انتشار این مقاله


مردم آمریکا دمای خانه‎های خود را شبیه به شرایط آب‌وهوایی آفریقا، خاستگاه انسان مدرن، تنظیم می‌کنند!

بر اساس فرضیه‌ای که مطرح شده و با توجه به این که نواحی اطراف کنیا، بنا بر آخرین یافته‌های علمی، خاستگاه انسان مدرن است، مردم سعی می‌کنند شرایط خود را شبیه به زمانی کنند که اجدادشان هیچ کنترلی بر دما نداشتند.

تیمی از محققان دانشگاه ایالت کارولینای شمالی ادعا کرده‌اند که مردم ایالات متحده تمای دارند ترموستات‌های خود را روی دماهایی تنظیم کنند که شرایط محیط طبیعی را در بخش‌هایی از آفریقا تقلید می‌کنند. این مقاله که در ژورنال Royal Society Open Science منتشر شده، به تعبیه‌ی حسگر در منازل تعدادی از شهروندان آمریکا و نتایج حاصل از آن اشاره دارد.

البته هدف اصلی مطالعه بررسی دما داخل محیط خانه نبود. محققان به منظور بررسی موجودات زنده در محیط‌های خانگی، مثل میکروب‌ها، حشرات و جوندگان، و ارتباط جمعیت آن‌ها با شرایط آب و هوایی داخل خانه اقدام به تعبیه حسگر در منازل نمودند. این دستگاه‌ها دما و رطوبت ساعات شبانه‌روز را در یک سال ثبت کرده و اطلاعات را در اختیار محققان قرار دادند.

یافته‌ها حاکی از آن بود که پایین‌ترین میانگین دمایی، ۸ درجه‌ی سانتی‌گراد در شب و بالاترین میانگین، ۳۶ درجه بود.

کار بعدی محققان تقسیم کردن نقشه‌ی کره‌ی زمین به بخش‌هایی با طول و عرض جغرافیایی نیم درجه و تعیین میانگین دمایی هر کدام از آن‌ها بود. با مقایسه‌ی یافته‌های پیشین در خانه‌های ایالات متحده با نقشه‌ی حاصله، معلوم شد که مردم آمریکا شرایط محیطی داخل خانه‌های خود را تقریباً شبیه به شرایط محیطی غرب کنیا و سایر نواحی آفریقای شرقی درست می‌کنند.

همچنین شرایط محیطی کنیا مثل آمریکا تمایل به هوای خشک دارد. بر اساس فرضیه‌ای که مطرح شده و با توجه به این که نواحی اطراف کنیا، بنا بر آخرین یافته‌های علمی، خاستگاه انسان مدرن است، مردم سعی می‌کنند شرایط خود را شبیه به زمانی کنند که اجدادشان هیچ کنترلی بر دما نداشتند. ظاهراً پس از گذشت نزدیک به ۲۰۰ هزار سال، هنوز هم دمایی که ما با آن راحتیم، یکیست.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید