انتشار این مقاله


نور فرابنفش: کشتن باکتری یا سلامتی انسان؟!

بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها اغلب نور ماوراء بنفش (UV) را برای کشتن میکروب ها استفاده می‌کنند، اما این استفاده دارای یک اشکال بزرگ و اساسی است: این نور می‌تواند به انسان آسیب برساند. بنابراین فقط و فقط باید چراغ‌های فرابنفش برای کشتن میکروب‌ها  در مکان‌هایی نظیر اتاق‌های خالی عمل و در زیر هودهای استریل‌کننده آزمایشگاه‌های مورد […]

بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها اغلب نور ماوراء بنفش (UV) را برای کشتن میکروب ها استفاده می‌کنند، اما این استفاده دارای یک اشکال بزرگ و اساسی است: این نور می‌تواند به انسان آسیب برساند. بنابراین فقط و فقط باید چراغ‌های فرابنفش برای کشتن میکروب‌ها  در مکان‌هایی نظیر اتاق‌های خالی عمل و در زیر هودهای استریل‌کننده آزمایشگاه‌های مورد استفاده قرار می‌دهند. در حال حاضر، محققان کشف کرده‌اند که مردم ممکن است در اطراف یک طول موج کوتاه‌تر از اشعه ماوراء بنفش ایمن باشند درحالیکه همچنان بتوان از خاصیت میکروب کشی اشعه‌ی جدید استفاده کرد، و از لحاظ نظری آن را به یک ابزار جدید تبدیل کند که می تواند مانع از گسترش بیماری در مدارس، هواپیماهای پر از جمعیت، موادغذایی که از گیاهان بدست می‌آیند و حتی اتاق های عمل و آزمایشگاه ها شود.
چراغ‌های UV ضدعفونی می‌کنند و باعث خراب‌شدن پیوندهای مولکولی می‌شوند که این پیوندها مواد ژنتیکی و پروتئین‌های میکروبی رابه صورت منسجم در کنار یکدیگر نگه می‌دارند. چراغ‌هایی که به طور متداول از آن‌ها استفاده می‌شود دارای طول موج ۲۵۴ نانومتر (nm) هستند که دارای طول موج نسبتا کوتاه UV است – به اصطلاح این چراغ‌ها چراغ‌های گروه “C” نامیده می‌شوند- اما می‌تواند با نفوذ به پوست و چشم‌ها، منجر به سرطان و آب مروارید شود. بنابراین برای ۴ سال گذشته، یک گروه تحت رهبری فیزیکدان دیوید برنر در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا در نیویورک، طول موج‌های کوتاه‌تر، به نام “نور UVC” را آزمایش کرده است که نمی‌تواند به لایه‌های بیرونی چشم یا پوست نفوذ کند. محققان دریافتند UVC از بین می‌رود باکتری‌ها بر روی سطوح و به موش آزمایشگاهی آسیب نمی‌رساند.
برنر و همکارانش بعدا در مورد این موضوع گفتند که آیا UVC میتواند مشکل عمده سلامت را در بسیاری از تنظیمات عمومی مطرح کند: میکروب‌های هوائی. تیم اولین ویروس۲های آنفولانزا را در داخل یک اتاقک قرار داد و آنها را به نور UVC با طول موج ۲۲۲ نانومتر یا به عنوان کنترل تبدیل کردند. محققان سپس نمونه‌های مایع را از محفظه جمع آوری کردند و آنها را در سلول‌های حساس آنفولانزا در کلیه سگ گسترش دادند. محققان در یک تحقیق پیش از چاپ در روز ۲۸ دسامبر ۲۰۱۷ در bioRxiv گزارش دادند که نمونه‌هایی که در معرض نور UVC نبودند می‌توانند سلول‌ها را آلوده کنند، اما آن‌هایی که در معرض این نور بودند نمی‌تواند سلول‌ها را آلوده کنند. شان گیبس، یک بهداشت حرفه‌ای که خواص ضد عفونی UVC را در دانشکده بهداشت عمومی هند  در بلومینگتون مطالعه کرده است، می‌گوید:

اگر مطالعات به درستی انجام شود و در کنار یکدیگر قرار بگیرند این نور به راستی باعث از بین رفتن راه‌های انتقال بیماری می‌شود .

برنر ۵ سال پیش به دنبال خواص میکروارگانیسم UVC بود، پس از آنکه دوستش برای یک عمل جراحی مینور به بیمارستان منتقل شد و به باکتری‌های مقاوم به دارو آلوده شد و این ابتلا به طور کل زندگی او را تحت تاثیر قرار داده بود. برنر در سخنرانی TED خود در آوریل ۲۰۱۷ گفت:

من یک جنگ شخصی خود را در مورد این اشکال پیش آمده اعلام می‌کنم.

برنر در یک مرکز تحقیقاتی رادیولوژی تاسیس شده توسط ماری کوری کار می‌کند، جایی که او در مدت زمان طولانی با اشعه یونیزاسیون، اشعه ایکس و اشعه گاما کار می‌شده و تمرکز کمی بر استفاده از UVC بوده است. اما پس از مرگ دوستش، او بسیار متعجب شد. وی می‌گوید:

مطالعات قبلی قطعا نشان داده اند که نور UVC به سرعت باکتری ها را می‌کشد، اما آنها این مسئله را یادآور نشدند که این نور قادر به نفوذ سلول‌های انسانی نبودند.

تیم برنر از پیشرفت‌های اخیر در لامپ های اگزایمر استفاده کرد، که برای استفاده در عمل جراحی چشم لیزیک شناخته شده است. در این لامپ ها گاز کریپتون و کلر را برای تولید فوتون‌های تک طول موج بین ۲۰۷ تا ۲۲۲ نانومتر، مخلوط می کنند. محققان فیلترها را به لامپ‎ها اضافه کردند تا تمام طول موج مورد نظر را حذف کنند. برنر می گوید:

ایده ما در مورد فناوری برای تولید نور یکنواخت از این طول موج، استفاده چندانی نخواهد داشت. او می‌گوید هزینه هر لامپ کمتر از ۱۰۰۰ دلار است، که اگر تکنولوژی خود را در عرصه‌های روز اثبات کند و یک توده از شرکت‌ها آن را تولید کنند، می‌تواند هزینه های آن به شدت کاهش یابد. او در مورد برنامه‌های تجاری خود صحبتی نکرد.

جیمز مکدیتیت، یک  متخصص بهداشت حرفه ای در دانشکده بهداشت عمومی هاروارد که خواص ضدباکتریایی  UVC را مورد مطالعه قرار می‌دهد، وی می‌گوید که او در از کشتار باکتریایی که در آزمایش  برنر و همکارانش مشاهده کرده بود بسیار شگفت زده بود. وی اشاره می‌کند که مقاله جدید هنوز از طریق همکاران وی مورد بررسی قرار نگرفته است. McDevitt همچنین هشدار می‌دهد که حتی اگر طول موج ۲۲۲ نانومتر ثابت کند که نسبتا امن است، هنوز محدودیت‌های قرار گرفتن در معرض این نوع از نور وجود دارد. علاوه بر این، ممکن است این نور برای از بین بردن طیف گسترده‌ای از باکتری ها و ویروس‌ها که خارج از محدوده‌ی طول موجی مورد بحث عمل نکنند. در نهایت، لامپ‌های آویزان دار سقف اتاق ممکن است باکتری‌ها و ویروس‌های معلق در هوا را ازبین ببرد و یا تاثیر محسوسی روی آن‌ها داشته باشد اما تاثیر کمی روی سطوح آلوده به میکروب دارند.
برنر و همکارانش برای انجام مطالعات بیشتر با نور UVC و میکروب ها، هر دو این مطالعات انجام شده چه بر روی میکروب‌ها و چه اثرات نور UVC  برای ارزیابی ایمنی و اثربخشی آن در دوزهای مختلف برنامه ریزی می‌کنند. اگر همه چیز به خوبی پیش رود، می‌توان گفت که که ممکن است داده‌های کافی برای دستیابی به تصویب قانونی در چند سال آینده داشته باشند.

پرنیا پویا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید