارد.
بيش از ٣٠٠٠٠ پزشك براي شركت در نظرسنجي الكترونيكي دعوت شدند. تقريبا ١٧ درصد (٥١٩٧) شركت كردند و در تلاش بعدي ٢٤٨ نفر كه در دوره ي اول شركت نكرده بودند، شركت كردند. سوالاتي كه در نظرسنجي قبلي مطرح شد.
محققان مي‌گويند دليل تغيير ممكن است سازگار شدن پزشكان با محيط‌هاي جديد در طول ٣سال باشد. همچنین، پیشرفت‌های زیادی ممکن است به برنامه‌های مداخله‌ای برای جلوگیری از خستگي شغلی در بیمارستان‌ها و سایر مراکز در نظر گرفته شود. برعكس آن‌ها مي‌گويند شاخص‌ها ممكن است پيشرفت كرده باشند چرا كه بسياري از پزشكان مضطرب حرفه‌ي خود را ترك كرده اند.

سارا منیری‌نیا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید