انتشار این مقاله


سلامت در صد گام: تغذیه و تندرستی (۲)

در این مقاله به بررسی دومین بخش از ویژه نامه “تغذیه و تندرستی” در خصوص اکتشافات مهم حوزۀ سلامت می‌پردازیم:

در این مقاله به بررسی دومین بخش از ویژه نامه “تغذیه و تندرستی” در خصوص اکتشافات مهم حوزۀ سلامت می‌پردازیم:

۶_ کلم بروکلی

سلامت
کلم بروکلی غنی از مواد مغذی است که به ازای هر کالری، کلسیم بیشتری نسبت به شیر و آهن بیشتری در مقایسه با گوشت گاو می‌باشد.

فواید این گیاه سبز غیر قابل انکار است. فقط کافی ست از خوب پخته شدن آن اطمینان حاصل کنید.

این عضو از خانواده کلم، اخیرا به علت توصیه‌ای که سلبریتی‌ها در مورد فواید آن کردند، بسیار محبوبیت پیدا کرده است. کلم برگ از لحاظ ویتامین K، ویتامین C و کلسیم غنی است. علاوه بر این موارد، کلم بروکلی حاوی سولفوروفان است که دارای خاصیت ضد سرطانی می‌باشد. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ توسط محققان دانشگاه Zhejiang چین انجام گرفت و در ژورنال جهانی اورولوژی منتشر شد، نشان می‌دهد مصرف بالای سبزیجات چلیپایی با کاهش خطر سرطان مثانه همراه است.

با این حال پختن کلم تغییر قابل توجهی در خاصیت ضد سرطانی آن ایجاد می‌کند.

طبق مطالعه‌ای که در دانشکده پزشکی و شیمی دانشگاه Warwick بریتانیا انجام شد، جوشاندن کلم brassica به مدت ۱۰ دقیقه منجر به کاهش گلوکوزینولات به میزان ۴۰ تا ۵۰ درصد می‌شود. با این حال بخار پز کردن، تفت دادن و خوراک پز کردن در مایکروویو، منجر به حفظ این اجزا می‌شود. سایر روش‌ها هم می‌توانند به حفظ گلوکوزینولات کمک کنند.

۷_ آیا رژیم غذایی بدون گلوتن سالم‌تر است؟

سلامترژیم غذایی عاری از گلوتن فقط زمانی توصیه می‌شود که بعد از تست بیوپسی از خون و روده فرد با بیماری سلیاک تشخیص داده شود. بیماری سلیاک، بیماری التهابی روده است که در اثر مصرف گلوتن ایجاد می‌شود. اگر تغییر به این شکل از رژیم غذایی قبل از بیوپسی انجام شود، تولید آنتی بادی مختل شده و تشخیص دقیق انجام نخواهد شد. علائم بیماری سلیاک که تقریبا یک درصد از جمعیت UK را تحت تاثیر قرار می‌‌دهد، شامل اسهال، درد شکمی، ایجاد نفخ بعد از خوردن گندم و جو است. حساسیت به گلوتن نیز دارای علائم مشابهی است که به رژیم غذایی بدون گلوتن نیاز دارد. با این حال حساسیت به گلوتن باعث آسیب روده نمی‌شود و در تست خونی نیز قابل شناسایی نخواهد بود. بنابراین توصیه متخصصان تغذیه برای حفظ سلامت این افراد استفاده از رژیم غذایی بدون گلوتن خواهد بود.

با قطع مصرف گلوتن بدن از یک منبع خوب فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی محروم می‌شود. بنابراین حذف آن برای کاهش وزن و سلامت کلی انتخاب خوبی نمی‌باشد. اگر باید غذای بدون گلوتن؛ مانند نان مصرف کنید، رژیم غذایی‌تان باید با ویتامین‌ها و مواد معدنی که قبلا از طریق غذا‌های حاوی گلوتن تامین می‌شد، غنی شود.

کوینوآ، محصولات گندمی، گل تاج خروس، گندم سیاه مثال‌هایی از حبوبات بدون گلوتن هستند.

۸_ هیولای سبز پوش!

 

سلامتمتخصصان تغذیه همیشه به علت چربی بالای آووکادو، در مورد آن هشدار می‌دهند. با اینکه تقریبا ۷۵ درصد از کالری این میوه را چربی تشکیل می‌دهد، این چربی‌ها از نوع طبیعی و مفید (تک‌غیر اشباع) هستند. مطالعه منتشر شده در آرشیو یافته‌های پزشکی حاکی از این است که داشتن رژیم غذایی حاوی آووکادو، باعث کاهش کلسترول LDL (کلسترول بد) به میزان یک چهارم و افزایش کلسترول HDL یا خوب به میزان ۱۱ درصد می‌شود.

برخلاف این عقیده که آووکادو باید از رژیم غذایی بدون کالری حذف شود، مطالعه‌ای که توسط دانشمندان تغذیه در سال ۲۰۱۳ در دانشگاه لوما لیندا لوس آنجلس انجام گرفت، نشان می‌دهد آووکادو می‌تواند نقش مهمی ایفا کند. شرکت کنندگانی که نصف آووکادو را همراه ناهار مصرف می‌کنند، تا سه ساعت میل آن‌ها به غذا خوردن به میزان ۴۰ درصد کاهش می‌یابد. هیچ نشانه‌ای از افزایش قند خون در آن‌ها مشاهده نشد، در نتیجه آووکادو می‌تواند دارای نقش تنظیم کنندگی سطح قند خون داشته باشد. طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ در ژورنال تغذیه منتشر شد، مصرف آووکادو با بهبود کیفیت کلی رژیم غذاییو سلامت و کاهش خطر سندروم متابولیک که شامل علائم دیابت، سکته مغزی و بیماری عروق کرونری می‌باشد، همراه است.

پس نگران چربی بالای آووکادو نباشید، این چربی غنی از کلسترول خوب(HDL) است و می‌تواند باعث بهبود کیفیت رژیم غذایی شود.

۹_ شلغم

سلامت
چغندر تازه رو میشه در تمام طول سال خرید، ولی بین ماه های ژوئن و سپتامبر شیرین‌تر و تازه‌تر هستند.

نیترات بسیار بالای شلغم که باعث افزایش جریان خون می‌شود، موضوع بسیاری از مطالعات اخیر بوده است. براساس مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۰ در دانشگاه کوئین مری لندن و مطالعه دیگر در سال ۲۰۱۲ در موسسه قلب و دیابت Baker در ملبورن استرالیا، مصرف یک لیوان از آب چغندر باعث کاهش فشار خون سیستمیک برای چند ساعت می‌شود.

تیمی از مرکز علمی Wake forest کارولینای شمالی به این نتیجه دست یافت که نوشیدن آب چغندر تاثیر مثبتی در جریان خون به مغز و به خصوص سلامت لوب فرونتال دارد، این لوب در بیماران مبتلا به دمانس تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

نیترات موجود در چغندر همچنین می‌تواند باعث افزایش استقامت ورزشکاران شود. دانشمندان فعال در زمینه ورزش در دانشگاه Exeter معتقدند، دو بار تزریق ۷۰ میلی لیتری آب چغندر دو ساعت و نیم قبل از ورزش، باعث کاهش مصرف اکسیژن بدن به میزان ۳ درصد می‌شود.

۱۰_ فواید ورزش صبح گاهی

سلامتهورمون تستوسترون نشاندهنده‌ی سلامت و وضعیت فیزیکی بدن می‌باشد؛ زیرا این هورمون باعث ساخت عضلات، تجزیه چربی و افزایش تمایل جنسی می‌شود. کاهش سطح این هورمون در طول روز نشان می‌دهد که هر چقدر ورزش دیرتر اتفاق افتد، بازده نیز پایین خواهد بود.

پروفسور Liam Kilduff و تیمش در دانشگاه Swansea تاثیر ورزش صبحگاهی را بر روی تستوسترون آزمودند. برای بررسی این تاثیر، ۱۸ بازیکن راگبی مشابه یکی از سه تست زیر را انجام دادند. برای این منظور ترکیب بزاق صبحگاهی مورد بررسی قرار گرفت. یک گروه کنترل (بدون انجام ورزش)، یک گروه دو سرعت دویست متر و یک گروه وزنه برداری. شش ساعت بعد و قبل از اتمام آزمون یک تست دیگر بزاق گرفته شد.

نتایج حاکی از این بود که کاهش در سطح تستوسترون بعد از انجام ورزش صبح هنگام متوقف شد. بعد از انجام ورزش صبحگاهی؛ مانند وزنه برداری سرعت زمان ورزش صبحگاهی و پرس سینه بالا رفت. در نتیجه بعد از انجام ورزش‌های ساده صبحگاهی، کیفیت ورزش‌های قدرتی، مانند راگبی و دو سرعت در زمان‌های بعدی در طول روز بالا رفت.

مبینا اولادغفاری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید