انتشار این مقاله


بیماری لثه ممکن است باعث آلزایمر شود، چگونه از ابتلا به آن پیشگیری کنیم؟

باکتری‌هایی که باعث التهاب لثه می‌شوند، به عنوان یکی از عوامل زوال عقل محسوب می‌شوند.

باکتری‌هایی که باعث التهاب لثه می‌شوند، به عنوان یکی از عوامل زوال عقل محسوب می‌شوند.

بیماری لثه چیست و چرا باید درباره‌ی آن نگران باشیم؟

بیماری لثه که التهاب لثه(gingivitis) نیز خوانده می‌شود، در فرم‌های ملایم و خفیف، زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها در پلاک‌های دندانی تجمع می‌یابند و باعث التهاب، خون‌ریزی و تخریب لثه‌ها می‌شوند. اگر این حالت به فرم بسیار جدی به حالت التهاب اطراف دندان (peidontitis) پیشرفت کند، می تواند آبسه و آسیب دندان را ایجاد کند.

اهمیت این موضوع چیست؟

جواب آن است که یکی از باکتری‌های مهم(Porphyromonas gingivalis) که باعث بیماری لثه می‌شود، ممکن است دلیل اصلی بیماری آلزایمر به عنوان نوعی از زوال عقلی باشد.


مقاله‌ی مرتبط: درمان بیماری لثه ممکن است علائم بیماران سیروز کبدی را بهبود بخشد


چگونه بفهمیم که ما بیماری لثه داریم یا نه؟

خون‌ریزی معمولی که هر چند وقت یک بار، حین تمیز کردن دندان‌ها یا استفاده از نخ‌دندان اتفاق می‌افتد، قطعا به این معنی نیست که شما بیماری لثه دارید؛ به طوری که شما ممکن است، قسمت‌های بسیار ناصافی در لثه‌هایتان داشته باشید که باعث خون ریزی شود. اما دندان پزشکان توصیه می‌کنند که هر خون ریزی باید معاینه و بررسی شود. علایم دیگر شامل درد دراطراف لثه‌ها و بوی بد دهان است.

درباره‌ی این بیماری چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

محققان درحال کار بر روی تولید یک واکسن و ضد سم علیه باکتری P.gingivalis  هستند؛ اما این‌ها چند سال طول می‌کشد تا در بالین استفاده شوند. تا آن زمان بهترین کار، صحبت کردن درباره‌ی راه‌های عادی برای اجتناب از مبتلا شدن به بیماری لثه است.

این راه ها کدام اند؟

ابتدا باید به دندان پزشکان گوش فرا دهیم. آنها توصیه می‌کنند که روزی دوبار دندان ها را تمیز کنید و از نخ دندان و خلال دندان استفاده کنید تا پلاک‌ها از بین شکاف‌ها خارج شوند.

مسواک زدن بسیار شدید، می تواند باکتری‌های دهانی را به گردش خون برساند؛ پس آن را آرام و با ملایمت انجام دهید. اما اگر به پلاک دندانی اجازه‌ی تشکیل شدن داده شود، می تواند معدنی شده و تبدیل به رسوب سخت شود و باعث رشد پلاک‌های بیشتری در ریشه‌ی دندان‌ها خواهد شد.

ممکن است ما مسواک زدن را به مدت طولانی ترک کنیم…

اگر مواد رسوبی یا باره‌ی دندان از قبل روی دندانتان نگه داشته باشید، نمی توانید با مسواک زدن معمولی از دست آن خلاص شوید و باید نزد دندان پزشک خراشیده شود.

موسسه‌ی ملی انگلستان برای تضمین مراقبت و سلامتی، توصیه می‌کند که بسته به سطح دندان‌ها و دیگر فاکتور‌های سلامتی در محدوده‌ی فاصله‌های سه ماه تا دو سال نزد دندان پزشک‌تان مراجعه کنید.

چه اقدامات دیگری باید انجام دهیم؟

همه‌ی توصیه‌های سلامتی عمومی در اینجا به کار می‌رود. سیگارکشیدن، درمان بیماری لثه را بدتر و سخت تر می‌کند. و یک وعده‌ی غذایی خوب و رژیم ورزشی، التهاب مزمن سطح پایین را که برای لثه‌ها و مغزتان خوب نیست، کاهش می دهد.

ممکن است این مورد تصادفی نباشد که« ناخوشی عمومی جسم، بیماری آلزایمر را بدتر می‌سازد».

بنابراین آیا در مورد همه‌ی ما حکم داده می‌شود؟

بر طبق موسسه‌ی خدمات سلامتی ملی انگلستان، بیماری لثه بسیار متداول است، بیشتر بزرگسالان تا حدی آن را دارند و به طور واضح در مورد همه‌ی افراد به آلزایمر ختم نمی‌شود.

هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که نمی دانیم؛ اما این می‌تواند سوال شود که چقدر باکتری حضور دارد یا چقدر بدن شما هنگام مواجهه با آنها خوب عمل می‌کند‍.

آیا مردم عادت بدی در مسواک زدن دندان‌هایشان نداشتند؟

شما ممکن است فکر کنید که بهداشت دهان ضعیف اجداد ما، آنها را مستعد ابتلا به آلزایمر می‌کرد که در اصل فکر می‌کنید که باکتری P.gingivalis مسئول آن بود. اما در گذشته با افزایش آمار ابتلا به آلزایمر، افراد کمتری به سنین سالمندی می‌رسیدند.

در انگلستان، برای مثال حدود ۳۰ دصد افراد بالای نود سال زوال عقل (dementia) داشتند،اما فقط سه درصد افراد بین ۷۰ تا ۷۵ سال دچار آن بودند.

مهدی مبصری زرنق


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید