انتشار این مقاله


تأثیر سن مادر بر نتیجه IVF

به گزارش The BMJ، نویسندگان از نظر آماری تخمین زدند که احتمال زنده ماندن جنین حاصل از IVF  زن ۳۷ ساله، بیشتر از یک زن ۳۱ ساله است! به طور معمول ، وقتی زوجی برای روند IVF  به کلینیک ناباروری مراجعه می‌کنند، فقط اطلاعاتی درباره شانس داشتن فرزند در اولین IVF به آنان داده می‌شود، در حال که […]


به گزارش The BMJ، نویسندگان از نظر آماری تخمین زدند که احتمال زنده ماندن جنین حاصل از IVF  زن ۳۷ ساله، بیشتر از یک زن ۳۱ ساله است!

به طور معمول ، وقتی زوجی برای روند IVF  به کلینیک ناباروری مراجعه می‌کنند، فقط اطلاعاتی درباره شانس داشتن فرزند در اولین IVF به آنان داده می‌شود، در حال که ممکن است IVF در بیشتر از یک بار نتیجه دهد. دکتر McLernon در برنامه‌ای تلویزیونی اظهار داشت:

باید دو ملاک مهم را در روند عدم نتیجه دادن IVF  مورد بررسی قرار دهیم، یکی فاکتورهای قبل درمان و دیگری بعد درمان. این دو ملاک انتظارات زوج‌ها را سرو سامان می‌دهد و آنان را از نظر احساسی و مادی آماده پذیرفتن نتیجه IVF می‌کند! هر چند محققان در این زمینه، در وهله‌ی اول ملاک‌ها را برای مناسب یا نامناسب بودن IVF کارساز ندانستند.

il_340x270-965539236_p4nh

این آزمایش از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۸، ۱۱۳۸۷۳ زن را از کلینیک‌های IVF بریتانیا  تحت پوشش قرار داد. شانس بچه‌دار شدن یک زوج بعد از شش دوره IVF یا چرخه ی ICSI  چهل و سه درصد گزارش شد! در حالیکه این شانس در مرحله ی اول ۲۹% بود. به دنبال اولین دوره، ۵۶% زنان به مرحله ی دوم IVF رفتند.

در ملاک اول( قبل از درمان) ، هر دو عامل سن و نحوه ی درمان نقش مهمی دارند؛ زوج هایی که چرخه‌ی ICSI داشتند ۲۴% نسبت به دوره IVF از شانس بچه‌دار شدن بیشتری برخوردارند. سایر عوامل موثر در ملاک قبل از درمان عبارتند از:

  • مدت زمان ناباروری (۳ سال در مقابل ۶ سال)
  • زمان شروع پروسه زمان (۲۰۰۱ در مقابل ۲۰۰۶)
  • عدم حاملگی قبل از پروسه
  • عدم وجود مشکلات باروری ( ناباروری وابسته به لوله رحمی، ناباروری مردان، عدم توانایی تخمدان در تخمک گزاری)

ملاک دوم، بررسی احتمالات بعد از پروسه درمان است. به طور واضح‌تر، بعد از یک دوره IVF. علاوه بر اینکه سن مادر در زنده ماندن جنین نقش دارد، Cryopreservation (فرایندی که در آن برای حفظ شرایط پایدار سلول یا ارگانل، دمای آن‌ها را کاهش می‌دهند) تخم حاصل از IVF، عدم بارداری را دو برابر کرده است. در این پروسه هر چه تعداد تخم‌ها بیشتر باشد، احتمال بارداری بیشتر می‌شود.

آزمایشات IVF از سال ۲۰۰۸ تغییر کرده و مراحل آزمایشات قبلی را زیر سوال برده است! امروزه موفقیت‌آمیز ترین IVFها در آمریکا بکار برده می‌شود که فقط یک تخم سالم از نظر کروموزومی را به بلاستوسیت تبدیل کرده و در رحم مادر قرار می‌دهند، که این کار احتمال سقط جنین و چند‌قلو‌زایی را کاهش می‌دهد. در واقع، McLernon و همکارانش اعلام کردند که ۳۰% از زنان تحت IVF دچار چندقلوزایی می‌شوند!

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید