انتشار این مقاله


دانه های فوردایس چرا ایجاد می شوند و آیا قابل درمان هستند؟

در این مقاله درباره ی دانه های فوردایس و روش های درمان آن خواهیم خواند.

دانه های فوردایس چیست؟

دانه های فوردایس برجستگی های سفید مایل به زردی می باشند که در حاشیه ی لب ها در نزدیکی گونه ها دیده می شوند. فارغ از این که زن هستید یا مرد، در موارد کمتری ممکن است در لابیا یا آلت تناسلی و اسکروتوم ظاهر شود.

لکه ها که به آن گرانول های فوردایس یا غده های فوردی نیز می گویند غدد روغنی بزرگ شده هستند. آن ها کاملاً طبیعی، بی ضرر و بدون درد هستند. براساس گزارش موردی در سال ۲۰۱۵ که در ژورنال Clinical case Reports and Review منتشر شده است، آن ها در ۷۰ تا ۸۰ درصد از بزرگسالان رخ می دهند.

غدد چربی معمولاً با فولیکول های مو در ارتباط هستند. دانه های فوردایس در جایی از پوست شما ظاهر می شود که مویی در آن وجود ندارد. آن ها معمولاً به صورت برجستگی های جدا شده یابه صورت پراکنده شکل می گیرند، اما گاهی اوقات آن ها را متراکم و به هم چسبیده می بینیم.

چگونه می توان دانه های فوردایس را شناسایی کرد؟

دانه های فوردیس حدود ۱ تا ۳ میلی متر (۰/۰۴ تا ۱۲/۱۲ اینچ) قطر دارند؛ اما می توانند بزرگ ترنیز باشند. آن ها معمولاً به رنگ زرد روشن هستند. اگر در ناحیه تناسلی شما افزایش یابند، می توانند یک رنگ مایل به قرمز باشند. کشش پوست اطراف سبب پدیدارشدن فوردایس تناسلی می شود .

دانه های فوردایس به احتمال زیاد در قسمت بیرونی لب یا داخل لب و گونه های شما شکل می گیرد. آن ها معمولاً به صورت متقارن، در دو طرف لب شما ظاهر می شوند.

فوردایس تناسلی: گرانول های فوردایس می تواند در لابیای زنان و اسکروتوم و پنیس مردان نیز گسترش یافته و ظاهر شود.

ورزش های فوردیس اغلب قابل توجه نیستند اما در بعضی موارد می توانند ناخوشایند باشند. آن ها دردناک، خارشی یا عفونی نیستند. به ندرت ممکن است لکه های روی آلت تناسلی شما در حین مقاربت خونریزی کند.

برخی دیگر از بیماری های پوستی ممکن است شبیه دانه های فوردایس باشد، از جمله:

کیست میلیوم، برجستگی های زمخت، سفید و گرد است که می تواند روی صورت شما ایجاد شود.
هایپرپلازی سباسئوس، شرایطی که می تواند باعث ایجاد برجستگی های کوچک و نرم شود.
کیست های اپیدرموئید، توده های کوچک و سختی هستند که می توانند در زیر پوست شما ایجاد شوند.
سرطان سلول های قاعده ای، نوعی از سرطان پوستی است که می تواند به عنوان برجستگی، لکه دار قرمز یا رشد دیگری ظاهر شود

در ناحیه تناسلی شما، ممکن است دانه های فوردایس را با زگیل های تناسلی یا بیماری جنسی دیگر اشتباه کنید.

چه عواملی باعث ایجاد دانه های فوردایس می شود؟

گرانول های فوردایس قسمت طبیعی آناتومی بدن شما هستند. آن ها در بدو تولد وجود دارند، اما معمولاً تا زمان بلوغ، یعنی تغییرات هورمونی سبب بزرگ شدن آن ها می شوند قابل توجه نیستند.

آیا افراد خاصی بیشتر در معرض دانه های فوردایس قرار می گیرند؟

طبق مطالعه ای که در مجله Clinical Case Reports and Review منتشر شده است، شیوع گرانول های فوردایس در مردان حدودا دو برابر بیشتر می باشد. برخی منابع اعلام کرده اند که افراد دارای پوست روغنی هستند، دانه های بیشتری دیده می شود.

برخی مطالعات لکه های فوردایس را به بیماری های جدی تر مرتبط کرده اند.

طی مطالعه ای در سال ۲۰۱۴ با اعضای خانواده مشخص شد که ۱۰۰ درصد از شرکت کنندگان که یک شکل ارثی از سرطان کولورکتال داشتند نیز دارای لکه های فوردایس در دهان خود بودند.

نویسندگان اظهار داشتند که وجود دانه های فوردایس ممکن است به پزشکان در شناسایی خانواده هایی که شانس بیشتری در ابتلا به این نوع سرطان دارند کمک کند. این مطالعه گزارش می دهد که تحقیقات بیشتری هنوز مورد نیاز است.

یکی دیگر از مطالع های معتبر که در مجله تحقیقات دندانپزشکی منتشر شده، نشان می دهد که تعداد زیادی از لکه های فوردایس در دهان شما ممکن است با هایپرلیپیدمی همراه باشد. این وضعیت شامل افزایش سطح چربی ها در خون شما است. این یک عامل خطر برای بیماری های قلبی است.

آیا به پزشک مراجعه کنیم؟

لکه های فوردایس خوش خیم هستند. آن ها ناشی از بیماری نیستند. در بسیاری موارد، قابل توجه نیستند. در بعضی موارد، ممکن است ناخوشایند باشند.

ممکن است لکه های فوردایس را با وضعیت بدخیم دیگر اشتباه بگیرید.

اگر متوجه لکه های دستگاه تناسلی خود شده اید، با پزشک خود ملاقات کنید. آن ها ممکن است به جای لکه های فوردیس، نشانه ای از STD باشد. پزشک شما می تواند در رد کردن یا تشخیص و معالجه سایر علل احتمالی برجستگی کمک کند.

اگر لکه های فوردایس را روی لب های خود دارید و ازدیده شدن آن ها ناراضی هستید، با پزشک خود صحبت کنید.ممکن است پزشک معالج جهت درمان یا حذف لکه ها راهکارهایی پیشنهاد دهد.

دانه های فوردایس چگونه تشخیص داده می شوند؟

پزشک شما ممکن است لکه های فوردایس را تنها با ظاهر آن ها تشخیص دهد. در بعضی موارد، ممکن است بیوپسی انجام دهند. در این روش، آن ها نمونه ای از بافت را از ناحیه آسیب دیده خارج می کنند تا زیرمیکروسکوپ بررسی شود.

لکه های فوردایس چگونه درمان می شوند؟

لکه های فوردایس معمولاً نیازی به درمان ندارند. اما اگر می خواهید لکه ها را به دلایل زیبایی از بین ببرید، راه حل های درمانی وجود دارد. در اینجا برخی از گزینه هایی که می توانید با پزشک خود صحبت کنید وجود دارد.

جراحی میکرو پانچ

پزشک شما ممکن است از عمل جراحی میکرو پانچ برای از بین بردن سریع و مؤثر لکه های متعدد از صورت یا ناحیه تناسلی شما استفاده کند. آن ها قبل از انجام این عمل، از بی حسی موضعی برای کاهش درد شما استفاده می کنند. سپس از دستگاه کوچک قلم مانند برای سوراخ کردن پوست و از بین بردن بافت ناخواسته استفاده می کنند.

این روش جای زخم نمی گذارد. مطالعه ای در سال ۲۰۱۳ که در مجله جراحی پلاستیک، ترمیم و زیبایی بینی منتشر شده است نشان داد که شرکت کنندگان هیچ علائمی از تکرار لکه های فوردیس را یک سال پس از جراحی نشان ندادند.

درمان با لیزر

پزشک شما ممکن است از روش های لیزر دی اکسید کربن برای از بین بردن لکه های فوردایس شما استفاده کند. با این حال، این نوع درمان با لیزر ممکن است جای زخم بگذارد. لیزرهای رنگی پالس ممکن است زخم کمتری داشته باشند.

هر دو لیزر از پرتو متمرکز نور استفاده می کنند، اما طول موج آن ها متفاوت است. درمان با لیزر پالس رنگ گران تر است.

درمان های موضعی

درمان های موضعی برای کوچک کردن یا از بین بردن لکه های فوردایس شامل اسید کلراستریک، ترتینوئین موضعی (Avita ، Retin-A) و ایزوترتینوئین خوراکی (Sotret ، Claravis) می باشد.

پزشک شما ممکن است ترکیبی از این درمان های موضعی با درمان های لیزر توصیه کند. آن ها ممکن است عوارض جانبی مانند التهاب و احساس سوزش ایجاد کنند.
سایر درمان ها

سایر درمانها شامل الکتروداسیون / کاتریزاسیون است.

چشم انداز گرانول های فوردایس چیست؟

لکه های فوردایس به طور کلی بدون درمان از بین می روند. نکته مهم این است که آن ها طبیعی باشند.آن ها نشانه ی بیماری نبوده و اکثر مرپم این گرانول ها را دارند.

لکه های فوردایس یک اتفاق طبیعی و بی ضرر است. اگر لکه های شما به دلایل زیبایی باعث ناراحتی شما شده است، در مورد روش های ممکن درمان با پزشک خود صحبت کنید. هیچ مدرک علمی وجود ندارد که داروهای خانگی به از بین بردن این نقاط کمک کنند.

دانه های فوردایس را فشار ندهید؛ این کار نه تنها آن ها را از بین نمی برد بلکه می تواند سبب عفونت نیز شود.

سنا محمد علیزاده رامی


نمایش دیدگاه ها (1)
  1. سلام من یه سوال راجب همین دونه ها داشتم من متاسفانه تو سن ۱۷سالگیم با یه پسری که تومور مغزی داشت رابطه دهانی داشتم یادمه بعد اون رابطه هروطرف لبم قرمز شده بود بعد چند روز دیدم گوشه های لبم دونه های سفیدی زده برجسته نیست ولی باز زبون میشه حس کرد و میشه اونو دید البته توقسمت بیرونی لب نیست فقط خودم میتونم ببینم میخاستم بپرسم کهامکان داره خطرناکه باشه؟ازاون رابطه ۵سال میگذره اون اقا از دنیارفتن و منم ازدواج کردم ولی همش میترسم که همسرم اسیب ببیته چقدر میتونه خطرناک باشه

دیدگاهتان را بنویسید