انتشار این مقاله


تاثیر سیب زمینی بر فشار خون

مطالعه‌ای نشان داده است که خوردن سیب زمینی بدون اینکه باعث افزایش وزن شود می‌تواند فشار خون را کاهش دهد.

مطالعه‌ای نشان داده است که خوردن سیب زمینی بدون اینکه باعث افزایش وزن شود می‌تواند فشار خون را کاهش دهد. مصرف دو وعده سیب زمینی با پوست در روز تقریبا به اندازه‌ی خوردن بلغور جو دو سر در کاهش فشار خون موثر است.

اکثر افراد شرکت‌کننده در مطالعه داروی فشار خون مصرف می‌کردند اما سیب زمینی اثرات بیشتری داشت. اگرچه، سیب زمینی باید بدون روغن و ترجیحا در اجاق میکروویو پخته شود تا مواد مغذی‌اش حفظ شود. متاسفانه برای کسانی که سیب زمینی سرخ کرده دوست دارند، به نظر می‌رسد فرایند سرخ کردن مواد سالم سیب زمینی را از بین می‌برد. سیب زمینی مورد استفاده در این مطالعه پوست بنفشی داشت، زیرا شامل مواد شیمیایی مفیدی است. احتمالا سیب زمینی با پوست قرمز و سفید نیز حاوی این مواد می‌باشد.

سیب زمینی، شاید بیش از هر سبزی دیگر، دارای شهرت بدی است که باعث می‌شود بسیاری از افراد از رژیم غذایی خود حذف کنند. با ذکر سیب زمینی مردم به چاق شدن، کربوهیدرات بالا و نبود کالری فکر می‌کنند. در حقیقت، سیب زمینی‌ای که بدون سرخ شدن و بدون کره، مارگارین و خامه آماده می‌شود فقط ۱۱۰ کالری و مواد شیمیایی  و ویتامین‌های سالم دارد.


مقالۀ مرتبط: پیاده‌‌روی نیم‌ساعته می‌تواند فشار خون را به اندازه‌ی درمان دارویی پایین بیاورد!


این مطالعه شامل ۱۸ فرد مبتلا به فشار خون بالا بود که اکثرا دارای اضافه وزن بودند. نیمی از شرکت‌کنندگان دوبار در روز به مدت چهار هفته ۸-۶ سیب زمینی کوچک و بنفش پخته شده در میکروویو خوردند. نیمی دیگر، به مدت چهار هفته هیچ سیب زمینی نخوردند. سپس رژیم غذایی هر گروه به رژیم غذایی دیگری تغییر داده شد.

نتایج نشان داد که فشار خون دیاستولیک با خوردن سیب زمینی ۴.۳ درصد و فشار خون سیستولیک ۳.۵ درصد کاهش یافت. اکثر افراد داروی فشار خون نیز مصرف می‌کردند اما با خوردن سیب زمینی کاهش بیشتری مشاهده می‌شد.

این مطالعه در ژورنال Agricultural and Food Chemistry منتشر شده است.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید