انتشار این مقاله


چرت زدن قبل از امتحان می‌تواند همانند مطالعه موثر باشد!

قبل از يك امتحان بزرگ به شما يك ساعت فرجه دادند؟ چطور بايد از آن استفاده كنيد؟ به نظر مى‌رسد چرت زدن مى‌تواند مانند بازبينى منابع امتحانى موثر باشد، و نيز مى تواند اثرى به نسبت درازمدت تر داشته باشد. البته مطالعه چندین باره متن براى فهم آن، امری روشن و بدیهی است. جيمز كازينز […]

قبل از يك امتحان بزرگ به شما يك ساعت فرجه دادند؟ چطور بايد از آن استفاده كنيد؟

به نظر مى‌رسد چرت زدن مى‌تواند مانند بازبينى منابع امتحانى موثر باشد، و نيز مى تواند اثرى به نسبت درازمدت تر داشته باشد. البته مطالعه چندین باره متن براى فهم آن، امری روشن و بدیهی است.

جيمز كازينز از دانشكده پزشكى Duke-NUS سنگاپور مى گويد:

هر گونه فعال سازى دوباره ردپاى حافظه به قوى تر شدن و مستحكم تر شدن آن می‌انجامد. هر مقدار كه پيشامد خاصى را به تناوب به خاطر آوريد به همان مقدار ردپاى آن در ذهنتان قوى تر خواهد ماند.

با اين حال گفته مى شود كه خواب نيز براى حافظه حياتى است. خواب مناسب شبانه مى تواند به ذهن شما كمك كند كه هرآنچه را كه در طول روز ياد گرفته ايد در حافظه خود مستحكم كند، و يادگيرى هر آنچه در حالی که بعد از آن خواب كافى نداشته باشيد دشوار خواهد بود. ‎پس اگر به ما يك ساعت وقت بدهند، بهتر است خواب كوتاهى (بين ٢ الى ٤٥ دقيقه) داشته باشيم يا اينكه با شتاب به مطالعه بپردازيم؟

كازينز همراه با هماكارانش سعى كردند كه به اين سوال پاسخ دهند. آنها ٧٢ نفر را انتخاب كردند و برايشان ١٢ گونه مختلف مورچه و خرچنگ را به همراه رژيم هاى غذايى ، زيستگاه و … تدريس كردند.

بعد از گذشت ٨٠ دقيقه از تدريس، به دانش آموزان يك ساعت مهلت داده شد كه يا به فيلم نگاه كنند يا خواب كوتاهى داشته باشند و يا به بازبينى دروس ارائه شده بپردازند. سپس دانش آموزان سر ميز امتحان نشستند و به ٣٦٠ سوال آن در مورد مورچه ها و خرچنگ ها جواب  دادند.

فوايد بلند مدت

گروهى كه در آن بازه زمانى خواب كوتاهى داشتند بهترين نتيجه را در امتحان كسب كردند. كازينز و همكارانش بعد از يك هفته دانش آموزان را براى شركت در امتحانى ديگر فراخواندند. دوباره افرادى كه چرت زده بودند بهترين نتيجه را بدست آوردند. با اينكه افرادى كه در آن بازه، درس خوانده بودند نسبت به آنهايى كه فيلم نگاه كرده بودند نتايج بهترى كسب كرده بودند ولى در امتحان دوم برترى خود را از دست دادند و تفاوت قابل ملاحظه اى بين دو گروه مشاهده نشد.

اين مسئله نشان مى دهد كه تند خوانی اطلاعات مى تواند در كوتاه مدت مثمر ثمر باشد، در حالى كه در بلند مدت نمى تواند به آن صورت مفيد باشد.تا زمانى كه گروه تحقيقات گسترده ترى انجام دهد، شواهد اين طور نشان مى‌دهد كه خواب كوتاه مدت مى تواند حداقل مشابه با مطالعه عجولانه موثر باشد، و البته شايد هم بهتر عمل كند.

مى توان گفت خواب كوتاه مدت در بالا بردن هشيارى افراد نقش دارد و نتايج بالا می‌تواند به همين دليل باشد. كازينز مى گويد انسان در ساعت سه بعد از ظهر يك كاهش هوشيارى طبيعى را تجربه مى كند و به همين دليل چرت زدن در اين مدت مى تواند به بالا بردن هشيارى فرد كمك كند.

كازينز همچين توصيه اى براى دانش آموزان دارد:

با مطالعه ى عجولانه جهت فرو كردن تعدادی مطلب به مغزتان به خود استرس وارد نكنيد. چرت زدن نيز مى تواند به همان مقدار موثر باشد.

محمد حسين فلاحى


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *