انتشار این مقاله


نکاتی برای حفظ سلامتی در دوران پیری

با وجود بالارفتن آمار سن و سال، افراد بیشتری درحال ابتلا به بیماری‌های مزمن نظیر دیابت و بیماری‌های قلبی هستند که خود در کاهش سن و افزایش هزینه‌های پزشکی نقشی اساسی دارد اما افزایش سن لزوما به‌معنای از کارافتادگی نیست. در ادامه به معرفی برخی نکاتی که به حفظ  سلامت در دوران پیری کمک می‌کند […]

با وجود بالارفتن آمار سن و سال، افراد بیشتری درحال ابتلا به بیماری‌های مزمن نظیر دیابت و بیماری‌های قلبی هستند که خود در کاهش سن و افزایش هزینه‌های پزشکی نقشی اساسی دارد اما افزایش سن لزوما به‌معنای از کارافتادگی نیست. در ادامه به معرفی برخی نکاتی که به حفظ  سلامت در دوران پیری کمک می‌کند اشاره می‌کنیم.

هیچوقت دیر نیست!

هرگز برای شروع سبک زندگی سالم‌تر دیر نیست حتی زمانی که در دهه‌های ۶۰یا ۷۰ عمر خود به‌سر می‌برید نیز با اقدام به تغییرات، می‌توانید به بهبود شرایط خود کمک کنید. هرچند چشم‌پوشی از تغییرات این دوران ممکن نیست اما این تغییرات لزوما به‌معنای بیماری و ازکارافتادگی نمی‌باشند.

ورزش کنید!

مهم‌ترین اقدامی که می‌توان برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مزمن انجام داد، ورزش‌کردن منظم است. حتی پس از ابتلا به بیماری‌های مزمن نیز با برنامه‌ی ورزش صحیح می‌توان به بهبود شرایط کمک کرد.

ورزش کردن به کنترل وزن، کاهش فشارخون و افزایش قدرت عضلات کمک می‌کند که خود به جلوگیری از بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کند؛ برای مثال افزایش حجم ماهیچه‌ها به بدن کمک می‌کند که همانند یک فرد جوان به متابولیزه‌کردن داروها بپردازد درنتیجه اثرات داروها راحت‌تر اعمال می‌شود. ورزش‌کردن فواید فراوانی برای سلامت روان نیز دارد.
بنابراین اشخاص سالخورده باید برنامه‌ی ورزشی متناسب با وضعیت خود داشته باشند.

وزن خود را کنترل کنید

واضح است که نگه‌داشتن وزن در یک طیف مناسب با ورزش‌کردن و کنترل رژیم غذایی مزایای فراوانی دارد. درصورتی که بتوانید وزن خود را نرمال نگه‌دارید، می‌توانید از بسیاری از بیماری‌ها نظیر دیابت و آرتریت جلوگیری کنید که نزدیک به ۲۰ میلیون از مردم آمریکا به آن‌ها مبتلا هستند.

اندکی پیشگیری!

برای سالم‌تر کردن پروسه‌ی پیری، گام‌هایی برای پیشگیری از بیماری‌ها نظیر تحت نظر بودن برای پیشگیری از سرطان سینه، سرویکس و روده یا استفاده‌ی سالانه از واکسن آنفولانزا می‌تواند اقدام بسیار مهمی باشد.

مراقبت دائم از شاخص‌های سلامتی نظیر فشارخون درمراحل ابتلایی کنترل بیماری‌هایی مانند دیابت را بسیار آسان می‌کند.

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *