انتشار این مقاله


چگونه نوجوانی شاد باشیم: قوانینی برای زندگی بهتر

هیچ چیز ثابتی وجود ندارد. یا دارید به دست‌ می‌آورید یا از دست‌ می‌دهید.

مطلبی که در ادامه می‌خوانید ترجمه فصل نهم از کتاب “Being A Happy Teen” اثر اندرو متیوس (Andrew Matthews) می‌باشد.


قسمت اول را در دکتر مجازی بخوانید: چگونه نوجوانی شاد باشیم: چرا زندگی سخت است؟

قسمت دوم را در دکتر مجازی بخوانید: چگونه نوجوانی شاد باشیم: چگونه خود را دوست بداریم

قسمت سوم را در دکتر مجازی بخوانید: چگونه نوجوانی شاد باشیم: مشکلات نوجوانان با والدین

قسمت چهارم را در دکتر مجازی بخوانید: چگونه نوجوانی شاد باشیم: دوستی در دوران نوجوانی

قسمت پنجم را در دکتر مجازی بخوانید: چگونه نوجوانی شاد باشیم: مشکلات نوجوانان در مدرسه

قسمت ششم را در دکتر مجازی بخوانید: چگونه نوجوانی شاد باشیم: استفاده از قدرت ذهن

قسمت هفتم را در دکتر مجازی بخوانید: چگونه نوجوانی شاد باشیم: کلیدهای شادی در زندگی


متن کامل کتاب در جستجوی شادی از همین نویسنده را در دکتر مجازی بخوانید.

مدرسه

قوانینی برای زندگی بهتر: ممكن است به چیزی بربخورید

وقتی ده سالم بود، مهمترین دارایی‌ام توپ فوتبالم بود. من با آن غذا‌ می‌خوردم،‌ می‌خوابیدم، و هر هفته (بجای كفشهایم) آن را برق‌ می‌انداختم. من همه چیز را درباره فوتبال‌ می‌دانستم – اما درباره چیزهای دیگر آنقدرها چیزی نمی‌دانستم مثلا اینكه بچه‌‌ها از كجا‌ می‌آیند.

یك روز بعد از ظهر در خیابان مشغول بازی بودم و توپ باارزشم را گم كردم، همه جا را گشتم، فهمیدم كسی آن را دزدیده است.

بالاخره زنی را دیدم كه به نظر‌ می‌رسید آن را زیر كتش قایم كرده است. بنابراین به سوی او رفتم و پرسیدم، فكر‌ می‌كنید با توپ فوتبالم كه از زیر پیراهن‌تان بیرون زده چه كار دارید‌ می‌كنید؟

معلوم شد كه توپ من پیش آن زن نبود – اما آن روز بعدازظهر یادگرفتم كه بچه‌‌ها از كجا‌ می‌آیند – و وقتی یك زن ۹ ماهه باردار است چه شكلی‌ می‌شود.

بعد در همان روز توپم را هم پیدا كردم.

چیزی كه بیشتر از هر چیزی برایم جالب بود این بود كه چرا قبل از ده سالگی، هیچگاه به یك زن باردار توجه نكرده بودم و چرا از آن زمان به بعد به نظر‌ می‌رسید دوروبرم پر از زنان باردار است.

قوانینی برای زندگی بهتر

ما در زندگی به جایی‌ می‌رسیم كه برای دریافت اطلاعات جدید آماده هستیم. از آن به بعد ممكن است به چیزی بر بخوریم اما آن را نبینیم.


قوانینی برای زندگی بهتر: قوانین طبیعی

اگر سوار آسانسور شوید و به بالای بلندترین ساختمان شهر بروید، بعد آرام روی پشت بام بروید و بیفتید، چه اتفاقی‌ می‌افتد؟ شما نیروی جاذبه را تجربه خواهید كرد!

اگر به نیروی جاذبه اعتقاد نداشته باشید چطور؟ آیا سقوط خواهید كرد؟

اگر ساعت ۳ بامداد به بام بروید و بیفتید چطور؟ آیا همچنان سقوط خواهید كرد؟

گرانش یك قانون طبیعی است. اهمیتی نمی‌دهد كه باورش دارید یا خیر. اتفاق‌ می‌افتد.

قوانین طبیعی عالم و تمام چیزهایی كه در آن است را اداره‌ می‌كنند. این قوانین حركت سیارات، گردش ایام و تغییرات فصلی را كنترل‌ می‌كنند. و مجبور نیستید ‌‌‌آن‌ها را باور داشته باشید.

اغلب افراد قبول دارند كه هرچیزی در عالم هستی بوسیله قوانین نامرعی اداره‌ می‌شود – مثل گرانش، مغناطیس، الكتریسیته. اما وقتیكه نوبت به زندگی خودمان و موفقیتها و شكست‌هایمان‌ می‌رسد، ‌‌‌آن‌ها از سرنوشت، شانس و بدشانسی صحبت‌ می‌كنند.

قوانین و اصول طبیعی دیگری هم وجود دارند كه درست مثل گرانش بر زندگی شما تاثیر‌ می‌گذارند. اینكه چگونه ‌‌‌آن‌ها را بكار‌ می‌گیرید موفقیت و شكست‌‌‌‌تان را تعیین‌ می‌كند. درست مثل گرانش، ‌‌‌آن‌ها هم نامرعی هستند اما اثرات‌‌‌‌‌شان مرعی است! چه یك صحرانشین بیاب‌‌‌آن‌های كالاهار باشید چه برنامه نویس كامپیوتر، قوانین هم‌‌‌آن‌ها هستند.

شما‌ می‌توانید طبق ‌‌‌آن‌ها عمل كنید یا خلاف ‌‌‌آن‌ها.

قوانینی برای زندگی بهتر: قانون دانه

به درخت سیب نگاه كنید. ممكن است پانصد سیب روی درخت باشد كه هر كدام ده دانه داشته باشند.

ممكن است بپرسید، چرا برای رویش چند درخت سیب باید این تعداد دانه داشته باشیم؟

طبیعت در اینجا چیزی به ما‌ می‌آموزد. به ما‌ می‌گوید: بیشتر دانه‌‌ها رشد نمی‌كنند. بنابراین، اگر واقعا بخواهید چیزی اتفاق بیفتد ، باید بیش از یكبار سعی كنید.

این ممكن است به این معنی باشد كه:

  • شما در بیست مصاحبه شركت‌ می‌كنید تا یك كار پیدا كنید.
  • ده جفت كفش را امتحان‌ می‌كنید تا كفشی كه اندازه پای‌‌‌‌تان است را پیدا كنید.
  • صد كودك را در مدرسه‌ می‌بینید تا یك دوست ویژه بیابید.
  • همچنین به این معنی است كه افراد موفق اغلب شكست‌ می‌خورند – ‌‌‌آن‌ها دانه‌های زیادی‌ می‌كارند!

به علاوه، قانون دانه‌ می‌گوید، شما محصول را پس از انجام كار درو‌ می‌كنید. شما خاك را‌ می‌كنید و دانه (تلاش) را آبیاری‌ می‌كنید، منتظر‌ می‌مانید (صبر) و بعد لوبیاهای‌‌‌‌تان را‌ می‌چینید. تلاش+صبر= نتیجه.

گاهی اوقات این اصل را فراموش‌ می‌كنیم.‌ می‌پرسیم، اگر امروز لوبیا بكاریم، فردا چه درو خواهیم كرد؟ و پاسخ این است، لوبیای خیس دانه‌ می‌دهد. قانون دانه‌ می‌گوید، امروز بكارید و فردا درو كنید! حال گیاه لوبیا‌ می‌دهد، لوبیاها را ظرف چهار ماه بچینید.

فرد‌ می‌گوید، اگر از مدرسه لذت ببرم، در نتجیه سخت تلاش‌ می‌كنم درغیر اینصورت تلاش نخواهم كرد. اشتباه‌ می‌كنی، فقط وقتی از مدرسه لذت‌ می‌بری كه تلاش كرده باشی. این همان زمانی است كه حس خوبی را به آن پیدا خواهی كرد. اول تلاش، بعد برداشت. این یك اصل است.

ماری‌ می‌گوید، به من ترفیع بدهید تا خودم را وقف كار كنم.

پرنك‌ می‌گوید، به من بیشتر توجه كنید تا دیگر مریض نشوم. لین‌ می‌گوید، اگر یك رابطه خوب داشته باشم، با دوستم مهربان خواهم بود. اما این‌ها اشتباه است. شما باید اول تلاش كنید.

وقتی قانون دانه را درك كنیم، این قدر ناامید نمی‌شویم. دیگر حس قربانی بودن را نداریم.

قوانین طبیعت شخصی نیستند. ما فقط باید ‌‌‌آن‌ها را درك كنیم – و بر اساس ‌‌‌آن‌ها عمل كنیم.

قوانینی برای زندگی بهتر: قانون علت و معلول

تا به حال شنیده‌‌‌‌‌‌اید كسی بگوید، من صبح زود بیدار‌ می‌شوم، ورزش‌ می‌كنم، سخت درس‌ می‌خوانم، تمام تلاشم را‌ می‌كنم – و هیچ چیز مثبتی در زندگی‌ام رخ نمی‌دهد.

اگر خسته كننده و یكنواخت است، ببینید چقدر تلاش‌ می‌كنید!

زندگی شما یك سیستم انرژی است و شما سیستم‌های انرژی را از درس فیزیك‌ می‌شناسید. شما انرژی‌ می‌گذارید، چیزی بدست‌ می‌آورید. تلاش‌ می‌كنید، نتیجه‌ می‌گیرید.

موفقیت همیشه به تلاش نیاز دارد. حتی برای بچه هایی كه در مدرسه بدون یك دقیقه مطالعه نمره الف‌ می‌گیرند.‌ می‌توانید شرط ببندید كه اغلب ‌‌‌آن‌ها به خانه‌ می‌روند و خرخوانی‌ می‌كنند! اما دوست دارند باهوش به نظر برسند پس تظاهر‌ می‌كنند كه اصلا درس نمی‌خوانند. باور نكنید.

قوانینی برای زندگی بهتر

نتیجه بهتری‌ می‌خواهید؟ تلاش‌‌‌‌تان را بیشتر كنید.


قوانینی برای زندگی بهتر: امواج

زندگی به صورت امواج رخ‌ می‌دهد. شما درباره امواج صوت، امواج نور، امواج مغز، ریزموجها‌ می‌دانید. به عبارت غیرعلمی، امواج نشان‌ می‌دهند كه چیزها تمایل دارند كه بصورت گروهی مسافرت كنند.

این یعنی بحر‌‌‌آن‌های خانوادگی، دعوت شدن به میهمانی، صورتحسابهای تعمیر اتومبیل، و تكالیف مدرسه هم بصورت گروهی حركت‌ می‌كنند. اگر این را به خاطر داشته باشید، این قدر استرس نخواهید داشت.‌ می‌توانید از قبل برنامه ریزی كنید. وقتی یك ماه صورتحساب ندارید با خودتان‌ می‌گویید، برای موج بعد چیزی كنار خواهم گذاشت.

وقتی در موج بعدی غرق شوید، به خودتان‌ می‌گویید، من این امواج را‌ می‌شناسم – موقتی است. یك چیز به دیگری منجر‌ می‌شود. گاهی اوقات به نظر‌ می‌رسد فقط دیگران خوش شانس اند!

مثلا همه دوستان‌‌‌‌تان شغلهای نیمه وقت عالی ای دارند. ‌‌‌آن‌ها پول خوبی درمی آورند. شما هم به شغلی نیاز دارید كه كمی پول در بیاورید – و تنها كاری كه‌ می‌توانید پیدا كنید در یك كارواش است. از خودتان‌ می‌پرسید، آیا‌ می‌خواهم در باد و باران بایستم و ماشین بشورم و تقریبا هیچ پولی درنیاورم؟

اگر شستن ماشین‌‌ها تنها كاری است كه‌ می‌توانید بیابید، این كار را بكنید! گاهی اوقات ممكن است در اثر بیش از اندازه انتخابی عمل كردن دچار اشتباه شویم. ممكن است یك فرصت را پس بزنیم، با این استدلال كه: این دقیقا همان كاری نیست كه‌ می‌خواهم. اگر این كل چیزی است كه در آن لحظه در اختیار دارید، آن را از دست ندهید، در آن به بهترین نحو عمل كنید و نظاره گر باشید كه چگونه از یك چیز به چیز دیگر هدایت‌‌‌‌تان می‌كند. اگر چیز بزرگی سراغتان نمی‌آید از كارهای كوچك شروع كنید. وارد گود شوید.

شما با:

  1. توسعه مهارتهایتان
  2. دیده شدن با آدم‌های مناسب
  3. نشان دادن تعهد

در زندگی پیشرفت‌ می‌كنید. اگر‌ می‌خواهید در كارواش كار كنید، شانسهای‌‌‌‌تان عبارتند از:

  1. اعتماد به نفسی پیدا‌ می‌كنید كه قبلا نداشته‌‌‌‌‌‌اید – و مفید است.
  2. كسی به شما توجه خواهد كرد یا كسی به شما ترفیع خواهد داد یا كسی خواهد شنید كه در كارواش كار‌ می‌كنید و از شما‌ می‌خواهد تا برای ‌‌‌آن‌ها كار كنید یا یك روز یك نفر وارد كارواش‌ می‌شود و‌ می‌گوید، شما خیلی مودب هستید، و كارگر خوبی هستید – بیایید و برای من كار كنید، من دوبرابر چیزی كه اینجا‌ می‌گیرید به شما پول‌ می‌دهم.

هیچ تجربه‌ای هدر نمی‌رود. بعلاوه، اگر در شغل اول كمی تجربه كار دارید، استخدام در شغل دوم برایتان ساده‌‌‌تر می‌شود.

از هرجا كه‌ می‌توانید شروع كنید. تمام سعی‌‌‌‌تان را در فرصتی كه پیش آمده بكنید و بهترین فرصت شما را پیدا خواهد كرد. به این‌ می‌گویند شهرت به هم زدن. به این‌ می‌گویند، یك چیز منجر به چیز دیگر‌ می‌شود.

قوانینی برای زندگی بهتر: وقتی بهتر‌ می‌شود، بازی هم بزرگ‌تر‌ می‌شود

وقتی در یك بازی كوچك موفق‌ می‌شویم،‌ می‌خواهیم بازی بزرگتر و بزرگتری را بازی كنیم.

وقتیكه مدرسه را شروع‌ می‌كنیم، از كلاس اول شروع‌ می‌كنیم. بعد به سوم و بالاتر‌ می‌رویم. این یك سیستم موثر است و بر اساس این اصل است كه وقتی بهتر‌ می‌شوید، بزرگتر‌ می‌شوید.

یك جایی در طول راه، آدمها این مفهوم را گم‌ می‌كنند. فرانك سعی دارد هزینه‌های ماشینش را بپردازد. طی بیست سال كار، او دقیقا ۸۷ سنت پس انداز كرده است. فرانك‌ می‌گوید: اگر یك میلیون دلار داشتم،‌ می‌دانستم با آن چه كار كنم! اما اشتباه میكنی فرانك! ماموریت فعلی تو این است كه یادبگیری چطور ده دلار پس انداز كنی. صدها قبل از هزارها‌ می‌آیند . باید راه خود را تا میلیون باز كنی.

زندگی یك پیشرفت تدریجی است. سوال همیشگی این است، با چیزی كه دارید چه میكنید؟ و پاسخ این است، كار خاصی نمی‌كنم، اوضاع بهتر نمی‌شود.

قوانینی برای زندگی بهتر

زندگی به تلاش پاداش‌ می‌دهد نه به بهانه.


قوانینی برای زندگی بهتر: همه چیز به هم مربوط است!

آیا توجه كرده‌‌‌‌‌‌اید كه هرگاه بطور منظم ورزش‌ می‌كنید، تغذیه سالمتری دارید؟

آیا به این توجه كرده‌‌‌‌‌‌اید كه هروقت غذای سالمتری‌ می‌خورید، انرژی بیشتری دارید – بنابراین دوست دارید بیشتر ورزش كنید؟

  • همه چیز در زندگی به هم ربط دارد.
  • طرز فكر شما بر نوع احساس‌‌‌‌تان اثر‌ می‌گذارد.
  • نوع احساس‌‌‌‌تان بر طرز راه رفتن‌‌‌‌تان تاثیر‌ می‌گذارد.
  • طرز راه رفتن‌‌‌‌تان بر طرز حرف زدن‌‌‌‌تان تاثیر‌ می‌گذارد.
  • طرز حرف زدن‌‌‌‌تان بر طرز فكرتان تاثیر‌ می‌گذارد.

میزان تلاشی كه برای زندگی‌‌‌‌تان می‌كنید بر تمام بخش‌های زندگی‌‌‌‌تان اثر‌ می‌گذارد. وقتی در مدرسه كمی بیشتر تلاش‌ می‌كنید، در خانه شادتر هستید. وقتی در خانه حس بهتری دارید، در مدرسه شادتر هستید.

پس تمام اینها یعنی چه؟ اینكه همه چیز با هم مرتبط‌اند و همه چیز بر تمام چیزهای دیگر تاثیر‌ می‌گذارند.

این یعنی:

  1. اینكه برای بهتر كردن زندگی‌‌‌‌تان می‌توانید از هر راه مثبتی شروع كنید. شما ممكن است با یك برنامه پس انداز ، یك لیست هدف یا یك برنامه تناسب اندام شروع كنید. اینكه مسیر مثبت شما را به دیگر نتایج مثبت سوق‌ می‌دهد زیرا همه چیز به هم ربط دارد.
  2. مهم نیست تلاش بیشتر برای زندگی‌‌‌‌تان را از كجا شروع كنید. مهم این است كه شروع كنید.
  3. این به هر دو صورت جواب‌ می‌دهد! اگر اجازه دهید یك بخش از زندگی‌‌‌‌تان تباه شود همه چیز خراب خواهد شد. این باعث‌ می‌شود ما همواره هوشیار باشیم!

کلیدهای شادی در زندگی

وقتی برای بخشی از زندگی‌‌‌‌تان تلاش‌ می‌كنید، بخش‌های دیگر بهتر‌ می‌شود. همه كارهایی كه‌ می‌كنید مهم‌اند!


قوانینی برای زندگی بهتر: چیزهای كوچك هم به حساب‌ می‌آیند

من برای امرار معاش پورتره‌ می‌كشم. مردم از من‌ می‌پرسیدند، راز شبیه شدن پورتره به فرد چیست؟

رازی وجود ندارد. شبیه شدن پورتره به فرد به هزار نكته بستگی دارد. این در چشمها و جدا كردن اندازه درست، ناهمواری، رنگ و فاصله است. این در زاویه بینی است. در شكل دهان و درك انحناء خاص لبهاست. و رنگ پوست و شكل و جهت سر و بیان است.

كه نقاشی كردن را تبدیل‌ می‌كند به یك دست گلف بازی كردن – هزاران چیز دخیل‌اند‌‌.

برای زدن یك ضربه خوب، شما آن را در ذهن به تصویر‌ می‌كشید، زانوهایتان را خم‌ می‌كنید، سرتان را بی حركت نگه‌ می‌دارید، با آرامش چوگان را نگه‌ می‌دارید، به نرمی تاب‌ می‌دهید، مشاجره امروز صبح با دوست‌تان را فراموش‌ می‌كنید، بدن‌‌‌‌تان را شل‌ می‌كنید، چوگان مناسب را انتخاب‌ می‌كنید، توپ را تماشا‌ می‌كنید.

كه گلف بازی كردن را به مدیریت یك رستوران شبیه‌ می‌كند.

هزاران چیز بر انجام شدن آن اثر‌ می‌گذارند‌‌. توالتهای تمیز، مكان خوب، منوی جالب، آشپزخانه ای تمیز، كاركنان صمیمی، كیفیت موادمصرفی. و بعضی هفته‌‌ها فقط ضرر خواهد داد!

موفقیت در هر كاری از درست انجام دادن یك كار بزرگ حاصل نمی‌شود. بلكه برآیند انجام هزاران كار بصورت پیوسته و مكرر‌ می‌باشد.

پیشرفت نتیجه بهتر شدن در هر كار كوچك است.

بازنده‌‌ها امیدواراند كه یك روز شانس بیاورند و زندگی‌‌‌‌‌شان تغییر كند.

برنده‌‌ها می‌دانند كه تلاش پیوسته در تمام چیزهای كوچك، و در هر روز، زندگی‌‌‌‌تان را تغییر‌ می‌دهد.

قوانینی برای زندگی بهتر

راز این است كه هیچ رازی وجود ندارد. طبق انضباط باید چیزهای كوچكی را كه دوست ندارید انجام دهید، و‌ می‌توانید زندگی‌‌‌‌تان را صرف انجام چیزهای بزرگی كنید كه دوست دارید.


قوانینی برای زندگی بهتر: انضباط

انضباط كلمه دلخواه همه نیست. از نظر محبوبیت، این احتمالا جایی بین دندان پزشك و اسهال قرار میگیرد. اما این انضباط فردی است كه تفاوت ایجاد‌ می‌كند. زندگی تبادلی بین لذت آنی و پاداش طولانی مدت است.

انضباط فردی در چیزهای كوچك – مطالعه كردن به جای تلویزیون تماشا كردن – منجر به چیزهای بزرگ- نتایج بهتری‌ می‌شود.

انضباط فردی در چیزهای كوچك – سه جلسه در هفته ورزش – منجر به یك چیز بزرگ‌ می‌شود – زندگی سالم تر.

انضباط فردی در چیزهای كوچك – پس انداز كردن پنج دلار در هر روز بجای هدر دادن آن برای غذای حاضری – منجر به یك چیز بزرگ‌ می‌شود – خریدن ماشین.

كلید انضباط فردی این است بدانید چرا بدنبال چیزی هستید. اگر هدفی دارید و چیزی برای پس انداز كردن، پس انداز كردن ساده‌‌‌تر می‌شود. اگر دقیقا‌ می‌دانید چرا‌ می‌خواهید نتایج بهتری بگیرید، مطالعه كردن ساده‌‌‌تر می‌شود.

چیز دیگری درباره انضباط: وقتی انضباط فردی دارید، لازم نیست از جای دیگری منضبط شوید. در نتیجه، زندگی‌‌‌‌تان را خودتان اداره‌ می‌كنید و دیگران به شما نمی‌گویند چه كار كنید.

وقتی انضباط فردی ندارید، آن را از بیرون دریافت‌ می‌كنید. در این حالت اغلب ‌‌‌‌‌‌کسانی که نمی‌توانند خودشان را منضبط كنند وارد شده و دستور‌ می‌دهند. ‌‌‌‌‌‌کسانی که اصلا انضباط فردی ندارند، خود را اسیر‌ می‌كنند!

قوانینی برای زندگی بهتر: اصل قورباغه

داستانی كهن درباره یك قورباغه و یك سطل آب وجود دارد كه قانون پسرفت را شرح‌ می‌دهد‌‌.

اگر شما یك قورباغه شاد و باهوش را بگیرید و درون سطلی از آب در حال جوشیدن بیندازید، قورباغه چه كار‌ می‌كند؟ بیرون‌ می‌پرد! قورباغه فورا تصمیم‌ می‌گیرد: اصلا خنده‌دار نیست – من نیستم!

اما همین قورباغه یا یكی از اقوامش را بگیرید و درون سطلی از آب سرد بیندازید، سطل را روی اجاق بگذارید و به تدریج گرم كنید. حال چه اتفاقی‌ می‌افتد؟ قورباغه در حال استراحت است و چند دقیقه بعد به خودش‌ می‌گوید: ظاهرا اینجا گرم است. طولی نمی‌كشد كه او یك قورباغه پخته است.

نكته اخلاقی داستان؟ وقتی تغییر تدریجی است، قورباغه به چیزی كه در حال رخ دادن است توجه نمی‌كند تا ‌‌‌‌‌‌زمانی که دیگر كار از كار‌ می‌گذرد. ما هم مثل قورباغه‌ می‌توانیم گول بخوریم، و ناگهان كار از كار‌ می‌گذرد!

سوال – اگر فردا ۲۰ كیلو سنگین‌‌‌تر از خواب بیدار شوید، نگران‌ می‌شوید؟ البته كه‌ می‌شوید ۱ ممكن است به بیمارستان زنگ بزندی: اورژانس! من چاق شدم! اما وقتی چیزها به تدریج رخ‌ می‌دهند، یك كیلو در ماه، ما با آن كنار‌ می‌آییم. ناگهان ۲۰ كیلو سنگین‌‌‌تر می‌شوید.

وقتی  ۱۰ دلار در یك روز بیش از بودجه ای كه دارید خرج‌ می‌كنید، مهم نیست. اما اگر فردا هم این كار را دوباره انجام دهید و روز بعد و روز بعد، در نهایت ورشكست‌ می‌شوید. برای ‌‌‌‌‌‌کسانی که ورشكست‌ می‌شوند، اضافه وزن پیدا‌ می‌كنند، در امتحانات‌‌‌‌‌شان رد‌ می‌شوند ، معمولا این فاجعه بزرگی نیست – كمی امروز و كمی فرداست – و بعد یك روز “بوم!” – و ‌‌‌آن‌ها‌ می‌گویند: چه اتفاقی افتاد؟

چیزهای كوچك روی هم جمع‌ می‌شوند و به چیزهای بزرگ تبدیل‌ می‌شوند – مثل قطره‌های آب كه سنگ را فرسوده‌ می‌كنند. اصل قورباغه به ما‌ می‌گوید به روندها نگاه كنیم. هر روز، از خودمان‌ می‌پرسیم: كجا‌ می‌روم؟ آیا متناسب‌تر، سالم‌تر، شادتر، شكوفاتر از سال قبل هستم؟ اگر نه، باید رویه‌مان را تغییر دهیم.

قوانینی برای زندگی بهتر

مساله ترسناك این است كه هیچ چیز ثابتی وجود ندارد. یا دارید به دست‌ می‌آورید یا از دست‌ می‌دهید.

برد می‌گوید، آیا تا به حال درباره ‌‌‌‌‌‌زمانی که قوزك پایم كمی پیچ خورده بود گفته‌ام؟

علی دستگیری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید