انتشار این مقاله


افسردگی در زمان بارداری با ساختار مغز غیرطبیعی در کودکان ارتباط دارد

  با توجه به مطالعه‌ی جدیدی که در روانپزشکی زیستی منتشر شده، علائم افسردگی زنان در زمان بارداری و پس از آن با کاهش ضخامت قشر مخ، مسئول تفکر پیچیده و رفتار، در کودکان پیش دبستانی ارتباط دارد. این یافته‌ها نشان می‌دهد که خلق و خوی مادر می‌تواند رشد مغز کودک را در مراحل بحرانی زندگی […]

 

با توجه به مطالعه‌ی جدیدی که در روانپزشکی زیستی منتشر شده، علائم افسردگی زنان در زمان بارداری و پس از آن با کاهش ضخامت قشر مخ، مسئول تفکر پیچیده و رفتار، در کودکان پیش دبستانی ارتباط دارد.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که خلق و خوی مادر می‌تواند رشد مغز کودک را در مراحل بحرانی زندگی تحت تاثیر قرار دهد.

جان کریستال، سردبیر روان پزشکی زیستی، اظهار داشت:

“به طور کلی مادران هر کاری که بتوانند انجام می‌دهند تا فرزندانشان بهترین شانس موفقیت را داشته باشند. آن‌ها اغلب مراقب هستند که خوب تغذیه کنند و ویتامین‌های ویژه‌ای را مصرف می‌کنند.

حالا این مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد کار دیگری که می‌توانند انجام دهند این است که حتما برای رفع افسردگی تحت درمان قرار بگیرند.”

 

هجده درصد از زنان در مقاطعی از بارداری افسردگی را تجربه می‌کنند، افسردگی‌ چه در زمان بارداری و چه بعد از زایمان موجب نتایج منفی در کودکان می‌شود. کاترین لبل، از دانشگاه کلگری در آلبرتا، با انجام این مطالعه‌ی جدید، برای نخستین بار ارتباط بین افسردگی مادر و اختلال در ساختمان مغز کودکان در این سن را گزارش کرد.

محققان ۵۲ زن را برای نشانه‌های افسردگی در طول هر سه ماهه‌ی بارداری و چند ماه بعد از تولد نوزاد تحت معاینه و بررسی قرار دادند.

این زنان در دو دسته‌ی، بدون علائم افسردگی یا با علائم بسیار کم و با علائم افسردگی قرار گرفتند. زمانی که سن کودکان حدودا به ۲.۵ تا ۵ سال رسید، محققان برای بررسی ساختار مغزشان از تصویر برداری رزونانس مغناطیسی استفاده کردند.

نواحی فرونتال و تمپورال مغز کودکان زنانی که نشانه‌های افسردگی بیشتری داشتند نازک‌ تر بود. محققان همچنین متوجه ارتباط بین نشانه‌های افسردگی و ماده‌ی سفید غیر عادی در منطقه‌ی فرونتال مغز شدند.

این ارتباطات تنها زمانی ظاهر شدند که علائم افسردگی در سه ماهه‌ی دوم حاملگی و پس از زایمان دیده شد، که نشان میدهد این زمان ها برای رشد مغز کودک مهم و بحرانی هستند.

نازک شدن قشر، جنبه ی طبیعی رشد مغز در اوایل کودکی است، بنابراین لبل اظهار داشت:

“این یافته‌ها نشان می‌دهد که مغز کودکانی که مادرشان دچار افسردگی شده، ممکن است پیش از زمان مناسب رشد کند.”

اختلالات ساختار مغز در طول دوره‌های حیاتی رشد اغلب با نتایج منفی، مانند ناتوانی‌های یادگیری و اختلالات رفتاری همراه است. علاوه بر این، اختلالات ساختار مغزی‌ای که در این مطالعه بررسی شد مانند ناهنجاری‌هایی است که در کودکان مبتلا به افسردگی یا مستعد این بیماری وجود دارد، که نشان می‌دهد این تغییرات ممکن است علت مستعد بودن کودکانی که مادرشان در دوران بارداری دچار افسردگی بوده، به افسردگی باشد.

اگرچه مکانیسم پشت این ارتباط معما باقی مانده، یافته‌ها ممکن است به کمتر کردن رشد غیر طبیعی مغز کودکان کمک کند.

لبل اظهار داشت:

“یافته‌های ما بر اهمیت بررسی و حمایت سلامت روحی و روانی مادران باردار تاکید می‌کند.”

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید