انتشار این مقاله


راز موفقیت: ده کار سختی که باید انجام دهید

قورباغه زشته رو قورت بده من همیشه سخنرانی‌هایم را با عکس یک خزنده یا قورباغه‌ی بزرگ بر روی صفحه‌ی نمایش شروع می‌کنم. ولی من این کار را بر مبنای این حقیقت انجام می‌دهم که اگر برای صبحانه یک قورباغه بخورید، روز خوبی خواهید داشت. در واقع این کار، عمل به تعویق انداختن را نشانه گرفته […]

قورباغه زشته رو قورت بده

من همیشه سخنرانی‌هایم را با عکس یک خزنده یا قورباغه‌ی بزرگ بر روی صفحه‌ی نمایش شروع می‌کنم. ولی من این کار را بر مبنای این حقیقت انجام می‌دهم که اگر برای صبحانه یک قورباغه بخورید، روز خوبی خواهید داشت.

در واقع این کار، عمل به تعویق انداختن را نشانه گرفته است و به معنی ایجاد انظباط شخصی است.

به تعویق انداختن کار‌ها، هنر رقابت کردن با دیروز است. این کار، اجتناب فعالانه از انجام کارهایی است که کسل کننده، خسته کننده، و استرس زا هستند و آن‌ها را دوست ندارید. با این حال، زندگی و کسب و کار از بسیاری از این عناصر تشکیل شده‌ است. من به مدت ۳۷ سال یک شرکت اجسام نیمه رسانای تجاری را اداره می‌کردم و روزهایی بود که نمی‌خواستم و علاقه‌‌ای نداشتم تا آخرین شماره‌های مالی را کنترل کنم یا مشکلات خطوط تولید را حل کنم. اما آن‌ها قورباغه‌های زشت کار من بودند، و من آن‌ها را با خنده قورت دادم.

انضباط مانع از به تعویق انداختن کار‌ها می‌شود؛ (من در کتاب خودم کار‌های سخت را اول انجام دهید به این موضوع اشاره کرده‌ام)، زیرا انضباط شخصی باعث می‌شود کاری را که دوست ندارید به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

اگر شما ۱۰ کار را باید انجام دهید، و یکی از موارد را بخاطر اینکه آن را دوست ندارید کنار می‌گذارید، باید در نهایت آن را انجام دهید. با این حال، در حالی که شما ۹ کار دیگر را انجام می‌دهید، تنها ناراحتی در ذهن شما، تنها چیزی که ذهن شما را درگیر می‌کند، انگیزه شما را از بین می‌برد، انرژی شما را کاهش می‌دهد، و به طور کلی شما را ناتوان می‌کند، همین یک مساله خواهد بود.

به طور خلاصه، اگر ابتدا کارهای سخت را انجام دهید، اگر قورباغه زشت خود را برای صبحانه بخورید، کارهای دیگر همراه با آن پرواز می‌کنند و انجام می‌شوند. شما از تاخیر آزاد شده‌اید، آزاد شده از اضطراب هستید، و از تمام سایر فعالیت‌ها لذت خواهید برد. من متوجه شدم که بهره وری شخصی من زمانی که کارهای ناراحت کندده را اول از همه انجام می‌دهم و آن را خارج از جعبه می‌گذارم ۲۰٪ افزایش می‌یابد.

این فقط یک نسخه تجاری نیست. زندگی پر از قورباغه‌های زشت است. به همین دلیل است که همه‌ی ما لیستی‌های برای سال نو می‌نویسیم (چون کار‌های سخت در اطراف مسیر ما قرار دارند) و به سرعت آن‌ها را رها می‌کنیم (زیرا هنوز هم کار سختی برای انجام دادن هستند). با این حال هر یک از این به تعویق انداختن کار‌ها سرباری بر سلامت، ذهنیت، اراده و جرئت شما ایجاد می‌کند. هر قورباغه‌ی زشتی که آن را سر میز صبحانه می‍‌‌‌‌بینید و از خوردن آن اجتناب می‌کنید، صبح روز بعد از بین نمی‌رود بلکه قورباغه‌های زشت و جدید بیشتری تولید می‌کند.در مدت زمان کوتاهی، میز صبحانه شما پر از قورباغه‌هایی خواهد شد که خودتان اجازه‌ی رشد به آن‌ها داده‌اید.

در اینجا یک مورد شخصی را مطرح می‌کنم. وارن شریک من یک زندگی بدون قورباغه را سپری می‌کرد. این نوع زندگی  شامل عادت‌های بهداشتی او بود. او به رژیم غذایی اعتقادی نداشت و ورزش نمی‌کرد، و بدون وقفه سیگار می‌کشد. زندگی او به خوردن قورباغه های زشتی که برای سلامت مفید هستند، اختصاص نداشت. او در سن ۶۹ سالگی فوت کرد، در حالی که من هنوز در سن ۸۱ سالگی قوی هستم، سنی که به شوخی آن را «بازنشستگی» می‌نامند. در حقیقت، من سخت‌تر کار می‌کنم و بیش از هر زمان دیگری از کار کردن لذت می‌برم.

شما چه قورباغه‌هایی در گنجه آشپزخانه‌ی خود دارید؟ در این متن ده قورباغه‌ای که حتما باید قورت دهید آورده شده است.

۱. یک برنامه ورزشی دقیق روزانه داشته باشید

من یک بار یک کمدین را دیدم که می‌گفت که او ورزش کردن را دوست ندارد چون “خسته کننده است، و دردناک است”. این دو قورباغه‌ی زشت در یک بشقاب است که باید خورده شود!

اما ذهن و بدن شما سیستم‌های مرتبط بهم هستند که بقای هریک برای عملکرد درست دیگری کاملا ضروری است. «یک ذهن سالم در بدن سالم » قدیمی‌ترین ادعاهای ثبت شده در این مورد است زیرا این یک حقیقت اساسی است.

و این حقیقت زمانی سرگرم کننده‌تر می‌شود که به این نکته توجه کنیم که ورزش کردن باعث می‌شود انجام همه وظایف دیگر راحت‌تر و لذت بخش‌تر باشد زیرا بدن و ذهن کاملا آماده پذیرش مسئولیت‌ها هستند.

۲. خوردن سه وعده غذایی سالم هر روز

من کارمندانی داشتم که دونات گروه غذایی اصلی آن‌ها بود. برخی از فروشندگان شرکت من در هنگام سفر تنها غذایی که می‌خوردند فست فود بود. دیگران فکر می‌کنند ویسکی و مرغ سرخ شده همه چیزی است که برای شام نیاز دارند. و بنظر من هیچ کدام از این افراد از نظر عادات غذایی از دیگری بهتر نیست.

همانند اثر ورزش کردن، بدن – و بدین ترتیب ذهن – نمی‌تواند به اندازه کافی کار کند تا کارهای دشواری را انجام دهد و این باعث می‌شود تا همه‌ی کار‌ها به تعویق بیفتد. این به نوبه خود باعث می‌شود تا قورباغه‌های زشت در زندگی شما انباشته شوند و پرورش یابند.

۳. کاری که از انجام دادن آن می‌ترسید را انجام دهید

نه حتی یک لحظه بعد، نه حتی بعد از ناهار، نه حتی زمانی که فرصت انجام آن را پیدا کردم، باید این کار همین الان انجام شود!

قبل از اینکه دیگران از خواب بیدار شوند و فرصت کنند تا یک لیوان قهوه بخورند تا بتوانند درست و هماهنگ صحبت کنند، شما ۱۰کاری که باید انجام شوند را بنویسید و آن‌ها را از یک تا ده به ترتیب دشواری و لذت بخشی لیست کنید. سپس  جرأت رفتن به آیتم # ۲ تا زمانی که آیتم # ۱ کامل نشده است را به خودتان ندهید.

۴. روابط خود را بهبود ببخشید

کسی را پیدا کنید که با او مشکل دارید و کمی تلاش کنید تا روابط خود را بهبود ببخشید.

ما در زندگی و یا در محیط کار تنها نیستیم. ما به مردم وابسته هستیم و مردم نیز به ما وابسته هستند. هنگامی که روابط ما با دیگران نامطلوب باشد، زندگی ما نیز همینگونه خواهد بود.

این ممکن است بسیار ناخوشایند باشد که به کسی نزدیک شوید که با او نمی‌توانید به سادگی کنار بیایید، اما این امر که اجازه دهید رابطهی شما با کسی رو به زوال برود بسیار غیر معقول است. سعی کنید بجای بعدا همین الان روابط رو به زوال خود را بهبود ببخشید.

۵. هر روز کسی را پیدا کنید که از او قدر دانی کنید.

انسان باید احساس ارزشمندی کند. این بخشی از مشکل در سازمان دهی‌های درونی ما است – جوانان احساس بی‌ارزش بودن می‌کنند و برای ایجاد حس اعتبار و ارزش عضو گروه‌ها و دسته‌های مختلف می‌شوند.

خانواده شما، دوستان شما، همکاران شما، رئیس شما، پیشوای روحانی شما، مکانیک شما، پیشخدمت شما … همه نیاز دارند که ارزشمند شمرده شوند و از آن‌ها قدر دانی شود زیرا همه‌ی آن‌ها انسان هستند.

تنها از چند نفر خاص انتخاب شده که در اطراف شما قرار دارند و با آن‌ها ارتباط دارید قدردانی نکنید. از کسی قدر دانی کنید که انتظار آن را نداشت و این کار بسادگی روز او را خواهد ساخت.

۶. هرماه یک کتاب خوب بخوانید.

گروچو مارکس یک بار می‌گفت:

«بنظر من تلویزیون بسیار آموزنده است، زیرا هر موقع کسی تلویزیون را روشن می‌کند، من به اتاق دیگری می‌روم و یک کتاب می‌خوانم. »

کتاب‌ها لوازم خوبی برای آموزش هستند حتی داستان‌های خوب، شما را به دیگر جوامع، فلسفه‌ها، فرهنگ‌ها و تفکر‌ها منتقل می‌کنند. با وجود عجایب عصر دیجیتال، هر روزه کتاب‌های زیادی در مورد هر موضوع قابل تصوری به قفسه‌های کتابخانه‌ها اضافه می‌شود.

به جای صرف یک ساعت تماشای تلویزیون بعد از شام، یک ساعت مطالعه را صرف سرمایه گذاری برای خود کنید.

۷. استفاده از لوازم دیجیتالی تلف کننده‌ی وقت را محدود کنید

امروزه ما تعداد زیادی لوازم دیجیتالی مستطیل شکل داریم – تلفن‌های همراه، تبلت، مانیتورهای کامپیوتر و تلویزیون.

دستگاه‌های دیجیتال ارزش زیادی را به ارمغان می‌آورند، شما باید در مورد این موضوع از پدربزرگ و مادربزرگ من که به طور مرتب فیلم های نوه‌های خود را می‌بینند در مورد این موضوع بپرسید. اما بعضی از مردم نمی‌دانند چه زمانی باید این استفاده را متوقف کنند، بدون توقف از صفحه‌ای به صفحه‌ی دیگر می‌روند بدون اینکه هدف خاصی را دنبال کنند.

محدودیت روزانه‌ای را در مورد استفاده از ابزارآلات الکترونیک برای خود قائل شوید و به این محدودیت پایبند بمانید.

۸. بیشتراز ۴۸ ساعت در هفته کار نکنید

من به مدت ۳۷ سال یک شرکت  لوازم نیمه رسانا را در صنعت بسیار رقابتی الکترونیک اداره می‌کردم و به ندرت طولانی‌تر از ۴۸ ساعت در هفته کار می‌کردم.

اگر خودتان را موظف به کار کردن در ساعت‌های طولانی بکنید، این قورباغه‌های زشت را به لیست فردای خود اضافه می‌کنید:

کشف و نیاز به تعمیر آنچه که در کار، تیم و یا شرکت شما اختلال ایجاد می‌کند و شما را مجبور می‌کند تا کار اضافه کنید … و در نهایت آن را تعمیر کنید، باعث می‌شود گاهی اوقات مجبور شوید بیشتر از حد نیاز کار کنید.

۹. صرفه جو باشید – پول‌های خود را عاقلانه خرج کنید

پول مانند اکسیژن است – در صورتی که پولی نداشته باشید زندگی کردن غیر ممکن می‌شود. با این حال، مردم معمولا بخاطر چیزهایی که نیازی به آن ندارند پول صرف می‌کنند، لوازم و اشیای قدیمی خود را انبار می‌کنند تا جا برای چیز‌های جدید باز شود.

صرفه جو بودن به معنی خسیس بودن نیست، فقط به معنی پول خرج نکردن برای چیزهایی است که نیازی به آن‌ها ندارید.

با صرف جویی در هزینه‌ها، شما میزان هر دو پول نقد / اکسیژن خود را افزایش می‌دهید و استرس تمایل به داشتن «هر چیزی» را از زندگی خود حذف می‌کنید. بودایی‌ها معتقدند که این اشتیاق به داشتن هر چیزی منبع بسیاری از بدبختی‌ها است.

۱۰. یادبگیریدانجام دادن کاری که از آن متنفرید را دوست داشته باشید

از خوردن قورباغه‌های زشت خود لذت ببرید. من هنگامی که شرکتم را اداره می‌کردم، از انجام دادن وظایفم خوشحال می‌شدم، می‌دانستم که توجه من به آن جزئیات و توجه به این که چگونه هر جنبه‌ای از شرکت من کار می‌کند، باعث برآورده شدن دیدگاه‌های من می‌شد. خوردن قورباغه‌های زشت باعث شد ۳۶ سال از ۳۷ سالی که من در کسب و کار بودم، سودآور باشد.

بالاتر از همه چیز، می‌دانید که انجام دادن کار‌ها روح زندگی است. انجام آنچه که شما دوست ندارید انجام بدهید و باید آن را به خوبی انجام دهید و این کار پاداش گسترده‌ای را برای شما به ارمغان می‌آورد … اما تنها پس از اینکه بشقاب شما از قورباغه‌های زشت پاک شد.

زهرا اکبرزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید