انتشار این مقاله


هوشمندانه‌ترین الگوبرداری‌‌‌ها از طبیعت

الهام‌گرفتن از طبیعت برای حل مشکلات انسانی، کلید اصلی علمی است که با نام Biomimicry شناخته‌ شده‌است. درطول زمان، تکامل علم منجر به پیشرفت‌های عظیمی شده‌است؛ با الگوبرداری از ساختارهای طبیعی موجود در محیط، دانشمندان موفق به کشف یا اختراع‌های بزرگی شده‌اند که در ادامه به بررسی برخی از آنان می‌پردازیم. فلس کوسه‌ها کوسه‌ها، این […]

الهام‌گرفتن از طبیعت برای حل مشکلات انسانی، کلید اصلی علمی است که با نام Biomimicry شناخته‌ شده‌است. درطول زمان، تکامل علم منجر به پیشرفت‌های عظیمی شده‌است؛ با الگوبرداری از ساختارهای طبیعی موجود در محیط، دانشمندان موفق به کشف یا اختراع‌های بزرگی شده‌اند که در ادامه به بررسی برخی از آنان می‌پردازیم.

فلس کوسه‌ها

کوسه‌ها، این موجودات درنده‌ای که در اعماق زندگی می‌کنند، چندین نکته را تا کنون به نیروی دریایی آمریکا آموخته‌اند! فلس‌های براق این موجودات دارای ماده‌ای از جنس ماده‌ی سازنده‌ی دندان با نام دنتین (dentin) است. این ماده، مانند دندان‌های کوچک است که هنگام حرکت کوسه، گرداب‌های کوچکی ایجاد می‌کند که باعث کاهش اصطکاک می‌شوند. هم‌چنین، مانع تجمع و رسوب موجودات کوچکی نظیر صدف‌ها روی این سطح با مکانیسمی که bio-fouling نام دارد، است که سالانه نزدیک به ۵۰میلیون دلار به نیروی دریایی آمریکا آسیب می‌رسانند!
محققان در آلمان موفق به ساختن پوست کوسه‌ی مصنوعی شده‌اند که از سیلیکون کشسان ساخته‌ شده‌اند و که می‌تواند bio-fouling را تا  ۶۷% در تئوری کاهش دهد. نیروی دریایی آمریکا نیز سرمایه‌ی فراوانی برای دست‌یابی به این پوشش اختصاص داده‌است.

کرم‌های انگلی ایده‌بخش پوست مصنوعی!55139

تکنیک جدیدی  برای جایگزینی پوست طی آسیب‌هایی نظیر سوختگی یا زخم‌ها ابداع شده‌است که از کرم‌های انگلی با نام  P
omphorhynchus laevis
الهام گرفته‌ شده‌است.

این کرم‌ها با تیغی که دارند که روده‌های میزبان می‌چسبند و همانند کاکتوس با سطح چفت می‌شوند. این بافت‌ها نیز دارای سطحی سوزن‌مانند هستند که تا سه برابر قوی‌تر از گیره‌های جراحی هستند.

درخشندگی بال‌های پروانه

041116_morpho_photon_butterfly_02

محققان که درحال توسعه‌ی نمایشگرهایی e-reader‌ها هستند، از بال‌های پروانه الهام گرفته‌اند! این صفحات نمایشگر با انعکاس نور، به‌جای انتقال آن در روش معمول نمایشگرها، استفاده می‌کنند. از مزایای فراوان آن می‌توان به عمرطولانی‌تر و قابلیت و وضوح بالا زیر نور خورشید اشاره کرد.

سوسک‌های بیابانی

060616_desert_beetle_02

سوسک کوچکی که در بیابان نامیب زندگی می‌کند، روشی هوشمندانه برای بقا در محیط زندگی خود دارد؛ متراکم‌کردن مه و تبدیل آن به قطرات آب، سپس ذخیره‌کردن آن در قسمت پشتی بدنش.محققان مؤسسه‌ی تکنولوژِی ماساچوست موفق به ابداع ماده‌ای ناهموار شده‌اند که از شیشه و پلاستیک ساخته‌شده و پشت این سوسک را  یادآوری می‌کند و در ساخت سیستم‌های سرمایشی کاربرد دارد. محققان عقیده دارند که در پاکسازی آب‌های آلوده نیز می‌توان از این ماده استفاده کرد.

به‌سختی تارعنکبوت!

ls_100430_spider-silk-ff

تار عنکبوت یکی ازسخت‌ترین مواد موجود در طبیعت می‌باشد که ۵ برابر قوی‌تر از فولاد هم‌وزن خود است. جنس این تار به گونه‌ای است که هم سبک و هم کشسان است و طوری طراحی شده‌است که به پاهای خود عنکبوت نمی‌چسبد.

دانشمندان محصولی پزشکی را طراحی کرده‌اند که به تقلید از تار عنکبوت است؛ چسبی که می‌تواند بدون آسیب‌رساندن به بافت زیرین زخم، پوست آن را بردارد.

 

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید