انتشار این مقاله


تشخیص زود هنگام تب دانگ با استفاده از تکنولوژی جدید

تشخیص زود هنگام تب دانگ با استفاده از تکنولوژی های جدید، درمان عوارض آن را آسان تر می کند.

محققان دانشگاه Bath در حال تولید ابزاری برای تشخیص زودهنگام تب دانگ یا تب استخوان شکن هستند که میتواند بیماران را از عوارض تهدیدکننده ی حیات این بیماری نجات دهد. دکتر پائولو روکا از دانشکده مهندسی الکترونیک Bath، ابزاری کم هزینه برای تشخیص ویروس دانگ ابداع کرده است که دارای سنسورهای الکتریکی برای بررسی رفتار سلول های انسانی آلوده به ویروس دانگ میباشد.
وقتی شخصی به ویروس دانگ مبتلا میشود، سلولهای آلوده به ویروس بدن شروع به تولید پروتئین غیر ساختاری NS1 میکند. تیم تحقیقاتی دانشگاه باث بااستفاده از پلت فرمی به طول ۳ سانتی متر، واکنش الکتریکی سلولهای بدن را با توجه به تراکم پروتئین NS1 بررسی میکنند. درک بهتر واکنشهای الکتریکی این سلولها امکان شناسایی دقیق ویروس دانگ را فراهم میکند.

در آینده امید است که این تحققیقات منجر به ابداع ابزاری کم هزینه، یکبار مصرف و سریع برای تشخیص ویروس دانگ و همچنین ویروسهای عامل زیکا و تب زرد که همگی از خانواده ی فلاویویروسها هستند. پیشرفت این تکنولوژی در کشورهای درحال توسعه و که دسترسی به خدمات پزشکی محدود، و شیوع این ویروسها زیاد است، مزایای زیادی دارد.


مقاله ی مرتبط: تب‌های ویروسی هموراژیک


تب دانگ یک بیماری غیرقابل درمان است که توسط پشه منتقل میشود. این پشه در نواحی گرمسیری یافت میشود. این بیماری علائمی نظیر دردهای عضلانی و مفصلی و تبب هموراژیک دانگ دارد.سالانه افراد مبتلا به این ویروس حدود ۳۹۰ میلیون نفر تخمین زده میشود. از بین این بیماران، پانصدهزار مورد با علامت تب هموراژیک تشخیص داده میشوند که بیست و پنج هزار نفر ازآنان در سراسر جهان جان خود را از دست میدهند.
روشی که پزشکان برای تشخیص ویروس دانگ استفاده میکنند، آزمایش وجود پروتئین NS1 در نمونه ی خونی بیماران است. با این وجود، بسیاری از بیمارانی که تراکم این پروتئین در بدنشان کم است، هرگز تشخیص داده نمیشوند. با استفاده از این پلت فرم، شناسایی ویروس و مداخلات پزشکی سریعتر انجام میشود. دکتر پائولو روکا، استاد دانشکده ی مهندسی الکترونیکی باث در این مورد میگوید:

اگر ما بتوانیم ویروس عامل تب دانگ را زودتر تشخیص دهیم، میتوانیم عوارض آن را در بیماران کاهش داده و از پیشرفت ویروس و عفونت های مهلک جلوگیری کنیم. با تعیین اینکه آیا ارتباطی بین سیگنال الکتریکی سلولها و حضور پروتئین ….-حتی به مقدار ناچیز-وجود دارد، میتوانیم این بیماری را زودتر از موعد تشخیص دهیم.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید