انتشار این مقاله


درمان آب سیاه چشم با لیزر: بهترین نتیجه با ۱۵ دقیقه لیزر درمانی

در انگلستان استفاده از لیزر برای درمان نقص‌های بینایی از جمله گلوکوما، یکی از روش‌های اصلی درمان است. یکی از روش‌های موفقیت آمیز برای درمان گلوکوما، جایگزینی تکنیک لیزر درمان(SLT) به‌جای استفاده از قطره‌ی چشم می‌باشد. مطالعات نشان می‌دهد که SLT تنها روش ایمن و موثر در درمان نیست اما با این روش درمانی در […]

در انگلستان استفاده از لیزر برای درمان نقص‌های بینایی از جمله گلوکوما، یکی از روش‌های اصلی درمان است. یکی از روش‌های موفقیت آمیز برای درمان گلوکوما، جایگزینی تکنیک لیزر درمان(SLT) به‌جای استفاده از قطره‌ی چشم می‌باشد. مطالعات نشان می‌دهد که SLT تنها روش ایمن و موثر در درمان نیست اما با این روش درمانی در انگلستان، هزینه‌ای بالغ بر۱.۵ میلیون یورو در سال کاهش می‌یابد.

Gus Gazzard از بیمارستان چشم Moorfield می‌گوید:

لیزر درمانی، روشی ساده، ایمن و بدون درد است و تاثیری بیشتر از قطره‌های چشم دارد و حتی باعث کاهش هزینه‌های درمانی شده‌است.

لیزر درمانی، یک روش درمانی یک دفعه‌ای است. اما در استفاده از قطره‌ی چشم برای درمان، از عوارض آن که بگذریم، بیمار باید بقیه‌ی عمر خود را از قطره‌ی چشم استفاده کند. عوارض استفاده از قطره‌ی چشم شامل: افزایش خطر ابتلا به کاتراکت، کاهش نبض

گلوکوما یکی از دلایل نابینایی در جهان است. در انگلستان حدود ۲% جمعیت بالای ۴۰ سال به خصوص در افرادی که کانال‌های چشم مسدود شده‌اند، درگیر این بیماری‌اند. در افرادی که کانال‌های چشم مسدود شده‌اند، ترشحات چشم نمی‌تواند خارج شود و فشار چشم افزایش پیدا می‌کند و می‌تواند به عصب اپتیک که از مغز می‌آید آسیب بزند. نابینایی، نتیجه‌ی عدم درمان گلوکوما خواهد بود. در انگلستان بیشتر بیماران از قطره‌ی چشم استفاده می‌کنند. این روش علاوه بر این که به خروج مایعات از چشم کمک می‌کند، باعث کاهش ترشحات چشم نیز می‌شود. قطره‌ی چشم باید هر روز استفاده شود، برخلاف SLT که یک درمان یک دفعه‌ای است و در بیمارستان به صورت سرپایی در ۱۵ دقیقه انجام می‌شود. در روش SLT بیمار جلوی دستگاهی مشابه میکروسکوپ می‌نشیند و به آن نگاه می‌کند. حدود ۱۰۰ پرتو از لیزر به چشم بیمار اصابت می‌کند. این پرتوها، در مناطق خروج ترشحات چشم، اطلاعات بینایی را تشدید می‌کند و درنتیجه اسندادها را برطرف می‌نماید. همان طور که ترشحات چشم کاهش می‌یابد، فشار چشم نیز کم می‌شود و گلوکوما بهبود می‌یابد. سوالاتی که معمولا چشم پزشک‌ها با آن‌ها روبه رو می‌شوند این است که کدام تکنیک برای بیمار بهتر است و آیا تفاوتی در اهمیت خدمات سلامت وجود دارد؟ برای پی بردن به پاسخ این سوالات، محققان حدود سه سال ۷۱۸ بیمار را مورد بررسی قرار دادند و تفاوت تاثیر روش‌های درمانی را ارزیابی کردند.

نتایجی که در روز چهانی گلوکوما در روز یکشنبه منتشر شد، نشان داد که بیمارانی که با SLT درمان شده بودند، فشار چشم نرمالی داشتند. بدون در نظر گرفتن نتایج این روش درمانی در انگلستان، استفاده از روش‌های درمانی یک دفعه‌ای مانند SLT برای جوامعی که از تجهیزات خدمات درمانی محروم‌اند، اهمیت زیادی دارد. در واقع نیازی به پیگیری بیمار پس از درمان و نسخه‌های دارویی متعدد نیست و تمام مراحل درمانی در یک جلسه انجام می‌شود.

Thomas Brunner از مرکز تحقیقاتی گلوکوما می‌گوید:

در کشورهای در حال توسعه،SLT می‌تواند قدم بزرگی در جلوگیری از نابیناییِ بیماران گلوکومایی بردارد.

صبا قلی پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید