انتشار این مقاله


مصرف آنتی بیوتیک از راه دهان برای کودکان مناسب تر است!

کودکانی که مبتلا به ذات الریه هستند معمولا ۲ الی ۴ هفته باید تحت درمان توسط آنتی بیوتیک ها باشند، البته بعد از مرخصی از بیمارستان! تحقیقی که انجام گرفته مشخص شد که انتی بیوتیک هایی که از راه دهان وارد بدن کودک می شود به اندازه ی تزریق آن موثر است و عوارض کمتری […]

کودکانی که مبتلا به ذات الریه هستند معمولا ۲ الی ۴ هفته باید تحت درمان توسط آنتی بیوتیک ها باشند، البته بعد از مرخصی از بیمارستان! تحقیقی که انجام گرفته مشخص شد که انتی بیوتیک هایی که از راه دهان وارد بدن کودک می شود به اندازه ی تزریق آن موثر است و عوارض کمتری دارد.

دکتر Sheldon L. Kaplan, MD ، رئیس بخش بیماری های عفونی در بیمارستان کودکان تگزاس، و همکارانش با پس نگری در اطلاعات  Pediatric Health Information System ، با شناسایی کودکان ۲ ماهه تا ۱۸ ساله که مبتلا به ذات الریه بودند و در بین سال های ۲۰۱۲_۲۰۰۹ از بیمارستان ترخیص شدند اطلاعات مورد نیاز برای این آزمایش را به دست آوردند. محققان و پزشکان علاقه مند و دارای صلاحیت، با بررسی این اطلاعات بدست آمده دریافتند که ۲۱۲۳ کودک از ۳۶ بیمارستان، آنتی بیوتیک را از راه دهان مصرف می کردند. البته  هیچ تفاوت عمده ای بین روش دهانی با روش PICC در درمان علائم ذات الریه وجود ندارد. با این وجود، استفاده از PICC معمول نیست. کودکانی که با روش PICC تحت درمان بودند با عفونت های متعدد، عوارض دارویی و مشکلاتی مثل لختگی PICC (ترومبوز)، عفونت محل وصل شدن سرم و تب مواجه شدند.

shutterstock_200463404-jpg-838x0_q67_crop-smart

لوله های PICC ( لوله هایی به صورت کاتتر که در ورید بازو یا ران وارد می شوند و به ورید اجوف که وارد قلب می شود خاتمه می یابد)  می توانند بسیار خطرناک باشند. به همین دلیل والدین و کودکان استفاده از آنتی بیوتیک دهانی را ترجیح می دهند. به علاوه، استفاده از این روش باعث جلوگیری از هزینه های مادی اضافی برای PICC و رفع عوارض ان می شود. این تحقیق، محدودیت های خود را در زمینه نگاه پس گرانه به اطلاعات بیماران سال های ۲۰۱۲_۲۰۰۹ داشت! محققان بسیاری از افراد را که دچار افیوژن ریوی بودند که ارتباط نزدیکی با PICC داشت، از  لیست افراد مورد تحقیق حذف کرد.

دکتر Shah در این زمینه اظهار دارد:
یک فاکتوری که در این تحقیق باید مورد توجه قرار گیرد، توجه به نوع آنتی بیوتیک است. مثلا vancomycin باید به صورت تزریقی وارد بدن شود. واضح است که عوارض ناشی از سرم یا عفونت های متعدد بعد از دوره درمان، مربوط به نوع آنتی بیوتیک و نه روش ورود به بدن است. واقعیت این است که تنها چیزی که استفاده از روش دهانی را محبوب کرده، عوارض دارویی  PICC می باشد.
ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید